Semaforul care ucide

Subtitlu

marți, 13 aprilie 2010, 23:02
7 MIN
 Semaforul care ucide

Timpul suplimentar alocat de Primarie traversarii acelei lungi intersectii pe directia Podul de Piatra – Canta este "zero secunde".  Asta daca excludem timpul de galben, de 5 secunde, care se regaseste in orice intersectie semaforizata. Reporterii nostri au masurat insa ca, in mod real, traversarea unui vehicul greu dureaza acolo peste 20 de secunde. Asta din cauza denivelarilor din dreptul liniei de tramvai, dar si din cauza ca traficul de pe patru benzi este obturat in final la o singura banda. Recent, la Vama Veche au mai avut loc doua accidente pe zebra. Desi mor oameni, Primaria nu vede inca semne de ingrijorare acolo.

Inca un pieton a murit pe strazile Iasului in timp ce traversa strada regulamentar. Dupa ce in urma cu citeva saptamini, o tinara a fost ucisa pe trecerea de pietoni din fata Postei din Pacurari, ieri, o femeie a murit dupa ce a fost agatata de o betoniera in timp ce traversa pe trecerea de pietoni de la gara, in zona Vama Veche.

Femeia traversa strada pe culoarea verde a semaforului, dinspre Vama Veche spre Gara. Inregistrarea cu camerele de luat vederi ale Politiei Comunitare arata ca si soferul betonierei, desi se angajase in traversarea intersectiei regulamentar, pe verde, dinspre Podul de Piatra spre Canta, oprise la trecerea de pietoni pentru a acorda prioritate, neavind timpul necesar traversarii intersectiei in timpul alocat, din cauza traficului greoi si a lungimii acesteia.

Cu toate acestea, tot din imagini se poate deduce ca, din cauza cabinei inalte, dar si a faptului ca victima traversa foarte aproape de masina, el nu a vazut ca acest ultim pieton traversa inca prin fata sa si a pornit de pe loc.

Imagini groaznice

Victima, Ana M., era din satul Mitoc, comuna Sipote, iar Politia a stabilit ca traversa strada regulamentar pe trecerea de pietoni in jurul orei 11, in momentul in care a fost agatata de betoniera. Imaginile de la fata locului au fost groaznice. Autoutilitara pornise incet de pe loc si a tras femeia sub roata din stinga fata, loc din care ea nu a mai putut fi miscata pina la sosirea medicilor.

Soferul nu a simtit accidentul decit dupa citeva clipe, timp in care a parcurs inca alti citiva metri, cu femeia sub roata. De altfel, interventia medicilor a fost una foarte dificila, tocmai pentru ca victima era prinsa atit in zona aparatorii rotii, cit si intre betoniera si gardutul de fier din statia de tramvai. Interventia medicilor de a scoate femeia de sub rotile betonierei a durat aproape zece minute. "Pacienta era in stare foarte grava, a si fost intubata la locul accidentului. A fost nevoie sa-i imobilizam un picior si sa-i punem guler cervical chiar inainte de a o scoate de sub masina. A fost o interventie foarte dificila", a declarat conf.dr. Diana Cimpoesu, medic-sef UPU-SMURD.

Victima a fost dusa la Unitatea de Primire Urgente a Spitalului "Sf. Spiridon" de catre echipajul SMURD. "Pacienta era in soc hemoragic, politraumatizata cu fractura de bazin si plagi zdrobite de glezna si picior drept. A fost dusa in sala de operatie, dar, in ciuda eforturilor medicilor, nu a mai putut fi salvata", a mai spus conf.dr. Cimpoesu.

Trafic blocat zeci de minute

Soferul betonierei, Mihail Constantin Axinte, de 31 de ani, din Iasi, a fost testat cu etilotestul, acesta aratind ca nu a consumat bauturi alcoolice. "Autoutilitara a surprins femeia care traversa regulamentar strada. Soferul nu consumase alcool. Venea dinspre Podul de Piatra si se indrepta catre Moara 1 Mai in momentul in care a accidentat femeia. S-a constatat ca nu acordase prioritate de trecere si i s-a intocmit dosar penal. Se continua cercetarile pentru stabilirea exacta a conditiilor in care s-a petrecut accidentul", a declarat Nicolae Miron, inspector principal in cadrul Inspectoratului de Politie Judetean.

Soferul nu a putut fi contactat pentru a prezenta propria varianta a accidentului. Analiza imaginilor surprinse cu camere de luat vederi in zona in care s-a produs accidentul arata ca, cel mai probabil, soferul nu a vazut femeia care traversa. Este de presupus ca acest lucru s-a intimplat din cauza faptului ca betoniera are o cabina foarte inalta, iar femeia, de altfel destul de mica de inaltime, traversa foarte aproape de autoutilitara, fiind in afara unghiului vizual al soferului. Soferul, care abia pornise, s-a oprit in momentul in care si-a dat seama ca a lovit ceva. Circulatia mijloacelor de transport a fost data peste cap de accidentul de la Gara.

Reprezentantii RATP au afirmat ca s-a circulat foarte greu, iar autobuzele au asteptat 15-20 de minute pentru a-si putea continua traseul. "Circulatia nu a fost blocata, dar s-a mers foarte greu. Traficul a fost deviat pe calea de rulare a tramvaielor de catre politistii care au efectuat cercetari", a explicat Adrian Mihai, purtatorul de cuvint al regiei. Acesta a adaugat ca circulatia tramvaielor si a autobuzelor s-a desfasurat cu dificultate in zona Garii, timp de aproximativ 25 de minute in intervalul orar 10.15-10.40.

––-

Dle primar, treziti-va la realitate directorii din subordine!

Desi intersectia din fata Garii este un loc in care accidentele rutiere sint frecvente, si in timp ce plingerile la adresa timpilor semafoarelor de acolo nu sint o noutate, reprezentantii Primariei spun ca acest lucru nu se intimpla din vina lor. Astfel, oficialii Primariei sustin ca semafoarele din zona Gara – Vama Veche nu ridica nici o problema de trafic.

"Semafoarele din acea zona sint destul de bine sincronizate si toti au timp suficient sa treaca, pentru ca semafoarele au fost prevazute cu timpi minimali atit pentru pietoni, cit si pentru masini. Oricum, daca pleci in ultimele secunde de verde de la semafor, nu ai timp sa traversezi toata intersectia. Se poate circula foarte bine daca intersectia este folosita la parametri normali si fara ca participantii la trafic sa se expuna inutil unor riscuri", a precizat Mihai Chirica, director tehnic al Primariei.

Afirmatiile lui Chirica nu par insa a avea legatura cu ce se intimpla in realitate in acea intersectie foarte lunga si foarte traficata, mai ales la orele de virf.

Un experiment efectuat de reporterii Ziarului de Iasi la fata locului la citeva ore dupa accidentul mortal, in conditii de trafic similare celor in care s-a petrecut accidentul de ieri dimineata, arata exact contrariul celor spune de oficialul municipalitatii. Astfel, la sincronizarea semaforului pentru autoturismele care circulau dinspre Podul de Piatra spre Canta cu semaforul pentru pietonii care trec dinspre Vama Veche spre Gara, Primaria nu a prevazut nici un timp „mort" de traversare a intersectiei pentru ultimele masini care intra in intersectie.

Practic, in momentul in care semaforul pentru masini de pe Strapungere Silvestru se face rosu, pietonii care traverseaza pe trecerea Gara – Vama Veche primesc instantaneu culoarea verde. In aceste conditii, se pune problema ce se intimpla cu masinile patrunse regulamentar in intersectie, pe verde, dar surprinse de verdele primit de pietonii din fata lor? Si asta in conditiile in care avem de a face cu o intersectie lunga, poate cea mai lunga din oras, in care pot fi surprinse "la mijloc" chiar si peste zece masini deodata.

Cronometrarile facute de reporterii nostri au aratat ca o masina de mare tonaj, cum era acea betoniera, are nevoie de aproximativ 20 de secunde pentru a traversa intersectia in conditii de trafic aglomerat.

Ieri, de exemplu, un TIR, a doua masina din coloana, a avut nevoie de nu mai putin de 23 de secunde pentru a traversa intersectia pina sa ajunga in dreptul trecerii pentru pietoni unde s-a petrecut tragedia.

Patru benzi devin o banda

O alta problema pentru circulatia din zona o reprezinta „gituirea" circulatiei in zona autogarii. Practic, din patru benzi de circulatie, cite sint la patrunderea in intersectie cind se vine dinspre Podul de Piatra, in dreptul refugiului de pietoni acestea devin brusc doua benzi. Care, mai incolo, devin una singura. Asta pentru ca, cel mai adesea, prima banda de aici este ocupata, citiva metri mai incolo, inaintea intrarii in curtea Autogarii Codreanu, de masinile parcate sau de taxiurile care stationeaza neregulamentar.

"Daca mai ai zece secunde de verde si intri in intersectie, sigur te prinde rosu in mijloc. Am patit-o si cu 15 secunde de verde. Nu ai cum sa treci in timp util. Problema mare in zona este cu masinile de marfa, TIR-uri, ca se misca greu. Acolo, la refugiu, daca intra un TIR sau un camion ocupa ambele benzi si, din trei, patru coloane de masini cite pleaca de la somafor, trebuie sa faci o singura coloana", spune Dumitru Ochesanu, unul dintre soferii care circulau ieri dupa-amiaza in zona.

"Parerea mea e ca ar trebui sa ne lase timp sa plecam din intersectie. E foarte grea intersectia. Te uiti la masina din fata, la pietoni, te mai depaseste unul pe linia de tramvai si trece prin refugiu, altul vine din dreapta ca are verde si trebuie sa treaca si el. E dezordonata rau intersectia asta", a adaugat si Ionel Varadi, un alt sofer.

Tuturor acestora, dar si multor altor ieseni nemultumiti ca sint nevoiti adesea sa traverseze acolo printre masini, riscindu-si viata, Primaria le raspunde scurt: "Nu e nici o problema acolo".

Comentarii