Ţeapa doctoratelor. Profesorii din Iaşi nu mai vor doar câştig intelectual

marți, 18 noiembrie 2014, 11:47
3 MIN
 Ţeapa doctoratelor. Profesorii din Iaşi nu mai vor doar câştig intelectual

Profesorii se plâng că dascălii care au susţinut doctoratul înainte de 2009 primesc spor la salariu, pe când cei care au susţinut teza după această dată, nu. Asta se întâmplă în întreg domeniul bugetar.

O problemă delicată şi complicată în acelaşi timp se găseşte în rândul profesorilor care şi-au dat doctoratul înainte şi după anul 2010. Este vorba de sporul de doctorat de 15%, care s-a tăiat acum patru ani pentru toţi bugetarii, din cauza crizei financiare, şi care se dă în continuare doar anumitor profesori, în cadrul salariului de bază. Adică doar angajaţilor bugetari care îl primeau la data intrării în vigoare a legii. Conform Legii 330, cei care şi-au susţinut teza de doctorat până în decembrie 2009 primesc sporul de doctorat, iar cei care şi l-au susţinut după 1 ianuarie 2010 nu îl primesc. Acest lucru este din cauză că, după această lege, toate veniturile din decembrie 2009 devin punct de referinţă pentru calcularea salariilor în anul 2010, iar toţi cei care au avut sporuri au intrat cu tot cu acestea, iar celor care au dat doctoratul după ianuarie 2010 nu li s-a recunoscut.

Profesorii susţin că este una din marile nedreptăţi ale sistemului. „Este o discriminare faptul că s-a dat această lege. E un sentiment de frustrare, vorbim de aceeaşi muncă şi pregătire, şi eu mă confrunt cu situaţia în care am colegi care iau acest spor, iar eu nu. Doctoratul este considerat ca stagiu de pregătire continuă, şi nu văd de ce nu se ia în calcul. Mie îmi pare rău că nu am dat statul în judecată ca persoană fizică, pentru că sindicatul a pierdut procesul“, s-a plâns Eliza Ilie, profesor de istorie la Colegiul Economic Administrativ din Iaşi.

Soluţii pentru această situaţie în care se află zeci de profesori ieşeni sunt, însă ele trebuie să vină ori de la minister, ori de la un parlamentar care să vină cu un proiect de lege. „Din păcate, Legea 330 a fost una nedreaptă, dar totuşi lege. Procesul pe care l-am avut în instanţă nu a putut să ne ajute în condiţiile lipsei cadrului legal. Singurele soluţii la momentul actual pentru a corecta situaţia existentă vizează schimbarea cadrului legal fie prin intervenţia Ministerului Educaţiei, fie printr-o intervenţie legală care să plece direct din Parlament. Considerăm că se impune de urgenţă o astfel de corecţie, pentru a nu consacra şi pentru acest segment un tratament diferenţial“, a declarat Laviniu Lăcustă, preşedintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul preuniversitar.

„Implicit calitatea actului didactic sporeşte“

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean afirmă că este o problemă pe care nu au cum să o gestioneze de la nivel local, dar că îi susţin an de an pe toţi cei care doresc să facă un doctorat în domeniul în care predau. Dovadă sunt şi echivalările care se fac cu gradul didactic I pe baza titlului ştiinţific de doctor, la nivelul judeţului Iaşi existând 154 de cadre didactice care au echivalat.

Cei mai mulţi sunt profesori de română şi matematică. „S-a tăiat acest spor atunci când a intervenit criza. Sigur că e discriminare, e vorba de acelaşi efort intelectual, însă dacă ar fi să fiu avocatul diavolului aş spune că în învăţământul preuniversitar nu e nevoie de doctorat. Evident, noi susţinem profesorii şi îi încurajăm să facă doctoratul. Cei care fac un doctorat sunt persoane cu anumite inclinaţii, e important pentru o şcoală să aibă şi profesori cu doctorat, aceasta presupune o competenţă ştiinţifică şi profesională, şi implicit calitatea actului didactic sporeşte“, a declarat Camelia Gavrilă, inspector general al ISJ.
 

Comentarii