A8 versus A13! Un pact mai rău decât Ribbentrop-Molotov riscă să izoleze Iașul

marți, 06 noiembrie 2018, 03:03
4 MIN
 A8 versus A13! Un pact mai rău decât Ribbentrop-Molotov riscă să izoleze Iașul
Proiectul autostrăzii Unirii, desfiinţat de Guvern dar înviat de Parlament? O „analiză de opţiuni“ comandată de ministerul Transporturilor pe banii Băncii Europene de Investiţii pune deodată A13 (Bacău – Braşov) înaintea A8 (Iaşi – Târgu Mureş). Faptul că ministrul Transporturilor este băcăuan a stârnit mari controverse. În plus, traseul băcăuan nu este eligibil pentru fonduri UE, nefiind pe vreun coridor european, cum este A8. Chestionaţi de „Ziarul de Iaşi“, parlamentarii locali spun că singura şansă este legea de sprijinire a investiţiei A8, aflată acum în dezbatere în Parlament, în fază finală, mâine fiind votul. Teme incitante au adus ieri în dezbatere publică şi asociaţiile care sprijină proiectul autostrăzii.

„Analiza de opţiuni“ comandată de Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere şi realizată cu sprijinul Băncii Europene de Investiţii a stârnit reacţii vehemente în rândul asociaţiilor civice care militează pentru construirea autostrăzilor A8 şi A7, Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş, respectiv Siret-Paşcani-Bacău-Ploieşti. Liderii asociaţiilor „Moldova Vrea Autostradă“ şi „Împreună pentru A8“ au prezentat ieri punctul lor de vedere faţă de textul neasumat oficial, dar „scurs de Ministerul Transporturilor“ în mass-media. Planul ministerului, condus acum de ministrul băcăuan Lucian Şova, este să inverseze prioritatea realizării A8 cu cea a A13, care ar urma să lege Bacăul de Braşov prin Pasul Oituz. În prezent, am­bele autostrăzi se află în Mas­ter Planul General de Tran­sport al României, dar A8 are termen de finalizare anul 2030, fiind pe un coridor principal de transport, în timp ce construcţia A13 este prevăzută să se încheie în 2050. Totodată, A8 este eligibilă pentru finanţare europeană, în vreme ce autostrada Bacău-Braşov poate fi făcută acum doar cu bani din alte surse.

„Analiza este falsă“

Reprezentanţii asociaţiilor au arătat că, deşi nu e finalizată încă, analiza este falsă, pentru că nu e vorba doar de traversarea munţilor, ci şi de conectarea la o altă autostradă. Rând pe rând, au fost demontate şi alte motive invocate în analiză, pentru care ruta Bacău-Braşov ar fi mai uşor şi mai ieftin de construit decât Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş.

„Lucian Şova ne-a minţit şi când a făcut declaraţii la instalare, ne-a minţit şi la întrevederea cu noi în urmă cu o lună şi jumătate, ne-a minţit şi când a propus acel parteneriat public-privat în locul finanţării nerambur­sabile, el şi grupul PSD de la Bacău pregătind de fapt această deturnare“, a spus Dorin Dobrincu, vicepreşedintele asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă“.

„La acea vreme aveau analiza“, a intervenit şi Dan Radu, unul dintre liderii MVA, care s-a referit la faptul că studiul a fost comandat încă din aprilie.

Impactul asupra mediului este identic, ambele autostrăzi traversând arii protejate, iar costul pe kilometru este, de asemenea, comparabil – ceea ce, aparent, ar avantaja A13, care este mai scurtă. Cifrele de trafic invocate de studiul respectiv sunt deja depăşite. Pe segmentul Leţcani – Tg. Frumos, în 2015, media zilnică ajunsese la 18.600 de autovehicule, adică nivel de trafic de autostradă.

„Analiza făcută pe genunchi“, după cum a descris-o şi Cătălin Urtoi, li­derul „Împreună pentru A8“, recomandă Ministerului Transporturilor să aleagă o singură rută între Moldova şi Ardeal, iar celelalte opţiuni să fie abandonate.

În consecinţă, cele două asociaţii civice care militează pentru construirea autostrăzilor au adresat public cinci întrebări pentru instituţiile care au comandat studiul:

1. Îşi asumă oficial Ministerul Transporturilor această analiză, o consideră demnă de încredere?

2. De ce a fost nevoie de un studiu suplimentar care să contrazică priorităţile europene şi Master Planul General de Transport, la 11 ani de când se discută despre autostrăzi în Moldova?

3. Îşi asumă oficial Banca Europeană de Investiţii acest raport?

4. Cât a costat această analiză?

5. Cine îşi asumă costurile pentru această analiză cel puţin neprofesionistă, ce pare să susţină interese ascunse?

Proiectul legii, spre final în Parlament

Între timp, după un an şi jumătate de la iniţiere, proiectul legii privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Iaşi – Târgu Mureş „Autostrada Unirii“ a ajuns foarte aproape de final. Ea va intra mâine în procedura votului final, în Camera Deputaţilor, şi este de aşteptat un scor categoric pentru adoptarea ei. Toţi reprezentanţii Iaşului din coaliţia PSD-ALDE ne-au declarat că vor susţine iniţiativa depusă pe 9 mai anul trecut de un ieşean şi un mureşean (Petru Movilă, respectiv Marius Paşcan).

Deputatul PSD Silviu Macovei a precizat că a adresat o nouă interpelare ministrului Transporturilor pe subiectul realizării A8. Tudor Ciuhodaru (PSD) s-a angajat, de asemenea, să-l „bombardeze“ pe ministrul Şova cu întrebări. La rândul lui, Vasile Cîtea ne-a spus că va vota pentru autostradă şi, mai mult decât atât, că toţi aleşii ieşeni ai PSD vor merge până la capăt inclusiv pe amendamente din legea bugetului naţional pe anul viitor. Camelia Gavrilă a mers mai departe, invitându-l pe Maricel Popa, preşedintele PSD Iaşi şi al CJ, să pună umărul alături de parlamentarii ieşeni pentru realizarea autostrăzii. Petru Movilă (PMP) a remarcat, într-un mesaj publicat pe pagina sa de Facebook, susţinerea unanimă a proiectului, inclusiv implicarea asociaţiilor civice pro-autostradă, susţinerea ieşenilor şi a parlamentarilor din alte judeţe. El le-a răspuns colegilor din Legislativ care, deşi susţin construirea autostrăzii, s-au arătat sceptici în ceea ce priveşte aplicarea legii, că Guvernul primeşte cadrul legal de a o face şi că poate să aleagă modul de realizare.

Odată proiectul aprobat, preşedintele are la dispoziţie 20 de zile pentru promulgarea legii, astfel că, la 1 Decembrie, Unirea va putea fi marcată şi ca nume al unui proiect major de instrastructură rutieră.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii