Delegaţie a Ministerului Educaţiei în vizită la şcolile speciale din Iaşi

miercuri, 01 iunie 2022, 20:58
5 MIN
 Delegaţie a Ministerului Educaţiei în vizită la şcolile speciale din Iaşi

Delegaţie a Ministerului Educaţiei în vizită la şcolile speciale din Iaşi

 

Inspectoratul Şcolar Judeţean Iaşi a fost gazda unui eveniment de maximă importanţă pentru învăţământul special şi special integrat. Oficialităţi ale Ministerului Educaţiei au făcut vizite în şcolile speciale din judeţul Iaşi. Este vorba de prof.dr. Antoneta Bolchiş – ministru Secretar de Stat, prof.dr. Liana Maria Mitran – şef Birou Integrare şi Incluziune din cadrul Ministerului Educaţiei, Radu Szekely – Consilier al Ministrului Educaţiei, şi Cătălin Bîrsan – consilier. Aceştia au prezentat activităţile de instruire, educaţie, terapii şi intervenţii specifice pentru recuperarea şi integrarea socio-profesioală a elevilor cu diferite tipuri de dizabilităţi.

Vizitele au avut loc la două unităţi de învăţământ special din judeţul Iaşi, respectiv, la Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iaşi şi Liceul Special “Moldova” din Târgu-Frumos, cu scopul cunoaşterii problematicii specifice intervenţiei timpurii pentru copiii cu dizabilităţi senzoriale multiple care sunt şcolarizaţi în cele două unităţi şcolare ieşene.

În cadrul evenimentului a avut loc şi întâlnirea reprezentanţilor Ministerului Educaţiei cu directorii şcolilor speciale din judeţul Iaşi, prezentându-se aspecte particulare din următoarele unităţi de învăţământ: Colegiul Tehnic “Ion Holban” Iaşi, Liceul Tehnologic Special “Vasile Pavelcu” Iaşi, Liceul Special “Moldova” Târgu Frumos, Şcoala Gimnazială Specială “Constantin Păunescu” Iaşi, Şcoala Gimnazială Specială Paşcani, Şcoala Profesională Specială “Trinitas” Târgu Frumos, Şcoala Gimnazială Nr. 41 Iaşi, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Iaşi.

La nivelul sistemului de învăţământ special şi special integrat al judeţului Iaşi se realizează recuperarea psihopedagogică şi educaţională a elevilor cu următoarele tipuri de deficienţe/dizabilităţi: mintală, motorie şi neuromotorie, senzorială – de auz şi de văz, deficienţe asociate.

În anul şcolar 2021-2022, sistemul de învăţământ special şi special integrat ieşean asigură:

  • Şcolarizarea unui număr de 1449 preşcolari şi elevi cu deficienţă moderată şi severă/asociată – mintală, locomotorie şi neuromotorie, senzorial-auditivă şi vizuală – în 6 unităţi de învăţământ special;
  • Şcolarizarea unui număr de 91 persoane private de libertate, aflate în sistemul penitenciar – nivel primar şi gimnazial în cadrul Şcolii Gimnaziale nr. 41, Iaşi din Penitenciarul Iaşi;
  • Şcolarizarea la domiciliu a unui număr de 139 elevi cu grad de handicap grav, nedeplasabili în unități școlare de masă sau școli speciale;
  • Integrarea şcolară a unui număr de 949 de elevi cu cerinţe educaţionale speciale în școlarizați în 151  unități de învățământ de masă;
  • Servicii de sprijin educaţional pentru un număr de  peste 450 preşcolari/elevi cu cerințe educaționale speciale integraţi individual/ în grupuri mici în  cele 33 de unităţi şcolare care beneficiază de profesori de sprijin/itineranți la  nivel preşcolar, primar şi gimnazial.

“Diversitatea cazuistică şi complexitatea diagnosticelor elevilor cu cerințe educaționale speciale integrați în unități de învățământ de masă – ADHD, tulburări pervazive de dezvoltare, autism, Sindrom Down , diferite tipuri de deficiență senzorială de văz și auz, neuro și locomotorie, mintală – impun  pentru recuperarea psihopedagogică și adaptarea la mediul școlar, servicii de sprijin educaţional, oferit prin resursa umană specializată asigurată de către profesorii de sprijin, profesorii logopezi, profesorii consilieri şcolari”, spun reprezentantii ISJ Iasi.

La nivelul județului Iași distribuția acestora în școlile de masă se prezintă astfel:

  • 31 profesori de sprijin/itineranți desfășoară activități de sprijin educațional în 33 de școli și grădinițe; un număr de 5 unităţi şcolare din mediul rural beneficiză de serviciile oferite de către profesorii de sprijin;
  • 19 profesori logopezi desfășoară activități de terapie logopedică  în  32 de unităţi şcolare şi 31 de unităţi preşcolare din mediul urban, unite în 19 circumscripţii logopedice;
  • 79 profesori consilieri şcolari desfășoară activități de consiliere psihopedagogică  în 84 unităţi din mediul urban (nivel prescolar, primar, gimnazial  şi liceal) și un număr de 17 unităţi şcolare din mediul rural, cu un total de 101 unități scolare;
  •  4 profesori consilieri şcolari asigură evaluarea şi asistenţa psihoeducaţională în cadrul Serviciului de Orientare Şcolară şi Profesională, structură a Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Iaşi.

Ziua de  31 mai 2022  a fost dedicată cunoașterii problematicii specifice elevilor școlarizați la  Liceul Special “Moldova” Tg. Frumos care a prezentat rezultatele și produsele realizate de către elevi și profesori din cadrul unui proiect cu participare națională intitulat  “Lumea auzită și simțită a copilăriei”, zi dedicată întâlnirii cu părinții și elevii. Acestia s-au bucurat de un spectacol artistic plin de emoție și sensibilitate în care elevii au fost virtuoși ai muzicii, dansului  popular și teatrului – adevărate lecții de autonomie și independență, comunicare și adaptare la viața socială. Elevii cu rezultate deosebite la concursurile organizate de Ministerul Educației și Asociația Nevăzătorilor din România au fost premiați de către Asociația Profesională “Bastonul Alb” Moldova. Au fost vizitate spațiile școlii, cabinetele de terapii specifice î care s-a evidențiat o bună dotare a școlii cu tehnologii asistive și materiale didactice adaptate pentru elevii cu deficiențe senzoriale de vedere.

Ziua s-a încheiat cu un moment de reflecție asupra modului cum se realizează interveția și terapiile specifice care asigură integrarea școlară și profesională a elevilor cu dizabilități.

“Suntem convinși că  am demonstrat că școlile speciale din județul Iași sunt  adevărate resurse pentru educația incluzivă: profesori specializați în educație specială și în metode specifice diferitelor tipuri de dizabilități, dotări materiale la standarde moderne și europene, tehnologii asistive care evoluează și impun o dezvoltare a abilităților profesorilor de a le include în actul de educație, intervenție și terapie, metode alternative care completează gama de servicii specializate. Reiterăm ideea că o bună cunoaștere a particularităților copilului cu CES impune o orientare școlară și profesională  asumată spre un traseu școlar adaptat particularităților psiho-pedagogice, nevoilor psiho-emoționale și cognitive, atât către învățământul special cât și către învățământul special integrat”, spune Gabriela Raus, inspectorul de specialitate din cadrul ISJ.

Comentarii