Două ore de discuţii cu Beatrice Rancea, cu actele pe masă. A convins sau nu?

sâmbătă, 01 februarie 2020, 02:59
6 MIN
 Două ore de discuţii cu Beatrice Rancea, cu actele pe masă. A convins sau nu?

„Ziarul de Iaşi“ a stat de vorbă cu Beatrice Rancea pe îndelete în legătură cu acuzaţiile aduse recent de către unul dintre sindicatele din instituţie şi de cele două foste angajate din domeniul financiar-contabil ale căror memorii către instituţiile statului v-au fost prezentate de către publicaţia noastră în ultima săptămână.

În biroul managerului Operei Naţionale Române din Iaşi, la discuţie au luat parte, pe rând, în funcţie de câţi încăpeau în încăperea respectivă şi de câţi le-am putut ţine evidenţa, 12-15 persoane: au fost patru membri ai baletului, inclusiv preşedintele Sindicatului Reprezentativ al ONRI, Alexandru Sebeşi, care a refuzat repetat în ultima săptămână să răspundă la apelurile ziarului, directorul corului, şi mai multe persoane care au rămas să gestioneze departamentul contabil şi de resurse umane.

A fost în preajmă inclusiv Cristian Albu, cel despre care Simona Alice Gogan, fosta contabil-şef, reclama faptul că era angajat cu contract de „telemuncă“, încasând o sumă consistentă de bani fără a veni des la Iaşi să-şi exercite atribuţiile la compartimentul Resurse Umane, cât şi Alighieri Iaţâc, despre care „Ziarul de Iaşi“ a scris în 2016 că avea (la momentul respectiv, nu şi în prezent) mai multe contracte încheiate cu opera, fiind la bază şef partidă percuţie, dar şi asistent manager, specialist în marketing, referent IT, producător delegat şi şofer la ocazie.

Mesajul colectiv al acestora a fost că nu există niciun fel de tensiune în Operă şi că cei care susţin acest lucru fie au interese ascunse, fie nu au vrut să comunice până în prezent cu cei din conducere.

Decor făcut de Crăciun

Beatrice Rancea a prezentat documente pentru mai multe achiziţii din decembrie, susţinând că ele sunt total în legalitate, contrar spuselor celor două angajate, care o acuzau că ar fi cheltuit discreţionar circa 2 milioane de lei din execuţia bugetară. Mai multe semne de întrebare a ridicat însă contractul pentru decor, încheiat cu ART DECO EXIM SRL, pentru decorul de la spectacolul aflat în pregătire – Bal Mascat. Acesta a fost reclamat şi de către Simona Gogan, care a specificat că s-a făcut plata de 120.000 de lei, mai puţin de jumătate din totalul sumei totale, doar pe baza unei facturi, fără a exista niciun act semnat, un contract sau referatele necesare. Conducerea Operei ne-a prezentat toate actele din spatele acestui contract, însă niciunul dintre ele nu era semnat decât de reprezentanţii firmei, şi eventual de către manager. Deşi situaţia pare a confirma acuzele angajatelor, conducerea ONRI are o explicaţie: contractele semnate nu se regăsesc în instituţie, şi nimeni nu ştie unde se află.

„Am identificat o problemă gravă, am trimis ieri (n.r. – 30 ianuarie), prin executor judecătoresc, o hârtie către doamna ex-contabil-şef şi doamna de la achiziţii prin care le rugăm, chiar dacă sunt în concediu medical, să ne trimită, dacă au rămas pe la ele, sau să ne ajute să identificăm locul unde găsim o serie de documente foarte importante, printre care şi contractele legate de «Bal Mascat». Nu le acuzăm că au fost sustrase din instituţie, dar nu poţi să spui că nu se găsesc actul cutare, actul cutare şi tot aşa, şi fix acestea să nu le găsim deloc“, a precizat Beatrice Rancea.

Managerul a spus, alături de mai multe persoane din aparatul administrativ prezente la întâlnire, că ele au fost semnate integral, că sunt martori care au asistat la acest proces de semnare, dar că ele momentan nu sunt de găsit, de aceea au fost şi solicitate de la cele două persoane prin executorul judecătoresc. Unul dintre documentele importante care nu se regăseşte în instituţie este şi registrul de contract de la compartimentul de achiziţii publice. În orice caz, există şi o serie de aspecte neclare legate de acest contract pentru decor, indiferent de semnături sau nu.

Achiziţia, în sumă semnificativ de mare, de circa 277,5 mii de lei, s-a făcut prin atribuire directă către ART DECO EXIM SRL prin solicitarea de oferte în SEAP la începutul lunii decembrie, oferta celor de la ART DECO EXIM SRL fiind cea mai bună din punct de vedere financiar. Însă oferta acestora a ajuns pe adresa Operei din Iaşi pe data de 23 decembrie, dată la care a fost semnat şi contractul, iar patru zile mai târziu, pe 27 decembrie, Opera deja are un proces verbal de recepţie parţială, cu păstrarea elementelor de decor în custodie până în martie, când trebuie aduse la Iaşi, pentru patru elemente de decor. Practic, în zilele de 24, 25 şi 26 decembrie, cei de la companie au lucrat pentru a realiza o scară mică, cu structură metalică uşoară, modulată, pe roţi pivotante, aspect bazalt violet, albastru şi cu impresia de transparenţă (9.380 de lei), o scară mare cu aceleaşi caracteristici (13.780 de lei), un portal de structură cu suprafaţa de 70 mp, o structură metalică uşoară, element modular (42.000 de lei) şi un portal sculptură tot de 70 mp, (70.050 de lei) care are următoarea descriere „tehnic se va realiza din fibră de sticlă pictată, culori transparente, element modulat“. Cum unul dintre repere nu era finalizat decât parţial, opera a plătit 120.000 de lei, iar dacă cei din companie nu cumva aveau deja pe stoc astfel de produse de decor, au lucrat de ajunul Crăciunului, în ziua de Crăciun şi în ziua imediat următoare pentru a le realiza.

Beatrice Rancea şi-a luat angajamentul ca în momentul în care va avea toate actele legate de Bal Mascat să le pună la dispoziţia „Ziarului de Iaşi“ pentru a fi consultate. Beatrice Rancea a vrut să clarifice şi situaţia raportată de sindicatul Artis, cu trimiterea deciziilor de concediere prin executor judecătoresc acasă la angajaţi: nu s-a întâmplat asta în mod direct, susţine ea, decât pentru acei angajaţi care, în urma reorganizării din decembrie, când s-a schimbat organigrama, au refuzat să semneze notificarea conform cărora li s-a desfiinţat postul.

Cum e cu executorii?

Managerul Operei a subliniat că a fost un singur caz, în urma reorganizării, unde angajatului nu i s-a oferit un alt post, şi acela a fost Alina Gheorghiu. În rest, managementul Operei susţine că fostei contabil-şef i s-a oferit postul de economist, pe care l-a refuzat, şi a mai existat un caz al dirijorului corului de copii, căruia i s-a oferit postul de sufleor şi, deşi a acceptat, nu s-a prezentat să semneze noul contract.

„Am trimis prin executor ca să nu spună ulterior că nu au fost informaţi. Singura persoană care nu se regăseşte în noua organigramă e doamna de la achiziţii, pentru că studiile şi diplomele pe care le are nu corespunde necesităţilor instituţiei din acest moment. Noi voiam pe achiziţii o persoană cu o diplomă de cunoştinţe juridice“, a completat Rancea.

Ea a oferit şi o explicaţie pentru mesajul prim-solistului de la balet, Vlad Mărculescu, spunând că s-a întâlnit cu el a doua zi după publicarea mesajului, iar acesta i-ar fi spus că se simte terorizat de managerul instituţiei şi că „e prima dată când am curaj în sfârşit să o spun“.

Managerul îşi asumă şi faptul că a luat decizia de a le înlătura pe cele două (contabila şi referentul de la achiziţii din Operă), ştiind că „va exista un scandal de genul acesta“, pentru că vrea angajarea în locul lor de persoane mai competente. „Aveam de ales între acest scandal care ştiam că va apărea dacă ele nu vor continua pe posturile respective şi să continuăm în aceeaşi stare, fiindcă ele nu aveau pregătirea necesară“.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii