Prima licitaţie reluată la Autostrada A8. Ce solicită asociaţiile civice?

joi, 07 februarie 2019, 02:50
3 MIN
 Prima licitaţie reluată la Autostrada A8. Ce solicită asociaţiile civice?

Pe fondul temerilor că banii nu vor ajunge pentru revizuirea studiului de fezabilitate pe sectorul Tg. Mureş-Tg. Neamţ, se cere din nou renunţarea la parteneriatul public privat impus segmentului Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ

CNAIR a lansat într-o singură zi nu mai puţin de cinci proceduri de licitaţie, pentru proiecte unul şi unul. S-a întâmplat marţi, alaltăieri, chiar în ziua în care Maricel Popa promitea din nou la Iaşi lansarea licitaţiei pentru actualizarea Studiului de Fezabilitate pentru cele două treimi din Autostrada A8 rămase în ograda Ministerului Transporturilor. Printre cele cinci se numără şi completarea Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Tg. Mureş-Tg. Neamţ. În lungime de aproape 200 km, acest segment este partea rămasă la minister. Ceilalţi 100 km, respectiv de la Ungheni la Tg. Neamţ, au fost transferaţi în iunie 2018 Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză. Comisia ar urma să predea pachetul Ministerului Transporturilor numai după ce va găsi investitorul care să accepte să-l construiască în parteneriat public privat (PPP). În ultima jumătate de an, CNSP a iniţiat o singură licitaţie, pentru construirea segmentului de autostradă Comarnic-Braşov, de asemenea în PPP, proiect la care au depus oferte cinci asocieri de firme.

Încă un drum de la Bucureşti spre Valea Prahovei

Interesant că, în lotul scos la licitaţie marţi, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a inclus şi modernizarea unei variante la traseul Bucureşti-Braşov (acum DN1, în viitor şi autostradă). Extinderea DN 71, Bâldana-Târgovişte-Sinaia, la patru benzi pe aproape jumătate din lungimea celor 109 km şi modernizarea secţiunii rămase la două benzi a fost estimată la 1,56 miliarde de lei. O sumă uriaşă pe lângă cea pusă la bătaie pentru reactualizarea SF pentru A8 de la Tg. Neamţ la Tg. Mureş, respectiv 35,6 milioane de lei. Pentru acest segment din Autostrada Unirii, ofertanţii se pot înscrie până pe 20 martie, câştigătorul urmând să fie anunţat în cel mult şase luni. Durata de execuţie este de 18 luni. Componenta financiară contează în proporţie de 40 la sută din ofertă, punctaje fiind oferite atât pentru experienţa membrilor din echipa de proiectare, cât şi pentru planificarea adecvată a resurselor tehnice şi umane.Lotul celor cinci licitaţii lansate marţi mai include supervizarea proiectării şi execuţiei variantei de ocolire Bacău (17,5 milioane de lei), Bârlad (5,5 milioane) şi Timişoara Sud (8,5 milioane).

Alocări mici, concurate de proiecte controversate

Într-o primă reacţie la publicarea anunţului, Adrian Covăsnianu, de la asociaţia „Moldova Vrea Autostradă”, a remarcat că o sumă apropiată, 28 de milioane de lei, a fost alocată de CNAIR pentru un drum expres între Craiova şi Tg. Jiu (110 km) din fondurile Programului Operaţional Infrastructură Mare. „Cum de îşi permite CNAIR să scoată SF şi Pth (proiect tehnic, n.r.) pentru un drum naţional, şi pentru autostrada A8 doar se «completează SF-ul»?”, a întrebat el.

Că preţul e prea mic o spune şi asociaţia Pro Infrastructura: „Preţul estimat este mult prea mic, mai ales comparând cu bugetele oferite la revizuirile din anul 2014: 76 milioane lei atunci faţă de doar 30 milioane acum pentru 210 km. Există riscul major să se facă rabat de la calitate sau, aşa cum s-a întâmplat la revizuirea SF pe A1 Sibiu-Piteşti, să se livreze doar o parte din servicii şi apoi să se rezilieze contractul!”

Din nou, la Bucureşti

Marius Alexa, preşedintele asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”, a făcut apel la includerea în proceduri şi a segmentului Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ. „Autostrada A8/Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş are 311 km şi nu 68 km sau 100 km!”, a afirmat el, cerând autorităţilor (CNAIR, CNSP şi Ministerul Transporturilor) să ţină cont de Legea 291/2018, a Autostrăzii Unirii.

Mâine, reprezentanţii asociaţiilor civice care militează pentru construirea autostrăzilor A7 şi A8 vor merge la Bucureşti cu o listă de revendicări, de la aplicarea Legii 291, până la numirea unui ministru competent la Transporturi şi reorganizarea CNAIR. Renunţarea la PPP şi stabilirea unui program de implementare cu termene clare sunt de asemenea cerinţe incluse în memorandum. 

Comentarii