T4 e gata. Ce urmează la Aeroportul Iaşi? Sunt lansate cateva licitaţii importante. Bilanţul directorului

sâmbătă, 02 martie 2024, 02:50
4 MIN
 T4 e gata. Ce urmează la Aeroportul Iaşi? Sunt lansate cateva licitaţii importante. Bilanţul directorului

Investiţii la Aeroport au depăşit anul trecut 100 de milioane de euro, patru dintre ele, între timp finalizate, fiind pe fonduri europene. Bilanţul prezentat de directorul general Romeo Vatră include platforma remizei, sistemul de securitate perimetrală, creşterea gradului de siguranţă şi securitate – prin achiziţia de autospeciale, ambulanţe şi mai multe echipamente de securitate – şi noul terminal de pasageri.

La T4 au mai rămas de efectuat, după încheierea exerciţiului financiar european, la 31 decembrie 2023, lucrări în valoare de 1,2 milioane de lei. La această „restanţă” se adaugă costurile pentru amenajarea spaţiilor destinate celor două fluxuri de pasageri, pe destinaţii din Spaţiul Schengen, respectiv din ţări non-Schengen.

Urmează, anul acesta, să vină un ambulift (echipament special necesar pentru îmbarcarea şi debarcarea pasagerilor cu mobilitate redusă) în valoare de 3,4 milioane de lei, o freză pentru înlăturat zăpada în valoare de 3,8 milioane, şi o autospecială de deszăpezire în valoare de 4 milioane de lei, a mai spus Romeo Vatră.

De unde nu găsea furnizori de energie electrică, Aeroportul devine prosumator

Directorul general a menţionat că vizează acum fonduri europene pentru încă un parc fotovoltaic, mai mare decât primul instalat deja pe o suprafaţă de un hectar, cu o putere de 1 MWh. Acesta acoperă deja o cincime din consumul aerogării cu tot cu T4. Noul parc, preconizat să acopere o suprafaţă de cel puţin 10 hectare, „va fi pentru producerea şi vânzarea de energie electrică”. Altfel spus, „pe lângă independenţa energetică, aş vrea să avem venituri însemnate din vânzarea de energie electrică”.

Pe lista investiţiilor se mai află extinderea platformei de parcare a avioanelor de la 13 la 18 sau 19. Cu tot cu o cale de rulare, a treia, către pistă, acest obiectiv ar costa 30 de milioane de euro. „E o prioritate pentru noi să ne ocupăm în următorii ani de această extindere”, a subliniat directorul Aeroportului Iaşi.

De anul viitor, poate să intre şi marfă

Anul acesta urmează să fie realizată documentaţia necesară reconfigurării terminalului de pasageri T2 în facilitate cargo. Odată cu intrarea noului terminal de pasageri în funcţiune la sfârşitul lunii martie, T2 – rămas cel mai mic, 1200 mp – nu mai este necesar pentru procesarea fluxurilor de călători. Transformarea T2 în terminal de marfă ar putea fi gata anul viitor.

Cât priveşte un nou drum de acces spre Aeroport, Romeo Vatră a spus că realizarea lui nu depinde de regie, dar a dat asigurări că nu se va mai întâmpla ca la ninsoarea de astă-primăvară, când actualul drum de acces a fost blocat şi oamenii au fost nevoiţi să care pe jos bagajele până la sau dinspre terminale. „Pot să pun rămăşag că nu vom mai avea blocaje până al Ciric”, a spus directorul general, arătând spre parcarea modernizată care are patru bretele de acces şi 600 de locuri. El a subliniat totuşi necesitatea construirii a încă unui drum de acces ca să fie separat traficul de călători de cel de marfă.

Ce licitaţii se derulează zilele acestea la Aeroportul Iaşi

Odată cu deschiderea T4, administraţia aerogării scoate la licitaţie spaţii comerciale în suprafaţă totală de circa 2000 mp. Chiria nu mai este fixă, ci e cuprinsă între un minim şi un procent din vânzări, a precizat directorul general. Prima procedură vizează locuri pentru amplasarea maşinile automate de vânzări (băuturi reci şi snacks-uri, cărţi/reviste şi materiale sanitare). Urmează licitaţia pentru ATM, cu termen de lansare săptămâna viitoare. Apoi, tot săptămâna viitoare o altă procedură va viza trei spaţii (în zona check-in) pentru servicii de ticketing. În fine, spaţiile care necesită mai multe investiţii pentru amenajare – cafenele, magazine, farmacie, restaurante (cu spaţii destinate fumătorilor), cofetărie, rent a car şi un spaţiu pentru vânzări bilete destinat transportatorilor din Republica Moldova.

„În acest fel, oamenii care sosesc la Iaşi şi vor să ajungă în Republica Moldova pot cumpăra bilete, iar transportatorii ilegali rămân fără obiectul muncii”, a explicat directorul aerogării cum ar putea să rezolve şi problema asaltului acestor transportatori la uşile de acces în terminalele de pasageri.

Preţul de pornire este de 50 de euro/mp, iar condiţia esenţială pentru competitori este să deruleze deja aceeaşi activitate, a adăugat Romeo Vatră. Venitul estimat din chirii vor depăşi 1,5-2 milioane de euro/ an. Până acum, în bugetul aerogării intrau abia 1,7 milioane de lei/an, aproximativ 330 de mii de euro, a comparat el diferenţa dintre beneficiile obţinute până acum şi cele aşteptate. Până la sfârşitul lunii aprilie vor fi scoase la licitaţie pentru închiriere toate spaţiile. 

Comentarii