Cum se va construi A7: o parte din singurul drum cu regim de autostradă din Moldova va fi demolată

joi, 16 martie 2023, 02:50
4 MIN
 Cum se va construi A7: o parte din singurul drum cu regim de autostradă din Moldova va fi demolată

Construcţia autostrăzii Bacău – Paşcani presupune demolarea unei porţiuni din centura „oraşului lui Bacovia”. Această acţiune nu este determinată de o eroare de proiectare, fiind un cost asumat încă de la început. Demolarea va afecta circa 9.000 mp de carosabil, bariere metalice, elemente de susţinere, fundaţii, un podeţ, rigole şi elemente de semnalizare. Intervenţia este necesară pentru conectarea autostrăzii Bacău – Paşcani la centura Bacăului, variantă ocolitoare care este realizată, parţial, tot în regim de autostradă.

 Legătura dintre cele două drumuri va fi făcută printr-un nod rutier, iar execuţia acestuia presupune demolările amintite, carosabilul afectat fiind actualul racord al centurii Bacău la drumul naţional. „Având în vedere faptul că acest nod rutier se va executa după ce varianta de ocolire va fi dată în exploatare, vor fi necesare lucrări de demolare parţiale a variantei de ocolire Bacău în zona km 0 a autostrăzii Bacău – Paşcani”, se precizează în documentaţia tehnică a proiectului, consultată de Ziarul de Iaşi.

Nodul rutier este în nordul Bacăului

Execuţia nodului rutier va fi făcută în trei faze de construcţie, astfel încât circulaţia pe centura Bacăului să nu fie afectată „radical”. În primă fază, vor fi realizate o bretea, drumuri laterale de întreţinere, lucrări de drenaj, o structură peste autostrada Bacău – Paşcani şi extinderea platformei existente a centurii Bacăului. „În această fază de execuţie, se păstrează tranzitul vehiculelor prin varianta de ocolire Bacău, acesta fiind deviat uşor în direcţia sud-vest pentru execuţia lucrărilor de extindere a platformei pe partea dreaptă. Devierea traficului se va realiza prin benzi de circulaţie reduse, de 3 metri”, se arată în proiectul tehnic.

Demolările sunt necesare pentru realizarea racordării viitoarei autostrăzi, iar lucrările vor fi executate în zona de legătură a celor doua infrastructuri rutiere (centura și A7), respectiv pe breteaua 3 a nodului rutier Bacău Nord

Demolarea parţială a centurii va fi executată în faza a doua de construire a nodului, şi doar după executarea „bretelei 3 din Bretea Bacău Nord”. „În această sub-fază, traficul de vehicule provenite din varianta de ocolire Bacău pe direcţia sud-vest se realizează din Ramificaţia 1 la breteaua deja construită şi traficul pe sensul vest-sud se efectuează prin banda de circulaţia stânga a variantei de ocolire Bacău, extinsă în faza anterioară. În sub-faza 2B se procedează la demolarea extinderii realizate în varianta de ocolire Bacău”, potrivit documentaţiei. Demolările vor afecta 9.000 mp de parte carosabilă („pe întreaga grosime”), 1.720 metri liniari de bariere metalice (inclusiv elemente de susţinere şi fundaţii), 3 metri cubi de beton armat la un podeţ prefabricat existent, 10 bucăţi de semnalizare şi 1.290 metri liniari de rigole. În ultima fază de construcţie a nodului, vor fi realizate lucrările lipsă pe tronsonul de autostradă pe legătura dintre cele două drumuri, iar partea carosabilă va fi amenajată în două etape, astfel încât traficul să fie restricţionat doar parţial.

„Demolările sunt făcute pentru a asigura continuitatea”

„În cadrul celor 77 km de autostradă de la Bacău la Paşcani necesari a fi construiţi pentru a asigura conectarea la profil de autostradă cu Varianta de Ocolire Bacău, va fi nevoie şi de o serie de lucrări de demolare punctuale. Mai concret în zona km 0 al autostrăzii Bacău-Paşcani pentru a racorda şi avea continuitate cu Varianta de Ocolire Bacău la profil de autostradă, partea carosabilă existentă din zona nordică a centurii Bacău (racordul V.O. Bacău la profil de drum naţional cu D.N. 2) va fi demolată parţial pentru a permite conectarea şi amenajarea corespunzătoare între cele două sectoare de autostrăzi. E de menţionat faptul că autostrada Bacău-Paşcani nu implică demolarea de clădiri şi construcţii rezidenţiale”, a comentat activistul Adrian Covăsnianu, de la „Moldova vrea autostradă” şi fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Primii kilometri de autostradă din judeţul Iaşi

Execuţia tronsonului Bacău – Paşcani înseamnă şi construirea primilor 30 km de autostradă în judeţul Iaşi, între Mirceşti şi Paşcani. Contractele pentru întreg tronsonul au fost semnate în luna februarie 2023, iar constructorul desemnat este grupul de firme UMB, condus de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu. Grupul lucrează pe cea mai mare parte a autostrăzii A7 (Ploieşti – Paşcani), respectiv între Buzău şi Paşcani (peste 255 km).

Costurile pentru construirea sectorului Bacău – Paşcani se ridică la 4,6 miliarde lei, iar, în prezent, este aşteptat ordinul de începere a lucrărilor. În context, amintim că pe acest tronson va fi realizat şi cel mai spectaculos nod rutier din ţară, la sud de Paşcani: un nod de tip „turbion” pentru a asigura conectarea autostrăzilor A7 şi A8, în condiţiile în care va acoperi o zonă de peste 220 hectare şi va avea 8 bretele şi 12 pasaje.

Comentarii