BUGETUL IAȘULUI: Bodea atacă dur alocările pentru județul nostru

vineri, 10 februarie 2017, 03:00
3 MIN
 BUGETUL IAȘULUI: Bodea atacă dur alocările pentru județul nostru

Iaşul a fost abandonat de Bucureşti prin legea bugetului de stat pe acest an, fiind favorizate net judeţele din sudul ţării şi Banat, de unde provin majoritatea miniş­trilor. Nici banii alocaţi pe hârtie nu sunt siguri, în condiţiile în care se prevăd cheltuieli cu 15% mai mari decât anul trecut, iar creşterea nominală a PIB, ea însăşi su­praevaluată, este de doar 7,5%. Deputatul PNL Marius Bodea a făcut ieri un rechi­zitoriu dur al bugetului adoptat prin votul majorităţii PSD-ALDE, apreciind că pentru realizarea proiectelor sale majore, Iaşul va fi nevoit să caute sursele proprii de finanţare.

Suma alocată pentru revizuirea studiilor de fezabilitate aferente autostrăzii Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş a fost apreciată de Bodea ca fiind nerealistă. „La autostrada noastră, cu un traseu dificil, se spune că s-au alocat 15,2 milioane lei pen­tru studiile necesare pe 310 km. Pen­tru studiile necesare la Piteşti – Craiova, aproximativ 80 km, nivel redus de dificultate, s-au alocat 18,7 milioane de lei. Pentru autostrada noastră s-a prins o sumă modică, total decuplată de realitate. De altfel, suma nici măcar nu apare menţionată explicit în buget. Deocamdată este doar o promisiune“, a spus Bodea. Liberalii au solicitat o sumă de 238 mi­lioane de lei, care ar fi trebuit să acopere şi întocmirea proiectului tehnic. În lipsa acestor bani, Bodea a apreciat că realizarea autostrăzii devine utopică. „Esenţial pentru noi este să străpungem munţii. Nu avem orgolii locale. Până la Târgu Neamţ ajungem uşor. Dar dacă nu se trec munţii, degeaba avem autostradă în câmp“, a spus Bodea. Acesta a precizat că s-a înscris în grupurile parlamentare de prietenie cu Polonia şi Slovacia în ideea de a încerca obţinerea de fonduri direct din partea Comisiei Europene, în cadrul unui grup economic de cooperare transfrontalieră. Scenariul ar permite realizarea autostrăzii fără implicarea fondurilor guvernamentale. „Dacă reuşim, este posibil să discutăm de un alt traseu, convenabil şi pentru celelalte state. Un astfel de traseu ar fi varianta nordică, pe linia Budapesta – Baia Mare – Borşa – Suceava – Paşcani – Iaşi – Chişinău – Tiraspol – Odesa“, a precizat deputatul.

Acesta a criticat absenţa Spitalului Regional de Urgenţă din legea bugetului de stat. Lipsa sumelor destinate cofinan­ţării guvernamentale, ar putea însemna că proiectul nu va fi demarat efectiv în acest an.

Alocările făcute pentru drumurile ju­deţene au fost apreciate de Bodea ca fiind jignitoare. Iaşul va primi 10,26 mi­lioane de lei pentru întreţinerea drumurilor judeţene şi comunale, suma fiind cea mai mică dintre judeţele Regiunii Nord-Est şi inferioară unor judeţe precum Teleorman sau Timiş, cu reţele de drumuri mult mai reduse. Printr-un amendament respins ulterior, liberalii solicitaseră alocarea unei sume suplimentare de 20 milioane de lei. „Este strigător la cer ce s-a întâmplat. Iaşul a primit fix gaura de la covrig din banii Ministerului Transporturilor. Iaşul a primit 1% din bugetul acestui minister. Teleorman, 3,2%. Timiş, 7%. Asta spune tot“, a spus Bodea. Acesta a făcut apel la parlamentarii PSD să susţină modificarea Masterplanului General de Transport, care urmează să intre în dezbaterea plenului. Modificările solicitate de Bodea ar însemna ca lucrările de execuţie la proiecte precum autostrada, zona cargo a Aeroportului sau centrul intermodal de transport să înceapă înainte de 2021, nu după această dată, cum se prevede în documentul actual.

Comentarii