De Business

Punem punctul pe știi

Culmea comerţului: materia primă se ieftineşte, produsul finit se scumpeşte!

vineri, 04 decembrie 2015, 02:50
3 MIN

 Reducerea preţurilor la petrol nu a avut nici un efect pentru şoferii români. Preţurile la carburanţi sunt acum mai mari decât în august 2008 când petrolul era de trei ori mai scump.

Şoferii români continuă să plătească preţuri de peste cinci lei pentru un litru de carburant în condiţiile în care preţul barilului de petrol Brent, referinţa europeană a petrolului, a ajuns din nou aproape de nivelul atins după izbucnirea crizei economice. Paradoxal, chiar şi când preţul petrolului a atins preţul maxim din ultimii 25 de ani, preţurile practicate de staţiile de carburanţi din ţară erau mai mici de cele practicate astăzi. Concret, în iulie 2008, preţul unui baril de petrol atingea un maxim de 147 dolari, iar în acea lună, site-urile de profil arată că se practicau preţuri de până în 4,90 lei la carburanţii de calitate superioară şi existau chiar preţuri de sub 4 lei/litru la ceilalţi carburanţi. La cinci luni distanţă, respectiv în luna decembrie a anului 2008, efectele crizei economice îşi puneau deja decisiv amprenta asupra pieţei petroliere la nivel mondial, preţul pe un baril de petrol fiind în cădere liberă: sub 50 de dolari. În acel moment, preţurile carburanţilor în România au scăzut până sub patru lei ca urmare a scăderii drastice a valorii barilului de petrol, cel mai ieftin carburant la începutul lunii decembrie 2008 fiind benzina Premium fără Plumb 95 la Petrom, 2,95 lei, iar cea mai scumpă, motorina super Euro 5, 3,90 lei/litru.

Până la începutul anului 2009, se practicau deja şi preţuri de sub 40 de dolari/baril petrol, iar revenirea preţurilor de peste 100 dolari/baril s-a petrecut după anul 2011 şi a ţinut până în a doua jumătate a anului 2014, când a început o scădere uşoară, dar constantă a preţurilor, în această lună ajungându-se iar la valori de 40-50 dolari/baril. Cu toate acestea, preţurile practicate la staţiile de carburanţi nu par să păstreze trendul de care este caracterizat preţul petrolului. Ieri, la cele mai importante companii distribuitoare de carburanţi vizitate de reporterii „Ziarul de Iaşi” în doar două cazuri, la staţii Petrom şi Lukoil, preţul la motorina 95 era cu puţini bani sub preţul de 5 lei, în rest ajungându-se chiar la preţuri de 5,80 pentru benzina de calitate superioară, respectiv la staţii OMV şi Rompetrol. În tabelul ataşat se pot observa valorile practicate la staţiile de carburanţi din ţară anunţate de site-urile de profil la începutul lunii decembrie a anului 2008 şi cele practicate ieri la staţiile de carburanţi din Iaşi.

DATE COMPARATIVE AICI:

Antreprenorii cu afaceri în distribuţia de carburanţi sunt de părere că, din cauza accizei foarte mari calculate de guvernanţi nu-şi permit să „modeleze” preţul în funcţie de evoluţia preţului barilului de petrol. „Într-adevăr, este dezavantajos pentru şoferi că preţurile nu sunt modificate, însă evoluţia preţului pe baril nu are mare relevanţă pentru stabilirea preţurilor practicate aici. O contribuţie importantă o are valoarea accizei, acciză care constituie un procent important din venitul anual la bugetul de stat. Această acciză are o valoare constantă în decursul unui an şi constituie o pondere importantă din preţul final al carburantului. Acciza se calculează în funcţie de cursul euro la o anumită dată, nu o mai reţin, şi puteţi observa, aceasta este mult mărită faţă de cursul obişnuit. În acest an s-a folosit un curs de 4,73 lei/euro, ceea ce spune totul”, ne-a spus administratorul unei staţii de carburanţi din Iaşi.  

 

Comentarii