Dilemă nerezolvată de mii de părinţi ieşeni: afterschool sau acasă cu bunica?

duminică, 25 ianuarie 2015, 13:29
5 MIN
 Dilemă nerezolvată de mii de părinţi ieşeni: afterschool sau acasă cu bunica?

Mulţi ieşeni cu copii mici care au avut posibilitatea să aleagă pentru timpul de după amiază al micuţului lor şcolar au dubii dacă au făcut cea mai bună alegere. De asemenea, nu puţini sunt părinţii ocupaţi care oscilează: să-i iau o bonă, sau să-l dau la afterschool? Nu ne-am propus să facem o analiză financiară a celor două variante, ci una strict din punctul de vedere al „profitabilităţii“ pentru educaţia şi nevoile copilului.

Temele pot fi o corvoadă pentru orice elev de clasele mici, mai ales că trebuie făcute în timpul liber, acasă. Să înveţi mai mult şi să te joci mai puţin este o alegere grea pentru un copil de clasă primară, iar varianta „teme cu bunica“, sau cu bona, după caz, nu este mereu cea mai bună, în concepţia pă­rin­ţilor.

Pentru situaţiile în care mama termină serviciul după ora 4, şcoala a venit în ajutor cu un program care le permite elevilor să-şi facă temele la şcoală. Sistemul „afterschool“ s-a format în aproa­pe toate şcolile mari din municipiu, şi presupune încă patru ore de activităţi în clasă. Cu toate că acest program este un real ajutor pentru mulţi părinţi, nu puţini sunt cei care văd ambele feţe ale monedei, şi identifică riscul major: părinţii cred că nu mai au nimic de făcut acasă cu copiii lor, şi ajung să nu-i mai cunoască aşa cum s-ar cuveni. Ce spun însă specialiştii?

Poate apărea monotonia

„Ca pedagog, cred foarte mult în rolul programului afterschool, în condiţiile în care asta nu în­seamnă doar supraveghere, ci şi o dezvoltare a copiilor, a capa­cită­ţi­lor şi vocaţiilor lor“, spune Ca­melia Gavrilă, inspector general al In­spec­toratului Şcolar Judeţean Iaşi, profesor cu îndelungată experienţă la catedră, dar şi părinte, la rândul său. „Şi aici mă gândesc la aprofundarea limbilor străine, a lecţiilor de dans, a sporturilor, inclusiv cele ale minţii, şahul… Aş vedea programul afterschool ca o împletire, o continuare a activi­tă­ţii educative de dimineaţă, sub o su­praveghere competitivă, cu des­chideri spre alte orizonturi. Sunt variate tipuri de educaţie ce pot fi urmărite!“, a adăugat Camelia Gavrilă.

Tot în opinia inspectorului general, sunt însă şi anumite inconveniente ale acestui program. „Evident, să stai în aceeaşi clasă după ore e obositor şi monoton, nu se asigură nici program de odihnă, se reiau activităţi şi se fac teme. De aceea trebuie să se împletească şi cu componenta sportivă, creativă. Bunica e zona de afectivitate extrem de necesară, şi nu doar ea, ci toată fami­lia. Riscul este că părinţii cred că a face temele la afterschool este su­ficient, însă în familie se creează legăturile. Lucrând cu ei acasă, părinţii îşi cunosc mai bine copilul. Bunicii acordă copiilor o sursă inepuizabilă de căldură, dar sunt mai puţin severi, fermi. Aş lăsa partea cu supravegherea bu­nicilor şi aş completa cu partea de afterschool pentru un demers educaţional mai bun“, mai adaugă Camelia Gavrilă.

Învăţător: „La copii nu am observat o diferenţă“

Pe de altă parte, cei care predau la clasă şi care fac temele cu micuţii după-amiaza spun că dife­renţele între copiii care fac teme acasă şi cei care le fac la şcoală nu sunt atât de vizibile. „Nu am observat o diferenţă, depinde foarte mult de copii. Sunt şi copii care stau la afterschool şi nu sunt interesaţi să-şi facă temele, iar alţii sunt silitori, şi sunt copii care fac temele acasă, iar părinţii lucrează foarte mult cu ei şi au rezultate bune la şcoală, şi copii care nu fac nimic acasă şi vin nepregătiţi. De aceea, între şcoala noastră şi părinţi există un fel de parteneriat: noi facem la şcoală, în cele patru ore, o parte din teme, şi lăsăm şi pentru acasă, ca să facă şi cu părinţii. Noi venim în ajutorul părinţilor care lucrează până la ora 4, şi mi se pare normal ca şi părinţii să se ocupe de copiii lor. La afterschool noi facem teme şi îi supraveghem, pregătirea în particular înseamnă altceva“, a menţionat un cadru didactic care predă la clasele primare la una din şcolile din Tătăraşi.

Alternativă pentru părinţi: programul „Step by step“

Pe lângă programul afterschool, în municipiu mai există o alternativă a învăţământului tradiţional, însă tot la o şcoală de stat. Un astfel de sistem, introdus experimental de maimulţi ani, este „Step by step“, care presupune activităţi de dimineaţă până la ora 4. Acesta diferă de combinaţia „şcoală – afterschool“, deoarece aici copiii nu termină orele la 12 şi apoi fac teme, ci au un program dozat pe activităţi până după-amiaza la ora 16.

Ca şi în cazul programului afterschool, şi aici elevii au scăpat de teme pentru acasă. „Sunt foarte încântată de acest sistem. În clasa I fetiţa termina orele la 12 şi venea bunica ca să o ia acasă, noi fiind la serviciu. Acum e în clasa a II, e mai mare, şi am ales programul «Step by step» pentru că mi se pare cel mai potrivit. Bunica o iubeşte, acceptă orice, este altceva să stea cu bunica, şi cred că ar fi fost mai obositor. Îmi place că între 4 şi 5, când vin părinţii după copii, învăţătoarea le citeşte poveşti, ori au tot felul de centre de activităţi. Am şi avut norocul să nimeresc la două învăţătoare foarte bune. Căci contează şi ca­drul didactic!“, ne-a declarat Cris­tina Antonescu, mama unei fetiţe care învaţă la Şcoala nr. 23, Titu Maiorescu.

Fetiţa ei are teme pentru acasă doar în weekend, în timpul săptămânii timpul liber petre­cându-şi-l jucându-se. În opinia psihopedagogilor, indiferent dacă copilul rămâne la şcoală după ore ori dacă merge acasă, părinţii trebuie să se implice în educaţie copilului lor. Doar să-l pună seara la culcare, nu este cel mai important rol pe care aceştia îl au.

Comentarii