Domnule Chirica, aveţi obligaţia să faceţi lumină în acest „secret” de 6 milioane de euro

luni, 13 iulie 2015, 15:15
6 MIN
 Domnule Chirica, aveţi obligaţia să faceţi lumină în acest „secret” de 6 milioane de euro

Un proiect de importanţă vitală pentru oraş – amenajarea parcărilor – a fost tratat de Primărie în ultimul an într-un mod de-a dreptul revoltător, fiind în final abandonat în condiţii suspecte. Era vorba de licitaţia pentru modernizarea a peste 5.300 de locuri de parcare. Cu toate că licitaţia a avut un câştigător, nu a fost semnat contractul. „Omerta“ instalată la Primărie pe acest subiect ridică mari semne de întrebare. Potul total se ridica la 6 milioane de euro. Surse apropiate licitaţiei au declarat pentru „Ziarul de Iaşi“ modul în care a fost tergiversată procedura şi, în final, anulată. Explicaţia Primăriei, dată la îndelungile noastre insistenţe, este faptul că parcările nu puteau fi concesionate, unele fiind pe spaţii prinse în alte proiecte europene. Suspect este însă că acest lucru s-a ştiut de la bun început. În aceste condiţii, fiind vorba de o afacere de milioane de euro, dar şi de un proiect foarte important, apar unele întrebări pe cât de grave pe atât de legitime: nu a câştigat cine trebuia? Sau nu s-a căzut la pace asupra comisioanelor? Primăria, deşi acum condusă de altcineva, dar deloc străină de chestiune, are obligaţia să spulbere aceste speculaţii pe care le fac tot mai mulţi

Modul în care municipalitatea a gestionat o licitaţie de milioane de euro ridică mari semne de întrebare. Concesionarea parcărilor de pe raza oraşului, proiect care ar fi rezolvat parţial problema locurilor de parcare din Iaşi, a fost abandonată după ce, potrivit unor surse, Primăria a tergiversat cu bună-ştiinţă semnarea contractului pentru ca apoi să invoce, printre altele, inclusiv această întârziere. Proiectul ar fi adus la bugetul local o redevenţă de circa 1,5 milioane de euro, iar în buzunarele concesionarului o sumă de cel puţin trei ori mai mare.

Dacă s-ar fi semnat contractul, în Iaşi s-ar fi creat noi locuri de parcare, iar cele existente ar fi fost modernizate. „Ziarul de Iaşi“ vă prezintă în exclusivitate filmul unei licitaţii cu multe semne de întrebare, o procedură netransparentă derulată de Primărie şi despre care, pe parcursul ultimelor şase luni, oficialii municipalităţii au oferit informaţii trunchiate sau au refuzat de-a dreptul să vorbească.

Licitaţie atribuită, dar Primăria nu semnează

În septembrie 2014, Comisia de evaluare a licitaţiei, condusă de actualul primar interimar Mihai Chirica, a anunţat că două firme au înaintat oferte pentru concesionarea parcărilor din Iaşi: Piconet SRL Timişoara şi asocierea ITC Alternativ Consult (Valea Adâncă) – On Track Innovations LTD Israel. În urma evaluării, oferta Piconet a fost declarată neconformă întrucât, potrivit unor declaraţii ale şefilor firmei de la vremea respectivă, redevenţa nu era exprimată în sumă absolută, ci în procente raportate la nivelul încasărilor. Prin urmare, Primăria face un raport de atribuire către celălalt participant la licitaţie (noiembrie 2014). Cu toate că, potrivit legii, ar fi urmat semnarea contractului, acest lucru nu se-ntâmplă. În urma raportului municipalităţii, ITC solicită Primăriei să-i comunice ziua în care va fi semnat contractul, care, în mod normal, ar fi trebuit să fie în 11 zile de la raport, în cazul în care nu există contestaţii. Municipalitatea nu răspunde firmei, iar compania revine cu o altă adresă, mult mai „agresivă“ de data aceasta, în care arată instituţiei că încalcă legislaţia achiziţiilor publice întrucât nu dă curs semnării contractului.

Prelungirea ofertei cu trei săptămâni înainte de expirare

Potrivit unor surse apropiate licitaţiei, un prim semn al tergiversării semnării documentului se întâmplă în decembrie 2014. „La începutul lunii decembrie a fost trimisă o adresă prin care se cerea prelungirea ofertei companiei, ofertă care expira pe 3 ianuarie. Au fost ignorate solicitările anterioare ale firmei prin care se cerea semnarea contractului“, au precizat sursele. ITC s-a conformat, iar oferta a fost prelungită până pe 18 aprilie. Pe 9 ianuarie, la sediul Primăriei, are loc prima întâlnire „de negociere“ între reprezentanţii instituţiei şi cei ai ITC.

„Nu era nimic de negociat, erau respectate toate condiţiile de către firmă, iar contractul nu trebuia modificat. Cu toate acestea, s-au adus foarte multe modificări la solicitarea doamnei Palaga (Letiţia Palaga, şefa DAPPP – n.r.)“, au menţionat sursele. Conform acestora, în câteva zile de la întâlnire, ITC trimite către Primărie un contract semnat „în alb“. Din partea municipalităţii, contractul trebuia semnat de către primarul Gheorghe Nichita, şefa finanţelor Maria Simionescu, directorul Dumitru Tomorug, Letiţia Palaga şi juristul Doina Florescu.

Din informaţiile „Ziarului de Iaşi“, contractul a fost semnat de cel puţin doi oficiali ai Primăriei, în schimb restul, inclusiv Nichita, au refuzat să parafeze actul. Discuţiile Primărie – ITC au fost confirmate la vremea respectivă şi de către Mihai Chirica, care, pe 6 ianuarie, afirma că documentul va fi semnat „până la sfârşitul lunii ianuarie“.

Tăcere suspectă la Primărie timp de şase luni

Fiind vorba despre o chestiune de importanţă foarte mare pentru ieşeni, în prima jumătate a acestui an reporterii au cerut insistent reprezentanţilor municipalităţii detalii despre evoluţia licitaţiei. De fiecare dată, Primăria, prin vocea lui Mihai Chirica, a susţinut că „se va informa“ şi va ţine „o conferinţă de presă săptămâna viitoare“. Tăcerea suspectă de la nivelul instituţiei a continuat până la mijlocul lunii iunie. Atunci, Chirica „rupe tăcerea“ şi spune sec că nu se poate face concesionarea.

Primarul interimar a invocat faptul că o parte dintre parcări au fost amenajate în cadrul proiectelor cu finanţare europeană, iar acestea nu pot fi exploatate pentru a obţine venituri. În context, demn de precizat este că edilul nu a făcut la vremea respectivă două informări necesare. În primul rând, în aprilie, înainte de expirarea ofertei, ITC a formulat o adresă către Primărie în care solicita, pe ultima sută de metri, semnarea contractului. În adresă, ITC a invocat inclusiv pierderile financiare ale firmei atât timp cât compania avea un partener străin, iar garanţia de participare la licitaţie era blocată în cont. În acelaşi timp, alţi 250.000 de euro, sumă ce reprezenta investiţia asumată imediat după semnarea contractului, erau, de asemenea, blocaţi.

„Nici de această dată Primăria nu a răspuns“, au susţinut sursele. Prin urmare, firma a făcut, în luna mai, o altă adresă către municipalitate în care arăta că oferta a expirat. Cu alte cuvinte, contractul nu mai putea fi semnat. Toate aceste lucrurie erau ştiute de către Chirica la mijlocul lunii iunie, dar primarul interimar a refuzat să le facă publice, limitându-se doar la a spune că parcările nu pot fi concesionate. La o săptămână după această declaraţie, Primăria trimite o adresă către ITC în care invocă scrisoarea din luna mai a firmei şi consfinţeşte că acest contract nu poate fi semnat având în vedere actul de renunţare.

„E foarte adevărat, e semnată de mine. (de ce a fost anulată licitaţia? – n.r.) Datorită faptului că, aşa cum am spus, condiţiile impuse de finanţarea europeană nu permit atragerea de fonduri pe spaţii publice amenajate prin fonduri europene dacă ele nu au făcut obiectul finanţării Comisiei Europene. Al doilea lucru, datorită amânării foarte lungi de la data deschiderii ofertelor şi până în momentul de faţă (23 iunie – n.r.), chiar ei (ITC – n.r.) au subscris faptului că nu mai pot susţine oferta“, a menţionat Chirica, a doua zi după trimiterea adresei care a parafat, practic, anularea licitaţiei.

Făcând abstracţie de ambiguitatea declaraţiei primarului interimar, demn de precizat este că edilul a refuzat să furnizeze adresa, în ciuda insistenţelor reporterilor. Însă, veri-ficările reporterilor au scos la iveală faptul că în adresă nu se făcea referire deloc la imposibilitatea concesionării „parcărilor europene“, ci doar la scrisoarea din luna mai a ITC. Mai mult, conform surselor, în adresă se preciza că „licitaţia va fi reluată la o dată ulterioară“. Întrebat de ce Primăria nu pune la dispoziţia reporterilor corespondenţa dintre instituţie şi ITC, Chirica a invocat „confidenţialitatea“ acesteia. În prezent, la nivelul Primăriei se analizează posibilitatea ca municipalitatea să gestioneze printr-un compartiment propriu parcările din oraş.

 

Comentarii