Acestea sunt două din prevederile cuprinse în Planul de mobilitate urbană, el fiind complementar Planului Urbanistic General şi Strategiei de dezvoltare teritorială a municipiului.
Iaşul va arăta ca un oraş occidental în doar 15 ani. Oraşul se va umple de pasaje între principalele cartiere, zeci de parcări vor fi construite fără a fi afectat măcar un metru pătrat de spaţiu verde, iar bicicliştii vor fi uitat de zilele în care făceau slalom printre maşini din lipsa unor piste decente. Măsurile sunt cuprinse în Planul de mobilitate urbană durabilă care va fi discutat mâine în cadrul şedinţei în plen a Consiliului Local. Planul de mobilitate este complementar Planului Urbanistic General şi Strategiei de dezvoltare teritorială a municipiului, el urmând să ofere soluţii pentru reducerea poluării provocate de trafic şi pentru creşterea eficienţei transportului de persoane şi mărfuri din oraş şi zonele învecinate. Planul care va fi discutat mâine se referă la perioada 2016-2030, acoperind municipiul şi 13 comune apropiate.
Planul prevede îmbunătăţirea legăturilor între cartiere prin realizarea Centurii uşoare Sud, reabilitarea străzilor din zona Cicoarei, amenajarea unei legături între cartierul Dacia şi centrul ERA sau construirea unui pasaj rutier şi cu linie de tramvai între străzile Canta şi Strămoşilor (Dacia). În Tătăraşi vor fi construite patru parcări, în Mircea cel Bătrân şi Galata, câte două, iar în Alexandru cel Bun, Nicolina I, Nicolina II, Octav Băncilă sau Podu de Piatră, câte una. Pentru vehiculele de marfă se vor amenaja parcări la Hala Centrală, în zona Piaţa Alexandru cel Bun, Piaţa Nicolina, Arabesque sau zona carierei Ceramica.
La Gară va fi amenajat un pasaj suprateran pietonal şi pentru biciclete, iar un altul între strada Carpaţi şi Piaţa Nicolina. Drumul actual spre aeroport va fi reamenajat şi va fi construită o nouă legătură, spre Tătăraşi. Este prevăzută şi amenajarea de străzi partajate, cu acces limitat şi fără prioritate pentru vehicule în zona centrală, ca şi extinderea zonei pietonale până în Piaţa Unirii. Piste de biciclete vor fi delimitate pe Ştefan cel Mare, Cuza Vodă, Lăpuşneanu sau Musicescu şi se vor amenaja legături pentru deplasarea cu bicicleta pe rutele Nicolina – Centru, Alexandru cel Bun – Nicolina, Canta – Centru, Socola – Centru, Podu Roş – Zona Industrială – Tătăraşi Sud sau Abator – Tătăraşi Sud. Rastele pentru biciclete vor fi instalate în apropierea tuturor instituţiilor de interes public. Este prevăzută şi reabilitarea drumurilor judeţene din Zona Metropolitană, ca şi a străzilor din Miroslava, Ciurea, Holboca, Comarna, Aroneanu sau Tomeşti. Reţeaua de transport cu bicicleta va fi şi ea extinsă în comunele din apropierea Iaşului. „Propunerile de proiecte prinse în Planul de Mobilitate Urbană sunt preluate în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană, care este în curs de finalizare şi împreună vor fi depuse la Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est pentru avizare şi transmise ulterior la Autoritatea de Management a Programului Operaţional Regional pentru aprobare“, se menţionează în proiectul de hotărâre a CL. (Alex Z|NOAG|)