Universitatea Tehnică şi cea de Arte din Iaşi – grad ridicat de încredere

duminică, 20 septembrie 2015, 16:30
4 MIN
 Universitatea Tehnică şi cea de Arte din Iaşi – grad ridicat de încredere

Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“ şi Universitatea de Arte „George Enescu“ au primit grad ridicat de încredere. Ce deficienţe s-au găsit totuşi în aceste instituţii de învăţământ superior?

Agenţia Română pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior a făcut publice rapoartele de evaluare pentru Universitatea Tehnică „Gheor­ghe Asachi“ din Iaşi şi pentru Uni­versitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi, ambele instituţii de învă­ţământ superior primind „grad de în­credere“. Astfel, cu excepţia Univer­sităţii de Medicină şi Farmacie „Gri­gore T. Popa“ din Iaşi, unde nu a fost făcut încă public raportul, şi de Uni­versitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad“, căreia încă nu i-a expirat fosta evaluare, toate instituţiile de învăţământ superior de stat din Iaşi au primit grad maxim de încredere din partea ARACIS.

UAGE ar trebui să-şi angajeze director absolvent de facultate

În cazul Universităţii de Arte, vi­zita de evaluare în urma căreia a fost întocmit raportul a fost realizat în luna martie, între zilele de 19 şi 21. Eva­luarea standard a constat atât în vizita unei comisii la nivel naţional, cât şi a unui evaluator – student şi a unuia străin. Printre constatările remarcate în raport se numără şi faptul că o mare parte dintre absolvenţii UAGE colaborează încă din timpul studiilor cu instituţiile de artă – filarmonici, teatre, teatre muzicale, opere, edituri sau cu instituţiile de învăţământ din învă­ţământul preuniversitar. Mai mult, şi angajările ar urma un tipar similar. În acelaşi timp, comisia a remarcat şi faptul că toate programele de studiu sunt prevăzute cu stagii de practică, menţionându-se faptul că cel puţin 50% dintre absolvenţii studiilor de licenţă continuă studiile prin masterat.

Există însă şi o serie de recomandări pe care instituţia de învăţământ superior le-a primit din partea evaluatorilor, printre care şi îmbunătăţirea îmbunătăţirea activităţilor de audit intern, centrarea mai pronunţată a activităţii ştiinţifice pe publicarea de lucrări cu caracter ştiinţific sau preocuparea pentru vizibilitate interna­ţională, nu doar la nivel de performanţă artistică, ci şi la nivel ştiinţific-academic. Aceştia au precizat că UAGE ar avea nevoie de un director general administrativ care să aibă funcţii superioare, în moment pe poziţia aceasta fiind angajat ing. Dumitru Spătaru, director de foarte mulţi ani al instituţiei.

„Conform datelor furnizate şi verificate de comisia de evaluare instituţională externă, apreciem că UAGE Iaşi dispune de o organizare corespunzătoa­re şi are o bună capacitate institu­ţion­ală şi managerială de asigurare şi creştere continuă a nivelului ca­lităţii programelor de studiu şi de susţinere eficientă a procesului de instruire, educare şi calificare“, au precizat reprezentanţii ARACIS în raportul final.

La UTI, o relaţie bună cu mediul de afaceri

În cazul Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi“ din Iaşi, comisia de evaluare a constatat faptul că la nivelul întregii universităţi există un număr de 62 de programe de studii de licenţă, 58 în limba română şi patru engleză, 82 de master, 78 în română, patru engleză şi zece şcoli doctorale pe 14 domenii de doctorat. Unul dintre cele mai importante lucruri semnalate de către comisia de evaluare este faptul că există o relaţie apropiată între universitate şi mediul de afaceri, astfel, absolvenţii reuşesc să se angajeze într-un procent ridicat pe piaţa muncii.

„Din evidenţele Universităţii şi din discuţii cu angajatorii, a rezultat că absolvenţii specializărilor din cadrul UTI sunt solicităţi pe piaţa forţei de muncă, cei mai mulţi dintre aceştia fiind recrutaţi pe posturi corespun­zătoare calificării lor (…) Cel puţin 50% dintre absolvenţii programelor de studii sunt angajaţi în termen de doi ani de la absolvire“, se specifică în raport, precizându-se faptul că în ultimii ani s-a înregistrat o rată de creştere a acestui procent de angajare.

În acelaşi document se mai specifică faptul că, faţă de 2012, a crescut ponderea programelor cu finanţare internaţională, cât şi valoarea încasată în urma acestora. În 2013 a fost un procent cu 42% mai mare ca anul precedent, iar în 2014 cu 47%.

Raportul mai tratează în termeni laudativi şi Şcoala de Inventică Ieşeană, precizându-se faptul că în ultimii 12 ani, 65% dintre brevetele la nivelul ţării s-au obţinut aici. În ceea ce priveşte observaţiile făcut de către comisia de evaluare, universitatea ar trebui să îşi facă o prioritate din mo­dificarea unor prevederi ale Carte universitare şi din regulamentele universitare „pentru a le conferi şi mai multă claritate şi aplicabilitate“.

Tot comisia de evaluare mai recomandă şi diversificarea gamei de activităţi desfăşurate în parteneriat cu mediul economic şi cu firmele de acolo, atât la nivel local, cât şi naţional, şi introducerea în programul de studiu al unor discipline care să crească capacitatea de comunicare a studenţilor, „considerată a fi deficitară în cadrul întâlnirii cu angajatorii“.

O altă recomandare importantă pen­tru universitate este promovarea ti­ne­relor talente în rândul cadrelor didactice, evaluatorii considerând că este o diferenţă sesizabilă între generaţii de profesori.

Comentarii