De Business

Punem punctul pe știi

Dubla comanda auto va fi omologata de doi ieseni

miercuri, 08 iulie 2009, 20:03
3 MIN
 Dubla comanda auto va fi omologata de doi ieseni

Viitoarele scoli de soferi vor avea de infruntat zile grele. Doi ieseni au solicitat la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (OSIM) si la Registrul Auto Roman (RAR) Bucuresti inregistrarea si omologarea mecanismului "dubla comanda" de pe masinile pe care se face scoala de soferi.

Iulian Soptele si Catalin Ionescu sustin ca la ora actuala nu exista in Romania o firma care sa aiba acreditare pe aceste mecanisme, nu se ofera garantii iar in caz de accident nu poate fi tras nimeni la raspundere. "Avem brevet de inventie pe acest sistem de dubla comanda si am facut demersurile la OSIM pentru inregistrare si la RAR pentru certificare. Am facut 7 ani de cercetare pentru acest sistem si de doi ani de zile lucram ca sa-l omologam. Am fost sustinuti in acest proiect de profesori de la Intitutul Politehnic unde de altfel am facut si testarile", a declarat Ionescu, director tehnic Cobra Impex, acesta avind o experienta de profesor in legislatia rutiera si ca instructor de scoala auto de peste 13 ani.

Cei doi sustin ca ideea pornit de la diversele accidente intimplate in timpul orelor practice la scoala de soferi sau chiar in timpul examenelor. "Au existat cazuri in care ba s-a rupt pedala de frina, ba din cauza distantei prea mici dintre pedale s-a apasat acceleratia in loc de frina, acum multe masini avind toate trei pedalele la mecanismul dubla comanda", a completat Soptelea, directorul general Cobra Impex si administratorul scolii de soferi Best Media.

Acesta sustine ca Best Media are in dotare 6 masini pe care au fost montate "dubla comanda", la Bucuresti intr-un atelier de confectii metalice. "Materialele se iau de la firme care dezmembreaza masini si fac imediat pedalele. Daca se strica, dai o menghina si o sudura si gata. Dar nimeni nu iti ofera garantie, nu se tine cont de uzura si nimeni nu este acreditat pe acest mecanism. Daca exista o firma in Romania acreditata pe acest mecanism care ofera garantie la mecanismul dubla comanda, eu maninc aceea garantie. Aceste sisteme se pun doar in Bucuresti si Moinesti unde vorbim de ateliere mecanice si atit", a concluzionat Soptelea.

Noul mecanism propus de cei doi a fost inspirat de la cele din Germania si Statele Unite, avind o fiabilitate ridicata si un mod de reglare in functie de inaltimea si greutatea instructorului.

"Mecanismul nostru poate fi mutat de pe o masina pe alta fara a fi nevoie sa gauresti masina pe interior cum se intimpla acum, iar daca nu sint folosite pedalele se pot deconecta pentru a fi sigur ca in dreapta ai un pasager. Vom avea posibilitatea de a monta instructorului un dispozitiv asemanator bordului atunci cind se va permite acest lucru", a adaugat directorul general.

"Stiu cazul celor doi ieseni. Au un mecanism foarte bun si au toate sansele sa obtina omologarea la Bucuresti. Nu stiu sa existe altcineva care sa fi solicitat acest lucru si nici nu stiu unde isi pun masinile de scoala sistemul dubla comanda pentru ca noi omologam masina si nu mecanismul in sine", a sustinut Octavian Varvara director RAR Iasi.

Comentarii