De Business

Punem punctul pe știi

Pierderile totale ale SNCFR se vor ridica, la sfirsitul acestui an, la 3.100 miliarde lei

marți, 02 iunie 1998, 23:00
2 MIN
 Pierderile totale ale SNCFR se vor ridica, la sfirsitul acestui an, la 3.100 miliarde lei

Basescu a afirmat ca singurul an in care regia nu a inregistrat pierderi a fost 1992, ca urmare a majorarilor de tarife aplicate incepind cu 1991. "A fost prima data cind s-a reusit acoperirea costurilor din pretul real al calatoriei", a spus ministrul Transporturilor. Incepind cu 1993, SNCFR a continuat sa contabilizeze pierderi, ca urmare a faptului ca "s-a revenit la politica subventionarii industriei prin tarifele de la calea ferata". La sfirsitul anului 1996, pierderile cumulate ale SNCFR se cifrau la 1.900 miliarde lei. In 1997, regia a avut pierderi in valoare de 671 miliarde lei.
Potrivit ministrului Transporturilor, situatia financiara a SNCFR este efectul mentinerii unor tarife scazute si absentei sustinerii financiare din partea statului. "Tarifele regiei sint cele mai mici din Europa, iar SNCFR este unica administratie din lume nesubventionata, la calatori, de catre stat", a subliniat Basescu. El a precizat ca tarifele practicate in Turcia la transportul de calatori sint de patru ori mai mari decit cele din Romania, iar cele din Franta, de 13 ori. De asemenea, in Cehia, subventiile acordate de catre stat la tarifele pentru calatori acopera 56% din pretul real, in Ungaria – 67%, iar in Slovenia – 64%.
Ministrul Tranporturilor a aratat ca procesul de restructurare a regiei a inceput in perioada 1991-1992, cind au fost scoase din structura SNCFR si transformate in societati comerciale toate antreprizele de constructii-montaj. De asemenea, au fost separate si transformate in societati comerciale cele noua intreprinderi de reparatii material rulant. Numarul angajatilor regiei a fost redus, treptat, ajungind, in prezent, la 130.000 salariati, fata de 250.000 in 1990.
Basescu a mai declarat ca programul de restructurare a SNCFR va fi prezentat Ministerului Reformei dupa ce va fi discutat cu sindicatele. In opinia sa, rolul Ministerului Reformei nu trebuie sa fie "de a superviza programele de restructurare, ci de a oferi perspective de dezvoltare a unor ramuri economice".

Comentarii