Acesti capitalisti lacomi si filantropi

luni, 26 iunie 2006, 19:28
3 MIN
 Acesti capitalisti lacomi si filantropi

Daca din lumea americana vine gluma despre secretul privind primul milion de dolari, tot aici s-a inventat si formula miliardului de dolari donat in scopuri caritabile. O stire de dincolo de ocean, care cu siguranta nu-si gaseste explicatii in lumea dimboviteana: celebrul miliardar Warren Buffet va dona aproape toata agoniseala lui de-o viata – 37 de miliarde de dolari, de doua ori bugetul Romaniei, unor fundatii de caritate. Anuntul lui Buffet nu este intimplator. Bunul sau amic, celebrul Bill Gates, l-a sedus, la o partida de bridge, cu aceast nou proiect. Cu doar citeva zile in urma, fondatorul Microsoft anuntase, la rindul sau, ca paraseste treptat lumea softului pentru a se dedica activitatilor umanitare. Din 2000, dupa ce a revolutionat tehnologia informatiei, grija lui Bill Gates sint campaniile de combatere a unor maladii, precum malaria si tuberculoza, si proiectele privind educatia.
Asadar, in sinul celui mai desavirsit capitalism par sa se nasca cele mai sincere acte de marinimie. Gestul miliardarilor americani implica o alta filosofie de viata, o alta morala a agoniselii si rostului economiei. De aceea, dintr-o perspectiva romaneasca, sint greu de gasit raspunsuri la psihologia, conceptia si motivatiile care se ascund in spatele acestui gest. In rarele ocazii in care am vazut baluri de binefaceri, in Romania, actele de caritate la care s-au dedat participantii abia acopereau cheltuielile cu organizarea evenimentului. Filantropia, la noi, este inca la etapa in care vizibilitatea conferita este mai importanta decit preocuparea pentru cei carora li se adreseaza. In lumea teparilor, a afaceristilor fara nici un fel de scrupule, a lacomiei, gestul filantropic al miliardarilor americani este unul nebunesc. Si cum altfel? Isi poate inchipui cineva momentul in care Dinu Patriciu, Ion Tiriac, Sorin Ovidiu Vintu, Dan Voiculescu si alti celebri din top 10 vor dona, fara nici un fel de interes, averea pentru eradicarea tuberculozei sau pentru burse de studii in universitati?
Deocamdata, „valorile” fondatoare ale capitalismului romanesc nu au nimic cu cele de peste ocean. Aici musteste dispretul pentru fiinta umana, combinat cu exercitiul umilintei si al grandomaniei. Insa, daca s-ar gindi putin si ar trece peste viziunea lor strimta despre rostul banilor, poate ca si multimilionarii romani ar avea de cistigat in afacerile lor. Fireste, nu imediat, dar in timp, cu siguranta. Si, ce este mai important, nu trebuie sa renunte la avere. Cum? Nu ar trebui decit sa se uite spre Vest.
In ultimele decenii, ideile filantropice occidentale au suferit o puternica schimbare. Donatorul nu mai este doar un simplu filantrop, rupt de beneficiarul donatiei, ci un investitor. Altruismul sau este completat de pragmatismul si eficienta investitiei sale. Astfel, filantropia actuala priveste donatia ca pe o investitie in comunitate, din care are de cistigat si donatorul, nu doar beneficiarul direct al fondurilor. „Donatia tranformationala” (transformational gift), care sta la baza „filantropiei cu impact”, este caracteristica unui donator care stie precis cui sa doneze pentru ca actiunea lui sa constituie o investitie eficienta. De pilda, cu precadere in SUA, consumatorii au fost cistigati de companii prin actiunile filantropice intreprinse. S-a observat ca un produs promovat social se vinde excelent. Se cunosc multe firme care si-au construit afaceri de succes prin donatii generoase catre comunitate ori pentru cauze umanitare. Practica firmelor de traditie o arata limpede: implicarea in comunitate este generatoare de profit. Efectul ar fi ca spiritul de intrajutorare care sta la baza filantropiei este inlocuit cu o relatie de reciprocitate, care aduce beneficii ambelor parti, in final.
Studiile realizate in Europa indica faptul ca 70% din consumatori prefera produsele sau serviciile companiilor care sint implicate in rezolvarea unor probleme sociale, iar 50% dintre ei ar plati mai mult pentru produse destinate acestui scop. Cu alte cuvinte, multimilionari romani, viitori manageri si directori de companii, folositi filantropia ca sa cistigati mai mult! E o reteta aproape sigura de succes.

Comentarii