Europeni au cumparat in 2009 14,5 milioane de masini noi

Subtitlu

duminică, 24 ianuarie 2010, 14:37
2 MIN
 Europeni au cumparat in 2009 14,5 milioane de masini noi

In Uniunea Europeana s-au vindut in 2009 14,481,545 de masini noi, in scadere cu 1,6 % fata de 2008 si cu 9,5% fata de 2007. Tendinta de scadere incepuse din a doua jumatate a anului 2008 si a continuat in prima jumatate a lui 2009, dar in a doua jumatate a anului trecut vinzarile au crescut gratie programelor nationale de tip Rabla. In decembrie 2009 cererea pentru masini noi crescuse cu 16%, fata de decembrie 2008.

In vestul Europei se vind de 14 ori mai multe masini decit in est

Piata Europei occidentala a incheiat anul 2009 la un nivel similar cu cel din 2008 (-0,5%), dar cu 7,9% mai mic fata de 2007. In 2009, doar Austria (8,8%), Franta (10,7%) si Germania (23,2%) au inregistrat cresteri fata de 2008. Cifre cu minus s-au inregistrat pentru Italia (-0,2%), Marea Britanie (-6,4%) si Spania (-17.9%). In total, au fost inscrise in circulatie in aceasta parte a Europei 13.632.918 automobile noi.

In rindul noilor membri ai Uniunii Europene, cresteri semnificative au inre-gistrat doar Republica Ceha (42,8%) si Slovenia (12,4%). In rest, toate celelalte tari au mers pe minus in 2009: de la Polonia care a avut o scadere de 3,9% pina la Lituania, care detine recordul cu o scadere de 79,3%. Romania a fost dintre tarile cu una dintr cele mai drastice scaderi: 59,4 %. In tara noastra s-au vindut 115.979 de masini in 2009, fata de 285.489 in 2008.  Intreaga zona a inregistrat o scadere medie de 26,6%, de la 1.156.169 unitati in 2008 la 848.627 in 2009.

Pierderi doar pentru unul singur dintre cei sase mari producatori europeni

Gratie programelor de tip "Prima-de-Casare", cinci dintre cei sase mari constructori auto europeni au reusit sa termine anul 2009 fara pierderi, informeaza autonews.com. Volkswagen AG, PSA/Peugeot-Citroen SA, Ford Motor Co., Renault SA si Fiat S.p.A. au raportat fie aceleasi cifre de vinzari ca in 2008, fie cresteri de o singura cifra. Singurul grup in scadere a fost General Motors – cele trei branduri ale sale combinate (Opel, Chevrolet si Saab) au realizat vinzari cu 9 % mai mici decit anul anterior, ajungind la 1,4 milioane unitati.

In Europa Occidentala, recordul de crestere l-a inregistrat Dacia, care si-a vazut vinzarile mai mari cu 95% fata de 2008. Cea mai mare scadere a inregistrat-o Chrysler: -41%.

La nivelul intregii Europe, producatorii premium BMW si Mercedes au inregistrat scaderi de -13,6% respectiv -13,8%.

Modelul european cu cele mai mari vinzari a fost Volkswagen Golf, 572.000 de clienti europeni optind pentru acest model. Pe locul doi s-a situat Ford Fiesta, cu 472.000 de exemplare vindute (o senzationala crestere de 44%, datorata introducerii pe piata a noii gemeratii Fiesta). Pe locul trei s-a situat Peugeot 207.

Trebuie precizat inca o data ca cifrele de mai sus reflecta cifrele de vinzari, nu si cele de productie. Nu trebuie uitat ca unii producatori exporta o parte dintre modele. Un caz interesant este Skoda: in 2009 producatorul ceh a vindut 684.226 de masini, dar numai 481.458 dintre clienti au fost europeni. Cea mai mare piata pentru Skoda, dupa Germania, a devenit China: cehii au reusit sa vinda 122.566 de unitati in aceasta tara.

Comentarii