Aeroportul din Bacau va deveni reantabil in cinci ani

vineri, 15 august 2003, 23:00
3 MIN
 Aeroportul din Bacau va deveni reantabil in cinci ani

Aeroportul din Bacau are toate sansele ca, in citiva ani, sa devina
rentabil. Concluzia apartine lui Manuel Costescu si Lorenei Kugai,
doi doctoranzi ai renumitei Universitati Harvard din Statele Unite
ale Americii. Cei doi tineri au fost invitati in Bacau de prefectul
Radu Catalin Mardare si, timp de sase saptamini, ei au strins date
care le-au permis apoi sa realizeze un studiu privind Aeroportul.
Situat in acest moment pe locul sapte printre aeroporturile
internationale din Romania, aeroportul din judetul nostru are
resurse pentru ca, in cel mult cinci ani, sa stea pe propriile
picioare, fara a astepta nici un ban de la autoritatile judetene sau
nationale. De altfel, in acest moment, Aeroportul din Bacau
primeste cei mai putini bani de la Ministerul Transporturilor, dintre
toate portile aviatice din tara. Comparatiile sint relevante: in timp
ce, la Iasi, subventia pe cap de pasager se ridica la 236 de dolari,
suma alocata de statul roman pentru fiecare pasager care
tranziteaza Bacaul nu depaseste patru dolari.
Cind au formulat concluziile studiului lor, cei doi specialisti de la
Harvard au luat in calcul trendul ascendent pe care l-a inregistrat
in ultimii ani traficul pe Aeroportul Bacau, dar si tendintele de
dezvoltare ale zonei. Ei au stabilit si o legatura intre firmele straine
care exista in Bacau si destinatiile cele mai frecventate. Cu cit mai
multe firme straine in judet, cu atit vor creste si sansele
aeroportului de a deveni rentabil, este concluzia specialistilor. Ei
spun, insa, ca bunavointa autoritatilor nu este suficienta pentru
relansare. „Este nevoie de o investitie estimata la 5 – 7 milioane de
dolari. Fara aceasta, aeroportul va supravietui trei-patru ani, dar nu
mai mult. Principalele prioritati sint refacerea pistei de aterizare,
modernizarea si extinderea terminalului pentru pasageri,
achizitionarea unui sistem de degivrare (un sistem care ajuta la
dezghetarea aripilor aeronavelor, in sezonul rece – n.r.), a unei
instalatii impotriva incendiilor si a unui sistem ALS (un sistem care
permite aducerea la aterizare a aeronavelor, in conditii meteo
dificile – n.r.)”, a punctat Manuel Costescu. El crede ca, din cele 5 –
7 milioane de dolari, 2,5 milioane ar putea fi asigurate din
veniturile proprii ale institutiei, 1,5 – 3 milioane de dolari ar trebui
asigurate de statul roman, iar 3 – 5 milioane de dolari trebuie
gasite, fie sub forma de imprumuturi la banci, fie prin credite
nerambursabile acordate de Comunitatea Europeana.
Propunerile specialistilor americani au fost agreate „din zbor” de
conducerea judetului, care pare sa fi inteles ca nu este timp de
pierdut pentru a transforma Aeroportul Bacau in „Poarta de intrare
spre Moldova”. „Aparatura pentru degivrare va fi achizitionata
chiar in aceasta toamna, din fondurile proprii ale Consiliului
judetean, care va aloca trei miliarde de lei. Vom demara apoi
modernizarea terminalului si investitia pentru cel de-al doilea
terminal, care sa permita preluarea unui numar sporit de calatori.
Investitia totala se va ridica undeva la 34 de miliarde de lei si
speram sa o finalizam pina anul viitor. Pentru acest proiect, ori
vom apela la credite, pe care urmeaza sa le achitam in cinci-sase
ani, ori vom promova un proiect pentru fonduri europene,
nerambursabile”, ne-a declarat Neculai Lupu, presedintele
Consiliului Judetean Bacau, institutie care administreaza
aeroportul. Neculai Lupu spune ca cea mai mare problema o
reprezinta modernizarea pistei de aterizare, un proiect estimat la
60 de miliarde de lei: „In trei-patru ani, toate lucrarile pot fi
terminate, iar in maxim cinci ani, aeroportul poate deveni
independent financiar”.
Marele avantaj al demersului celor doi specialisti de la Harvard
este acum existenta studiului realizat de ei, care poate constitui
baza de negociere. „Nu poti sta de vorba serios despre o investitie
daca nu exista o documentatie, un proiect. Acum citeva saptamini,
am discutat cu oameni de afaceri italieni, care s-au aratat dispusi
sa ne puna in legatura cu potentiali parteneri pentru aeroportul din
Bacau. Ne-au cerut, insa, o prezentare a obiectivului, pentru a o
arata celor interesati. Acum exista acest studiu, care poate
constitui o baza de plecare pentru orice demers”, a explicat
prefectul Radu Catalin Mardare. (Nicoleta BICHESCU)

Comentarii