Noul Cod fiscal are iz electoral, dar reintroduce „fonciirea”

luni, 11 august 2003, 23:00
5 MIN
 Noul Cod fiscal are iz electoral, dar reintroduce „fonciirea”

Odata la patru ani, guvernantii mai scormonesc in lada cu
promisiunile electorale anterioare, ca sa-si faca o noua provizie de
capital electoral. Noua forma a Codului fiscal, care urmeaza sa
intre in vigoare de la 1 ianuarie 2004, include, pe linga unificarea
legislatiei fiscale, o serie de reduceri sau facilitati la plata unor
impozite si taxe. Conform unei sinteze a noului cod fiscal, puse la
dispozitia presei de catre Directia Generala a Finantelor Publice
(DGFP) Bacau, in sfera de aplicare a Codului fiscal intra sase
impozite si taxe principale (impozitul pe profit, impozitul pe venit,
impozitul pe veniturile micro-intreprinderilor, impozitul pe veniturile
nerezidentilor si pe reprezentante, TVA si accize), precum si
reglementari in materie de impozite si taxe locale. Va fi introdusa o
cota de 9 la suta (fata de cota standard de 19 procente) pentru
dreptul de intrare la castele, muzee, tirguri, expozitii si altele
similare. Aceeasi cota va fi aplicata pentru difuzarea ziarelor,
livrarea de manuale scolare si carti, mai putin pentru activitatile de
publicitate efectuate prin intermediul acestora. Livrarile de proteze
de orice fel, accesorii ale acestora, precum si de produse
ortopedice si medicamentele de uz uman si veterinar vor fi taxate
tot cu cota redusa de 9 la suta. Acelasi procent este prevazut si
pentru serviciile de cazare in hoteluri, inclusiv inchirierea
terenurilor amenajate pentru camping. Printre modificarile propuse
la capitolul TVA se numara si posibilitatea ajustarii bazei de
impozitare a unei firme in cazul in care aceasta nu incaseaza
contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, cauzate
de falimentul beneficiarului. Un contribuabil va avea drept de
deducere pentru bunurile achizitionate anterior inregistrarii ca
platitor de TVA, daca bunurile respective sint utilizate pentru
realizarea de operatiuni taxabile.
Deducerile nu mai asteapta incheierea anului fiscal
In ceea ce priveste impozitul pe venit, vor fi supuse impozitarii
venitul net lunar din salarii in afara functiei de baza cu toate
contributiile sociale obligatorii, spre deosebire de situatia actuala,
cind se recunoaste deductibilitatea lunara numai a contributiei la
asigurarile sociale de sanatate. Ca urmare, o persoana care mai
are una sau mai multe slujbe, pe linga cea de baza, va plati CAS-
ul si va primi deducerile cuvenite pe baza veniturilor cumulate, fara
sa mai astepte incheierea anului fiscal pentru a i se calcula
contributiile neplatite pe baza declaratiei de venit global. Vor fi
majorate cotele de cheltuieli forfetare pentru stabilirea venitului net
din drepturi de proprietate intelectuala de la 50 la 70 la suta pentru
operele de arta monumentala si de la 40 la 60 de procente pentru
celelalte drepturi. Pe linga deducerile personale de baza si cele
suplimentare, salariatii vor putea beneficia de anul viitor de
deduceri pentru reabilitarea termica si amenajarea locuintei de
domiciliu, la plata primelor de asigurare pentru locuinta de
domiciliu, la plata contributiilor la schemele facultative de pensii
ocupationale si pentru asigurarile private de sanatate in limita
echivalentului in lei a 200 de euro pe an, pentru fiecare.
Deductibile din impozitul pe venit vor fi si cotizatia de sindicat
stabilita conform legislatiei in vigoare, precum si dobinda la
creditul ipotecar contractat pentru locuinta de domiciliu.
Deducerile nu sint limitate la o suma, dar acestea nu pot depasi
valoarea impozitului. Cum procedura de aplicare pentru aceste
deduceri nu este inca stabilita, nu se stie daca sumele cheltuite vor
fi deduse lunar din impozit sau impozitul va fi retinut integral si
Fiscul va rambursa fiecarui contribuabil aflat in aceasta situatie
sumele la regularizarea de final de an. In anul fiscal 2004,
indemnizatiile de concediu de maternitate si de crestere a copiilor
nu vor fi impozitate.
Noi cheltuieli care se deduc
Vor fi recunoscute noi cheltuieli la stabilirea profitului impozabil,
cum ar fi cele privind pensiile ocupationale si cele la un fond de
sanatate privat. Va fi mentinuta, de asemenea, reducerea
impozitului pe profit cu 20 la suta, daca o firma creeaza noi locuri
de munca si asigura cresterea numarului scriptic de angajati cu cel
putin zece la suta fata de anul financiar precedent. In domeniul
accizelor, o prevedere importanta stabileste ca productia si
depozitarea de produse accizabile pot avea loc numai intr-un
antrepozit fiscal. Vor fi eliminate autorizatiile de comercializare,
precum si licentele de marcare existente, urmind sa se introduca o
singura autorizatie, eliberata de Ministerul Finantelor, fara taxe, in
baza careia se vor putea face productie si importuri pentru
produsele accizabile.
Impozitul pe dividende nu se aplica in cazul celor platite de o
persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane sau
unei persoane juridice din statele membre ale Comunitatii
Europene, daca beneficiarul dividendelor detine minimum 25 la
suta din titlurile de participare ale acestuia la data platii
dividendelor, pe o perioada de doi ani ?mpliniti de la data achizitiei
titlurilor de participare respective. De asemenea, se introduce un
tratament mai favorabil in ceea ce priveste debitele nerecuperabile
ale contribuabililor, prin acceptarea deductibilitatii provizioanelor,
constituite pe seama cheltuielilor, pentru deprecierea creantelor
din conturile de clienti neincasati in termen de 270 de zile de la
data scadentei, in limita a 20 la suta din valoarea acestora. In
acest sens, provizionul este deductibil doar daca sint indeplinite si
urmatoarele conditii: creanta nu este garantata de alta persoana si
nu este ipotecata; creanta este datorata de o persoana care nu
este afiliata contribuabilului; a fost inclusa in veniturile impozabile
ale contribuabilului.
Impozitele si taxele locale
Noul Cod fiscal aduce si la capitolul taxe si impozite locale
importante elemente de noutate. Pentru cladirile luate cu chirie,
prin care impozitul era datorat de catre cei care foloseau cladirea,
impozitul pe cladiri va intra in atributiile proprietarului si nu ale
chiriasului, astfel incit sa nu se mai incalce principiul impozitului pe
proprietate. S-a redefinit notiunea „taxei speciale” si s-a stabilit ca
aceasta sa se incaseze numai de la persoanele fizice sau juridice
care locuiesc in zona autoritatii locale care instituie taxa
respectiva. La cladirile ce apartin persoanelor juridice, dupa
amortizarea integrala a acestora, la calculul impozitului pe cladiri
s-a acordat facilitatea reducerii cu 15 la suta a valorii de inventar.
In cazul impozitului pentru cladirile persoanelor juridice care nu au
efectuat reevaluarea ori au efectuat reevaluarea, dar valorile de
inventar au fost diminuate, s-a dat posibilitatea autoritatilor locale
sa calculeze impozitul pe cladiri conform modului de calcul pentru
persoanele fizice.
O alta mare noutate, trecuta sub tacere in declaratiile de presa ale
oficialilor, este reintroducerea impozitului pe terenurile agricole,
sub motivatia ca, in acest fel, se vor cunoaste exact suprafetele de
teren din jurul localitatilor si proprietarii acestora. Nu se
intentioneaza un impozit agricol prea mare, de exemplu 5.000 de
lei pe hectar.
Nu vor plati impozit pe cladiri si teren parcurile industriale si
organizatiile umanitare care au ca unica activitate intretinerea si
functionarea caminelor de batrini si a caselor pentru ocrotirea
copiilor orfani si a copiilor strazii. Persoanele cu handicap deosebit
de grav sau accentuat vor plati impozit pe teren redus la jumatate.
In acest fel, beneficiarii scutirilor nu vor mai fi nevoiti sa apeleze la
mila consiliilor locale pentru a obtine facilitati.
Abuzurile consiliilor locale in stabilirea de taxe si impozite sint
prevenite de noul Cod, care stabileste o taxa unica, diferentiata, de
pina la un milion de lei in mediul urban si de pina la 100.000 de lei
in mediul rural, pentru eliberarea autorizatiilor de functionare si
viza anuala a acestora. Totodata, s-a instituit o taxa unica de pina
la 300.000 lei pentru eliberarea de copii heliografice de pe planuri
cadastrale. (Florin POPESCU)

Comentarii