Salariile din Primarie vor scadea cu 210 %

luni, 15 iunie 1998, 23:00
4 MIN
 Salariile din Primarie vor scadea cu 210 %

In urma unui proces intentat de vicepresedintele Consiliului Judetean Vrancea, Emilian Diaconu, ordonanta de Urgenta nr. 22 din 1997 a fost declarata neconstitutionala. Ordonata 22 a adus unele modificari si completari Legii administratiei publice locale nr. 69/1991 si anularea ei creaza o serie de probleme in administratie. Salariile nu vor mai putea fi majorate, viceprimarii vor ramine si consilieri locali si nu mai exista baza legala pentru a se monta noi placute bilingve.
Caderea ordonantei 22 naste dezbateri privind legalitatea actelor care au fost emise in baza acesteia. O serie de specialisti in drept cred ca efectul Ordonantei 22 se va pastra in timp, pentru actele deja emise.
Vestea ca salariile angajatilor din Primaria Bacau se vor micsora cu 210 % s-a raspindit ieri dimineata ca un fulger. Florin Pascan, directorul economic al primariei, ne-a declarat ca majorarile salariale, realizate din fondurile proprii ale munciipalitatii, trebuie anulate si se va reveni la vechea grila de salariazare, la care se vor aplica indexarile acordate de Guvern tuturor bugetarilor. Micsorarea retributiilor in administratia publica locala este unul din primele efecte ale caderii Ordonantei de Urgenta nr. 22 din 1997, care a fost declarata drept neconstitutionala de Curtea Suprema de Justitie.
Ordonanta 22 a permis majorarea veniturilor in administratie, in functie de existenta unor resurse proprii. La inceputul acestui an, Consiliul Local Bacau a decis sa creasca salariile oamenilor din Primarie cu o medie de 260 %. Odata ce ordonanta a fost gasita drept neconstitutionala, prin caracterul sau de urgenta, salariile trebuie reasezate. Prin revenirea la vechiul sistem de plata a angajatilor, Primaria Bacau face o economie lunara de 138 de milioane de lei.
Factorii de decizie din primarie nu stabilisera ieri data de la care se va abandona hotarirea Consiliului Local si se va reveni pe vechea grila de plata. Exista pareri care considera oportun ca micsorarea sa se faca de la 1 iunie, in timp ce altii cred ca este normal ca reducerea salariilor sa se realizeze de la 8 iunie, data la care decizia de neconstitutionalitate a Ordonantei 22 a fost publicata in Monitorul Oficial. Tot ieri, juristii din Primarie si Prefectura incercau sa stabileasca daca scaderea salariilor este sau nu legala. "Ordonanta 22 isi va produce efectele in timp. Daca nu exista nici un litigiu la contencios, salariile ar putea ramine la fel", este de parere Ioan Ionita, secretarul Consiliului Judetean Bacau. Decizia va fi luata de mai multi specialisti in drept, dar si dupa ce Curtea de Conturi se va pronunta.
Si Consiliul Judetean renunta la salariile marite
Decizia de abrogare a ordonantei de urgenta nr. 22/ 1997 este irevocabila si obligatorie pentru viitor. Ea nu produce efecte retroactive, insa nu mai permite ca in viitor sa se ia hotariri in functie de prevederiele OGU 22. Prin urmare, salariile marite de Consiliul Judetean sau de Consiliile Locale nu trebuie neaparat diminuate la cuantumul dinaintea OGU 22, iar bugetarii carora li s-au majorat lefurile nu sint obligati sa dea banii luati in plus inapoi.
Secretarul Consiliului Judetean Bacau, Ioan Ionita, ne-a declarat ca decizia 83 a Curtii Constitutionale, publicata in Monitorul Oficial din 8 iunie 1998, nu poate, conform Constitutiei, anula toate hotaririle de consilii locale sau judetene luate pina acum in virtutea OGU 22/1997. Totusi, CJ Bacau revine asupra salariilor functionarilor sai, diminuindu-le. Hotarirea CJ din 14 martie 1998 a majorat salariile aparatului propriu, insa ea a fost suspendata dupa numai o luna de la emitere, pentru ca a fost atacata in Contenciosul Administrativ de catre prefectul Bacaului, Silviu Lefter. Ionita ne-a asigurat ca nu va astepta ca procesul sa se judece, ci va cere CJ sa anuleze respectiva hotarire, care acum nu mai are nici o baza legala.
Ramine insa o stare de confuzie cu privire la unele functii din CJ si Prefectura, cum sint cea de secretar al CJ si de secretar general al Prefecturii. In primul caz, conform L.69/1991, secretarul judetean contrasemna toate hotaririle, iar in al doilea, directorul, era transformat in secretar, cu atributii usor modificate. In plus, secretarul judetului, ca si ceilalti secretari de consilii locale, puteau fi schimbat din functie, potrivit, Legii 69 cu doua treimi din voturile consilierilor judeteani iar, potrivit ordonantei 22, cu numai 50 la suta plus unu.
Caderea Ordonantei 22 reingradeste puterea primarilor care, pina acum, elaborau regulamentele de organizare si functionare a personalului din primarie, organigrama, salariile personalului si statutul de functiuni. Angajarile in primarii se puteau face doar cu acordul primarului. Un semn de intrebare planeaza si asupra pastrarii a doi viceprimari, asa cum prevede Ordonanta pentru municipiile resedinta de judet. In plus, viceprimarii isi pierdusera calitatea de consilier local, lucru ce trebuie repus in discutie.
Un alt aspect vizeaza actele de consiliu local care se refera la administrarea domeniului public, asocieri cu alte firme sau concesionari de terenuri, unde era nevoie de o majoritate de doua treimi, pentru ca, de caum, sa se revina la majoritatea simpla.
Multe schimbari au in vedere administratiile locale unde minoritatile au o pondere mai mare de 20 % din numarul total al populatiei. Ordonanta 22 a permis introducerea placutelor bilingve, desfasurarea sedintelor de consiliu in limba minoritatilor sau adresarea minoritatilor in limba materna, in raport cu autoritatile locale. Ce va ramine din toate aceste decizii, ramine sa stabileasca specialistii din administratie si Guvern. "Modul in care se va interpreta decizia de neconstitutionalitate constituie o problema, dar sint de parere ca actele elaborate isi vor produce efectele in timp si vor ramine valabile", este opinia secretarului Ioan Ionita. (Nicoleta BICHESCU, Claudiu TIRZIU)

Comentarii