Benzi separate pe „soseaua mortii”

Subtitlu

luni, 24 august 2009, 22:40
4 MIN
 Benzi separate pe „soseaua mortii”

Politia cauta solutii sa scoata Iasul din topul mortilor de pe sosele. Sefii Inspectoratului de Politie Judetean (IPJ) par ca deja s-au pus pe treaba si anunta ca vor propune noi amenajari in trafic pe sectorul Iasi – Letcani. Inca doua sensuri giratorii vor aparea pe Drumul European 583. Una dintre acestea ar urma sa fie amenajata in zona Metro, iar cealalta, la intrarea in Letcani. "Am solicitat deja verbal aceste amenajari si urmeaza sa inaintam si documentatia oficiala", spune comisarul-sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ. Seful Politiei Rutiere sustine ca DE 583 ar trebui amenajat la fel ca DN1 intre Brasov si Sibiu. Concret, sensurile de mers ar urma sa fie separate prin borduri si insule pentru viraje spre stinga. Pentru aceasta ar trebui insa largit drumul. Reactia conducerii IPJ vine dupa ultimele tragedii petrecute intre Iasi si Tirgu Frumos. Numarul persoanelor decedate in accidente rutiere pe aceasta portiune reprezinta aproape jumatate din numarul victimelor de la inceputul anului in tot judetul. In plus, o statistica a Inspectoratului General al Politiei a urcat Iasul pe locul doi in ce priveste numarul de morti la fiecare kilometru de drum.

Separatoare de sens si insule pentru viraje

Reprezentantii IPJ anunta schimbari radicale in circulatia pe DE 583 intre Iasi si Letcani. Seful Inspectoratului sustine ca deja a solicitat verbal amenajarea unor noi sensuri giratorii. "Urmeaza sa facem si solicitarea scrisa prin adresa oficiala si sa intocmim documentatia. Una dintre cele doua giratii urmeaza sa fie amenajata in zona Metro, iar cealalta, la intrarea in localitatea Letcani. Solicitarea va fi trimisa catre toti factorii de decizie", a explicat comisarul-sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ. Seful Politiei Rutiere (SPR) sustine ca o solutie pentru scaderea numarului accidentelor si implicit a numarului de decese si raniti ar fi amenajarea dupa modelul DN1. "Pe DN1, intre municipiile Brasov si Sibiu, s-au facut modernizari si s-au separat sensurile de mers. La intersectiile cu celelalte drumuri s-au montat indicatoare si s-au trasat marcaje de presemnalizare. S-au amenajat insulite pentru a facilita virajul spre stinga sau sensuri giratorii", a precizat comisarul-sef Mihai Pintilei, seful SPR. Pentru asemenea amenajari ar trebui insa largit DE 583. Amenajarile facute intre Brasov si Sibiu au constat in separarea celor doua sensuri de mers prin montarea de borduri si montarea stilpilor de iluminat pe mijlocul soselei. La intersectii au fost realizate insulite de pamint, inaintea carora soferii sint obligati sa reduca viteza si sa se incadreze pentru viraj spre stinga.

Politia: Echipajele mobile nu sint ineficiente

Reprezentantii Politiei afirma ca au avut in vedere si alte solutii pentru reducerea numarului de accidente, insa acestea fie nu mai pot fi puse in aplicare, fie nu ar fi eficiente. Una dintre acestea ar fi supravegherea video. "Radarele montate in afara localitatilor ar mai tempera soferii. Sistemul de supraveghere era in discutie, dar s-au ivit problemele care s-au ivit si nu mai poate fi pus in aplicare", a mentionat comisarul- sef Zanfirescu. O alta posibilitate ar fi supravegherea permanenta cu echipaje ale Politiei Rutiere. Nici aceasta masura nu ar da randament, sint de parere sefii IPJ. "Nu este o solutie, pentru ca, daca am avea 100 de locuri periculoase, ar insemna sa scoatem 100 de echipaje de Politie si sa pazeasca fiecare intersectie. Se poate intimpla, de exemplu, sa avem echipaj la Tirgu Frumos si sa se petreaca un accident la Budai. Un alt exemplu este cel mai recent accident petrecut in zona Metro si soldat cu decesul a doua persoane. Accidentul s-a petrecut dupa ce autoturismul trecuse de un un echipaj al Politiei", a sustinut seful Politiei. "Solutia va fi data de legi mai aspre si amenajari rutiere moderne. Este lipsa de fonduri, insa ne costa mult mai mult resursa umana decit amenajarile", a adaugat comisarul-sef Zanfirescu.

Iasul, pe locul doi la morti/km de drum european

Reactiile reprezentantilor Politiei survin in urma celor mai recente tragedii petrecute pe DE 583 in zona Metro. Numai in ultimele doua saptamini, sase persoane au pierit in aceasta zona in trei accidente rutiere. Potrivit statisticilor Politiei Rutiere, de la inceputul anului pina in prezent, in tot judetul s-au inregistrat 33 de decese in peste 130 de accidente. Jumatate dintre cei decedati, 15 persoane – soferi, pasageri sau pietoni – si-au pierdut viata in cei 46 de kilometri de Drum European dintre Iasi si Tirgu Frumos. Tragediile de pe soselele judetului au intrat si in atentia oficialilor de la Bucuresti. La sfirsitul lunii trecute Inspectoratul General al Politiei (IGPR) a demarat la nivel national o ampla actiune de reducere a numarului de accidente rutiere grave. Potrivit analizelor facute de IGPR, in primele sase luni ale anului, pe portiunea de drum DN2 (Sabaoani) – Tirgu Frumos – Iasi – Raducaneni – Gorban – DN24 (Albita) s-au inregistrat 32 de accidente soldate cu 14 morti si 27 de raniti grav. Pe primele locuri se situeaza traseul Bucuresti – Brasov – Alba – Oradea, unde s-au inregistrat 142 de accidente cu 65 de morti si 131 de raniti, si ruta Bucuresti – Pitesti – Rimnicu Vilcea – Sibiu – Deva – Nadlac, unde au fost 106 accidente cu 37 de morti si 92 de raniti. In clasamentul celor mai periculoase artere ruta Sabaoani – Albita se situeaza pe locul opt ca numar de accidente produse. Portiunea de drum in lungime de 132 de kilometri urca insa pe locul al doilea ca numar de decese inregistrate la 100 de kilometri, cu zece morti, la mica distanta de drumul Bucuresti – Oradea, unde, pe o distanta de 558 de kilometri, s-au inregistrat 11 decese la 100 de kilometri si inaintea drumului Bucuresti – Nadlac, o portiune de 599 de kilometri care are o rata de 6 decese la 100 de kilometri.

Comentarii