Jecmaneala "Aptercol"

marți, 27 februarie 2001, 00:00
7 MIN
 Jecmaneala "Aptercol"

Suspiciuni cu privire la umflarea facturilor de catre "Aptercol" au existat tot timpul, majoritatea locatarilor fiind convinsi ca platesc mai mult decit face pentru serviciile prestate de regie. De data aceasta, la facturile pe luna ianuarie, hotia "Aptercol" pare evidenta: facturile la apa calda si caldura sint umflate cu pompa, neexistind nici un argument credibil care sa justifice valoarea uriasa a acestora, comparativ cu luna decembrie. Tot mai multi locatari si tot mai multe asociatii se pling de acest lucru: regia de apa-canal-termoficare emite facturi nesimtit de mari ca valoare, comparativ cu serviciile prestate. Practic, toata lumea are impresia ca "Aptercol" face ce vrea, factureaza cit vrea, fara sa fie controlata de cineva, furindu-i pe oameni pe fata.
La redactia "Monitorul" s-au primit nenumarate astfel de reclamatii, dar ultimele doua, facute zilele trecute de conducerile a doua asociatii, demonstreaza negru pe alb frauda "Aptercol".
Costuri la caldura aproape triplate
Una dintre reclamatii a fost facuta de Asociatia de Proprietari 328 – bl. 22 – strada Calugareni, din Ansamblul Buzaului. "Este incredibil ce se intimpla", considera cenzorul asociatiei, Gheorghe Slatineanu Ghilic. Facturile la apa calda si caldura, prezentate de acesta, pe care asociatia le-a primit de la "Aptercol" pentru lunile noiembrie, decembrie si ianuarie, ne-au convins si pe noi de acest lucru. Desi in aceste trei luni nu s-au inregistrat temperaturi mult prea diferite, iar ger nici nu se poate spune ca a fost pina acum la Braila, sumele inscrise in facturi te fac, intr-adevar, sa ingheti de uimire si sa iei foc de suparare.
Astfel, pe luna noiembrie, "Aptercol" a facturat asociatiei 328 un consum de 20,73 Gcal pentru incalzire si 10,78 Gcal consumate pentru producerea apei calde menajere, la care se adauga 262 metri cubi apa rece incalzita si consumata ca apa calda. Valoarea totala a facturii a fost pentru aceste doua servicii – caldura si apa calda – de 13,07 milioane lei.
Pe luna decembrie, surpriza! Desi nu se poate spune ca a fost mai frig decit in noiembrie – ba parca dimpotriva – si, dupa cum spune cenzorul AP 328, nici in apartamente nu a fost mai cald decit de obicei, pe factura apare un consum de 38,18 Gcal pentru incalzire – adica aproape dublu fata de luna anterioara. La apa calda, a mai scazut cantitatea de apa – la 186 metri cubi, precum si valoarea energiei termice folosita la incalzirea apei. Total factura: 17,63 milioane lei.
Pentru ianuarie, insa, "Aptercol" intrece masura, facturind 53,229 Gcal pentru incalzire, deci de aproape 3 ori mai mult decit in noiembrie si cu circa 40% mai mult decit in decembrie, factura ajungind la 24,5 milioane lei. "Cum e posibil asa ceva? De unde o asa uriasa diferenta? Cu ce au diferit atit de mult, in ceea ce priveste temperaturile exterioare, cele 3 luni? Apa calda ar trebui sa avem toata ziua, dar numai seara curge cu adevarat apa calda. E de neacceptat!", spune Gheorghe Ghilic, lucru cu care sintem total de acord.
Un alt caz scandalos
O alta sesizare pe aceeasi tema ne-a fost inaintata de conducerea Asociatiei de Proprietari 61, blocurile G1 si G2, Obor. Si aici, furtul "Aptercol" e flagrant: pe luna decembrie, asociatia a fost facturata cu 45,54 milioane lei reprezentind 103,11 Gcal pentru incalzire si 17,61 Gcal pentru apa calda, plus 422 mc. apa. Pentru ianuarie, regia a "sarit calul" – dupa cum apreciaza chiar conducerea asociatiei – facturind 154,34 Gcal pentru incalzire, 29,16 Gcal pentru apa calda si 633 metri cubi apa rece transformata in apa calda, ajungindu-se la un total de plata de 69,282 milioane lei, ceea ce inseamna un plus de aproape 50% – extrem de mult, chiar si in conditiile in care apa s-a scumpit, in ultima decada a lunii ianuarie, cu circa 10%.
Trebuie precizat ca AP 61 s-a contorizat, incepind cu 1 februarie, pe apa calda, pina pe data de 20 a acestei luni inregistrindu-se 280 metri cubi consumati in mod real. "Deci, pe o luna, asociatia noastra inregistreaza un consum de apa calda de circa 420 metri cubi, asa cum am si fost inregistrati de «Aptercol» pe luna decembrie. Pe ianuarie, insa, regia ne-a facturat 633 de metri cubi de apa calda, adica exact cu 50% mai mult. Asta-i hotie pe fata", e de parere administratorul asociatiei, Dumitru Sandu.
In AP 61 exista 96 de apartamente, din care 86 sint contorizate. Demn de precizat este ca in cele doua blocuri ale asociatiei nu exista pierderi la subsol. "E curat ca lacrima in subsol, se poate merge si in papuci acolo. Am facut reparatii capitale inca din vara anului trecut, investind niste sume serioase in asta. Am cerut si efectuarea unei expertize la subsol, sa se convinga si regia de asta", spune Dumitru Sandu.
In sesizarea adresata redactiei de conducerea AP 61, atit administratorul acesteia, cit si presedintele Sandel Tudor, se arata extrem de nemultumiti, in numele lor si al locatarilor, de furtul "Aptercol".
"Imbunatatiri, in ceea ce priveste serviciile pe decembrie, nu au existat, temperaturi mai mari in apartamente pe luna ianuarie 2001 nu au fost, si nici temperaturi exterioare de -20 grade Celsius. Din contra, a fost o luna calma, fara intemperii. Ne intrebam de ce aceasta majorare de aproximativ 50%? De unde 62,78 Gcal in plus? De unde inca 211 metri cubi de apa? De ce pierderile pe care le are regia sint trecute si suportate de proprietari? Oare de ce Primaria tolereaza asa ceva? Oare pentru ca pe luna ianuarie ni se da subventie si ce ni se da cu o mina ni se ia cu doua? Daca nu este asa cum gindim noi si se vrea corectitudine, rugam organele in drept sa se autosesizeze si sa ia masuri de urgenta, pentru ca nu e posibil ca un locatar care nu are apometru sa plateasca 10 metri cubi de apa calda menajera iar o familie cu 6 persoane sa ajunga sa plateasca, pe luna, numai pentru apa calda, 1.043.118 lei!", se arata in sesizarea adresata redactiei.
Contorizarea!
Problema facturarii "Aptercol" e veche si toata lumea pune problema contorizarii blocurilor, asa cum cere legea, atit pe apa rece, cit si pe apa calda si energie termica, contorizare pe care trebuie sa o faca "Aptercol". Punctele termice si centralele termice sint dotate doar cu cite un contor de apa calda si un gigacalorimetru, desi alimenteaza, fiecare, cite 10-15 blocuri, in medie. La punctele termice, gigacalorimetrele sint amplasate la intrarea in acestea, pentru inregistrarea energiei termice livrate prin magistrala de termoficare de "Termocentrala" Chiscani si CET SA, ele fiind montate chiar de "Termoelectrica". In rest, "Aptercol"-ului nu-i pasa. Si daca tot inregistra pierderi financiare Divizia termoenergetica a regiei, de ce sa nu fie ele recuperate de la locatari?!
"Cerem sprijinul organelor in drept sa oblige regia de termoficare sa contorizeze toate asociatiile de proprietari si locatari cu gigacalorimetre. Asa cum la piata nu poti sa vinzi nimic fara cintar – iar daca vinzi la ochi esti amendat sau chiar mai rau – asa dorim si noi sa platim ceea ce consumam", considera conducerea AP 61.
"Aptercol" – stat in stat
Sandu Dumitru si Sandel Tudor spun ca au incercat sa lamureasca problema AP 61 la "Aptercol", dar ca nimeni nu a dorit sa stea de vorba la modul serios cu ei. "Nici nu ne-au bagat in seama, parca vorbeam la pereti. Singura replica a lor a fost «Dati-ne in judecata!» Noi avem bani sa-i dam in judecata? Dar chiar nu controleaza nimeni regia asta?", se intreaba cei doi si, probabil, alte zeci de mii de locatari din municipiu.
Nemultumirea vizavi de "Aptercol" e generala. S-a ajuns ca, pe ianuarie, o persoana care locuieste intr-o garsoniera sa aiba de achitat la intretinere 660.000 lei. Apa calda nu e chiar calda tot programul – multi locatari trebuind sa lase intii sa curga, citeva zeci de minute, apa rece de pe teava. Exemplele pot continua. Cert e ca ramine un mister, pentru toata lumea, modul in care calculeaza "Aptercol" energia termica pentru asociatii precum si raspunsul la intrebarea: este controlata regia la acest capitol? Daca da, de cine si cind?
Un director suparacios
Pe de alta parte, incercarile noastre repetate din ultimele luni de a obtine orice informatie de la "Aptercol" au fost zadarnice, din simplul motiv ca directorul general, Mihail Chirita, a interzis salariatilor regiei sa ofere informatii ziarului nostru. Aceasta in conditiile in care informatiile sint publice, iar dreptul la informare este garantat de Constitutie. Drept pe care directorul Chirita il interzice atit ziarului nostru cit mai ales celor citeva zeci de mii de braileni care zilnic citesc "Monitorul". Zeci de mii de cititori care, de fapt, sint cu totii beneficiari ai "Aptercol", din banii carora isi incaseaza salariile angajatii regiei.
Aceasta blocada a aparut dupa ce directorul regiei s-a suparat (!?) pe "Monitorul" pentru publicarea unui articol critic despre "Aptercol". S-a suparat, si gata, fara sa se mai oboseasca sa transmita redactiei noastre macar un drept la replica, pentru a sti ce l-a nemultumit pe domnul "apa-canal-termoficare". Embargoul informational – anticonstitutional – impus "Monitorului" se aplica de regie in contextul in care, culmea, "Aptercol" are si un Birou de presa (pentru care propunem o noua titulatura: "Birou pentru o parte a presei"), cu un angajat pe post de purtator de cuvint si care primeste un salariu pentru asta.
Front comun impotriva "Aptercol"
Plecind de la "inteligenta" replica primita din partea regiei, referitoare la actionarea in judecata, conducerea Asociatiei de Proprietari 61 vine cu o propunere interesanta: "Facem un apel catre toti administratorii din Braila de a face front comun impotriva acestui flagel (umflarea nejustificata a consumurilor facturate – n.n.), de a ne uni fortele si a lupta pentru dreptate!"
Ideea ar trebui sa puna pe ginduri regia, pentru ca metodele de lupta ale asociatiilor impotriva "Aptercol" pot fi simple si eficace (nu e cazul sa dam noi idei). Ceea ce trebuie sa priceapa, insa, regia, e ca – in primul rind – aceasta depinde de locatari si asociatii si nu invers. (Mircea DOAGA)

Comentarii