Maxi-taxi – adio si n-am cuvinte!

marți, 29 august 2000, 23:00
5 MIN
 Maxi-taxi – adio si n-am cuvinte!

Ultima Hotarire a Consiliului Local Municipal cu privire la transportul public de persoane in Braila, aprobata luni, i-a bulversat pe transportatorii particulari, care s-au vazut, practic, exclusi din aceasta activitate. Nemultumiti ca noua hotarire le interzice sa mai circule pe traseele "Braicar" ba, mai mult, permite sa efectueze transport in comun doar microbuzelor cu cel putin 9+1 locuri, operatorii particulari nu au mai intrat ieri pe trasee, declansind un fel de greva spontana. De fapt, ei s-au adunat cu tot cu microbuze in zona asa-zisei Gari Fluviale, unde au tinut o sedinta pentru a afla ce se intimpla de fapt cu ei si ce vor face mai departe. Cu aceasta ocazie au aflat mai multe amanunte despre hotarirea CLM si au luat efectiv cunostinta de noile trasee pe care vor mai avea voie sa circule, adica: Cimitirul Sf. Constantin – Scolilor – Gara Fluviala – Centru – Calea Galati – Scolilor – Cimitirul Sf. Constantin; Piata Mare – Republicii – Cuza – Galati – Trecere Bac Smirdan si retur; Centru – Piata Mare – Chercea; Centru – Piata Mare – Liceul Agricol si, in plus, pe traseele "Braicar" doar noaptea, intre orele 23.00 – 5.00.
Indignati de noile trasee – pe care ar urma sa circule, in total, doar 42 de microbuze – transportatorii particulari, adunati cu sutele, si-au exprimat nemultumirea in cel mai simplu mod: discutind intre ei sau cu ziaristii.
"Hotarirea e o aberatie. Vor sa ne desfiinteze cu totul"
"Ce au astia cu noi? Vor sa ne desfiinteze cu totul? De ce nu ne lasa sa muncim? Sintem cu sutele angajati pe maxi-taxi. Are nevoie Braila de alte sute de someri? Unde ne ducem?", se intrebau, retoric, transportatorii. "Hotarirea e o timpenie. De fapt, s-a dorit ca «Braicar» sa nu mai aiba concurenta. Dar pe calatori i-a intrebat cineva ce vor? Nu-i obliga nimeni sa se urce la noi. Ei vor sa circule cu microbuzele. De ce nu se urca in autobuze? «Braicar» oricum are alte statii, dar oamenii asteapta in statiile noastre. Asta inseamna ca este nevoie de noi. Daca «Braicar» ar oferi servicii bune si multumitoare pentru toti, nu s-ar mai urca nimeni la noi…" "Traseele create pentru noi sint apa de ploaie. Cine merge de la Cimitir in Gara Fluviala? Bunica!?"… "Au bagat 10 microbuze noaptea, pe liniile «Braicar». Pe cine transportam noi noaptea cu 10 microbuze? Nici 10 taxiuri nu cred ca au de lucru, dar 10 microbuze??"…"De ce doar 42 de microbuze? Noi, astialalti, ce facem? Sintem multi care am cumparat microbuze cu peste 9 locuri, dar le-am redus la 8+1 ca sa le putem conduce cu carnet categoria B. Putem sa trecem din nou la peste 9 locuri si sa ne luam carnete categoria D1 (pentru autovehicule cu pina la 16 locuri, inclusiv – n.n.). Ce facem dupa aceea? Mergem cu zecile de microbuze la cimitir?!"
Cam acestea erau problemele care ii framintau pe transportatori si care asteptau un raspuns de la Primarie, prin reprezentantii lor plecati, de dimineata, la discutii cu primarul Anton Lungu. Transportatorii s-au inscris intr-un sindicat al transportatorilor privati din Galati – "Dunarea" – afiliat la CNSLR – Fratia, in acest mod sperind ca vor avea un cuvint mai greu de spus atit in plan local cit si central, ei avind de gind sa mearga inclusiv la Ministerul Transporturilor.
30 de zile de ragaz
Hotarirea CLM va intra in vigoare dupa 30 de zile, adica pe 27 septembrie. Reprezentantii noilor sindicalisti, intorsi de la Primarie in jurul orei 10.30, le-au comunicat celor prezenti in Gara Fluviala acest lucru, plus rezultatul discutiilor avute cu primarul Anton Lungu. Astfel, transportatorilor li s-a promis, verbal, ca se va cauta gasirea de alte trasee – eventual preorasenesti – Cazasu, de exemplu.
De asemenea, li s-a sugerat sa grabeasca formalitatile de omologare a masinilor pentru 9+1 locuri, astfel ca, pina la intrarea in vigoare a hotaririi, operatiunea sa fie finalizata. "Si daca la Braila, RAR-ul o sa ne trimita la Bucuresti?" "Mergem si la Bucuresti, mergem si la Ministerul Transporturilor. Nu putem fi lasati asa." "Dar de ce nu ni se da si Chiscaniul?" "Poate ca ni se va da. Vom vedea." "Ce facem mai departe?" "Deocamdata, va desfasurati activitatea in continuare, pe traseele pe care le aveti. Vom discuta la nivel de sindicat, ne vom mai intilni si vom vedea ce mai e de facut." "Vrem sa contestam hotarirea, sa o atacam in instanta, pentru ca i se asigura «Braicar»-ului monopol." "Vom face si asta" – a fost dialogul purtat intre transportatori si reprezentantii lor care au discutat cu primarul. Ei s-au decis sa fie uniti in toate actiunile pe care le vor intreprinde de acum incolo si si-au propus sa fie cit mai disciplinati pe trasee.
Autobuzele, aglomerate ca in "vremurile bune"
Greva de citeva ore a operatorilor particulari a dat prilejul autobuzelor "Braicar" de a transporta, in cele citeva ore, mau multi calatori decit transportau pina acum in doua zile. Oamenii s-au urcat, de voie, de nevoie, in autobuze, multe aglomerindu-se peste masura. Unii calatori erau nemultumiti si, fiindca nu stiau ce se petrece si de ce nu mai circula microbuzele, ii injurau deopotriva atit pe cei de la "Braicar", cit si pe transportatorii particulari. Frecventa teoretica a autobuzelor, impusa de noua hotarire CLM – de 5 minute pentru linia 4, 6 minute pentru linia 2 si 10 minute pentru linia 5 – s-a dovedit mai greu de pus in practica.
Directorul "Braicar" e multumit de hotarire
Singurii multumiti pe deplin de noua hotarire CLM sint, desigur, angajatii "Braicar". Directorul general al societatii, Cornel Sandulescu, considera ca, de fapt, s-a facut dreptate si s-a aplicat legea. "Eu nu am nimic de comentat vizavi de hotarirea Consiliului Local. Dar legea este mai presus de orice interese pe care altii le au in ceea ce priveste transportul urban de calatori, ca serviciu regulat, in slujba comunitatii. Se pune astfel capat celor 3 ani de haos si faradelege care au domnit in rindul transportului prestat de particulari." In legatura cu scoaterea de pe traseele "Braicar" a operatorilor privati, Cornel Sandulescu spune ca aceasta este legala. "Legea serviciilor publice spune clar ca traseul se concesioneaza direct societatilor apartinind autoritatilor locale."
Sursa citata considera ca "Braicar" poate face fata cu succes cererii pe propriile trasee, si fara microbuzele particulare. "Putem respecta frecventa fara probleme, ca si pina acum."
In municipiu circula, in prezent, circa 250 de microbuze particulare, din care aproape 50 au acum capacitate mai mare de 8+1 locuri.
Din celelalte 200, cel putin 150 pot fi adaptate la mai mult de 8+1 locuri si pot obtine aprobarea RAR in acest sens, dupa cum sustin transportatorii particulari. Acestia si-au reluat activitatea ieri, putin dupa ora 11.00. (Mircea DOAGA)

Comentarii