Capcanele din asfalt

Subtitlu

vineri, 22 mai 2009, 20:51
5 MIN
 Capcanele din asfalt

In acestea fie iti strici suspensia sau chiar rupe roata, fie risti sa faci accident in incercarea de a le ocoli in ultima clipa. Programul de nivelare a tuturor canalelor, lansat cu mare tam-tam de Primarie acum patru ani, a ramas uitat in sertare. Capacele au fost ridicate la cota doar pe strazile nou asfaltate. Nici pina in acest moment nu se stie oficial cine trebuie sa le aduca la nivel: Primaria, care are drumurile in administrare, sau furnizorul de utilitati, care detine canalul? Fiecare arata cu degetul spre celalalt. Opriti odata aceasta mascarada si treceti la treaba, domnule primar! 

 

Starea deplorabila a majoritatii canalelor din oras scoate din minti soferii si motociclistii. Desi este o problema cu o rezolvare simpla si ieftina, autoritatile o ignora de ani de zile, din motive de neinteles. Lucrarile de asfaltare de pe diferite tronsoane au lasat in urma canale infundate in asfalt. In timp ce soferii isi rup masinile in canale coborite cu mult sub nivelul strazii, autoritatile isi paseaza una alteia atributiile. Zilele trecute, un mopedist a ajuns la spital in stare foarte grava, dupa ce a nimerit intr-un canal descoperit.

Capace legate cu sirma "antifurt"

Soferii se pling zilnic de gurile de canal neridicate la cota din diferite zone ale orasului. Pe de o parte, pentru ca risca sa faca accidente atunci cind le ocolesc in ultimul moment, fara sa apuce sa se asigure suficient, pe de alta parte pentru ca adesea trec prin ele de prea multe ori si isi strica mult prea repede sistemul de suspensie al masinii. De aceste canale sint afectati si cei care folosesc motocicletele, scuterele sau bicicletele.

Pe soseaua Bucium de exemplu, in zona Spitalului de Psihiatrie, doua astfel de canale pun la grea incercare nervii si rabdarea soferilor. Unul dintre acestea este prevazut si cu sistem rudimentar "antifurt". Mai exact, gura de canal este prinsa cu un cablu de sirma. Conducatorii auto sustin ca problemele cele mai mari le intimpina insa in oras, unde numarul gurilor de canal lasate este mult mai mare. Strada Bradului, zona Canta, zona Familial din Alexandru cel Bun, zona Tarom, bulevardul Nicolae Iorga sint doar citeva dintre cele reclamate de soferi.

"Si gropi si canale. Nu mira nimic pe nimeni. Chiar daca mergi cu grija, pe unele chiar nu le poti ocoli. Mai ales cele aflate in curbe. Cind iesi de pe o strada mai mica, esti nevoit sa intri pe prima banda si automat iei si canalul", a declarat Alex Dumitrascu, sofer.

Dumitru Frasina a afirmat ca face zilnic drumul spre Metro. Acesta a reclamat existenta unui canal in pasajul subteran de la iesirea din Pacurari. "In zona respectiva este un canal periculos. Pe timp de noapte nici nu-l vezi", a mentionat Mihai Arnautu, sofer la o firma de distributie. Canalele ii afecteaza si pe motociclisti.

Cristi V. a povestit ca la sfirsitul anului trecut si-a avariat motocicleta intr-un canal din zona Bucsinescu. "Este chiar in intersectie. Am intrat de pe Elena Doamna, am vrut sa ocolesc o groapa si am cazut. Zilele trecute am trecut prin zona si canalul era la fel", si-a amintit Cristi.

Problema s-a rezolvat doar pe strazile proaspat asfaltate

Autoritatile recunosc problema, dar sustin ca o mare parte din gurile de canal au fost ridicate pina la nivelul asfaltului. Reprezentantii Primariei arata si spre ApaVital, care are in intretinere retelele de apa si canalizare. "Sint mii si mii de canale. In ultimii ani, noi am ridicat la cota canale, dar problema nu este rezolvata. Retelele se afla in intretinerea furnizorului de apa, dar ne aflam intr-un soi de contraditie cu ei si ca atare am ridicat si noi o parte dintre canale. Pe strazile modernizate, noi am rezolvat aceasta problema", a specificat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Reprezentantii Apavital spun insa ca problema canalelor trebuie rezolvata de cei care au in administrare drumul, nu canalul. "Noi le avem in administrare si, acolo unde primim sesizari ca sint probleme, le rezolvam. Gurile de canal fac insa parte din mobilierul stradal, si cei de la Politia Comunitara ar trebui sa aiba grija de ele, ca sa nu fie furate", a declarat Ion Toma, directorul ApaVital. Contactata de reporterii nostri in aceasta problema a canalelor, conducerea Citadin a afirmat ca, de saptamina viitoare, va fi demarata o noua campanie de ridicare a canalelor. "Dupa ce terminam plombarile, vom trece din nou la aducerea la nivel a canalelor. Mare parte dintre ele au fost ridicate", a declarat Catalin Neculau, directorul Citadin.

Cu promisiuni au venit si sefii Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi (DRDP), directie care detine drumurile nationale din oras. Viorel Scutaru, directorul DRDP Iasi, a mentionat ca in zonele Canta si Nicolae Iorga va fi rezolvata problema canalelor, dupa ce se vor finaliza lucrarile la calea de rulare. "Noi avem citeva tronsoane de drum. In ceea ce priveste canalele, noi nu prea avem astfel de probleme. Eu sper ca la sfirsitul saptaminii viitoare, pe tronsonul Moara de Foc – Gara, sa incepem lucrarile la strada, cind vor fi ridicate si gurile de canal", a precizat Scutaru. Acesta a adaugat ca lucrarile pe tronsonul amintit vor dura aproximativ o luna. Despre celelalte tronsoane de drum national si canalele din acestea, cum ar fi zona Socola-Bucium, nici o vorba.

Citadin: Ritm de 3 canale pe zi, din totalul de 10.000, dar de saptamina viitoare

Problema canalelor poate fi rezolvata destul de simplu, daca s-ar dori. Ridicarea la cota a unui canal costa doar citeva mii de lei, cu aproximatie, costul nefiind unul fix, ci depinzind de locul canalului. Lucrarile merg insa destul de incet. In 2005, Primaria a anuntat un program intensiv de ridicare la cota a capacelor de canal.

In decurs de un an, din cele peste 10.000 de canale existente in Iasi se efectuasera lucrari doar la aproximativ 400. Reprezentantii Citadin au specificat ca inaltarea canalelor presupune schimbarea caminului de beton. "Acestea se lasa fie din cauza vechimii, fie din cauza traficului. De saptamina viitoare vom trece din nou la ridicarea canalelor la cota. Pe zi, putem efectua lucrari cam la trei canale", a mentionat Catalin Neculau, directorul Citadin.

In acest ritm, soferii ieseni au slabe sperante ca-si vor menaja suspensiile masinii sau nervii proprii prea curind.

V-ati stricat suspensia sau roata? Puteti da Primaria in judecata!

Din cauza gropilor si a canalelor, Primaria a fost data in judecata in mai multe rinduri de firmele de asigurari, pentru plata reparatiilor la autoturismele distruse in gropi sau guri de canal. Soferii care isi avariaza autoturismele in gropile si canalele de pe strazi si vor sa fie despagubiti trebuie sa se opreasca prima data la Politia Rutiera, unde declara incidentul si obtin o autorizatie pentru reparatia masinii. Cu aceasta se merge la un service autorizat, unde se face o evaluare si se trimite o notificare catre Primarie pentru decontarea reparatiilor. La actele depuse trebuie adaugate si declaratiile a doi martori care sa confirme ca incidentul s-a produs in zona si conditiile descrise de solicitant.

In cazul in care raspunsul Primariei este negativ, se poate deschide actiune in instanta. Lucrurile sint insa mai complicate in cazul in care suspensiile ori directia (amortizoare, rulmenti, bucse, pivoti, bielete etc.) sau chiar roata nu s-au stricat intr-un singur canal, ci in timp. In astfel de situatii, cele mai frecvente de altfel, avocatii nu sint prea optimisti, in cazul in care vreti sa obtineti despagubiri in instanta.

Comentarii