Disputa despre Aeroport aterizeaza fortat in mocirla

Subtitlu

sâmbătă, 20 august 2011, 18:05
5 MIN
 Disputa despre Aeroport aterizeaza fortat in mocirla

Liberalii Relu Fenechiu si Mugur Cozmanciuc sint acuzati ca ar avea interese de ordin financiar in ceea ce priveste proiectul de modernizare a aerogarii de la Iasi. Acuzele vin din partea deputatului PDL Nicusor Paduraru, care sustine ca liberalii au un interes in a sustine varianta construirii unei piste de 3.000 de metri lungime. Aceasta varianta a fost propusa in proiectul initial de modernizare a Aeroportului, proiect realizat de firma Search Corporation. "Domnii Cozmanciuc si Fenechiu, alaturi de cei de la Search Corporation, au fost pe 8 august la Ministerul Transporturilor, unde au discutat cu factorii de decizie de acolo. La intilnirea respectiva nu avea ce cauta Search, intrucit este parte interesata in acest proiect. Ulterior, Mugur Cozmanciuc a trimis un e-mail la Minister prin care solicita sa i se spuna daca draftul trimis, in care aparea doar varianta de 3.000 de metri, este in regula pentru a putea primi «un raspuns pozitiv». Se dorea clar sa se mearga spre varianta Search pentru a favoriza o anume firma, din cauza ca doar una poate realiza o pista flexibila de 3.000 de metri. In plus, initial, pista costa 134 milioane de euro, acum vad ca in draft au redus-o la 75 milioane de euro. De aceea nu vreau filtrul lui Fenechiu la Aeroport. Pe unde trece el, se dubleaza preturile. Vreau ca decizia sa se intoarca in plenul CJ", a declarat Nicusor Paduraru.

Doua variante: 3.000 m sau 2.500 m

Acesta a mai spus ca Mugur Cozmanciuc a facut toate demersurile mentionate in numele Comitetului consultativ privind urgentarea procedurilor pentru modernizarea Aeroportului, desi, in opinia sa, o astfel de actiune nu putea sa o faca decit seful CJ sau al Aeroportului. Din acest motiv, deputatul a anuntat ca va solicita prefectului Dragomir Tomaseschi sa atace in contencios administrativ hotaririle CJ prin care s-a infiintat comitetul, precum si cea prin care era aprobat regulamentul acestuia. "Si-au depasit atributiile (sefii comitetului amintit – n.r.). Domnul presedinte Simirad nu trebuie sa fie viciat in deciziile pe care le ia pentru Aeroport. Prin acel regulament, presedintele Comitetului preia si se suprapune peste atributiile sefului CJ. Oricum, eu imi doresc enorm ca in septembrie CJ sa se decida asupra unui studiu de fezabilitate (SF). Din pacate, nu se doreste analizarea ambelor variante", a declarat Nicusor Paduraru.

CJ a aprobat in sedinta trecuta realizarea a doua SF, unul pentru prelungirea actualei piste, iar altul pentru realizarea unei piste noi, de 3.000 de metri. Proiectul a fost respins de membrii Consiliului de Administratie (CA) de la Aeroport, inclusiv de reprezentantul PDL, neputind fi inclus astfel in lista de investitii a Aeroportului. Motivatia membrilor CA a fost cea a faptului ca din punct de vedere juridic nu exista posibilitatea antrenarii unei cheltuieli, de doua ori, pentru acelasi obiectiv.

Controverse pe lungime

Nicusor Paduraru a prezentat si o serie de argumente in favoarea unei extinderi a pistei pina la 2.500 de metri. "Foarte multe din aerogarile din Europa nu au piste mai mari de 2.000 sau 2.500 de metri. Cu toate acestea au ajuns la un trafic foarte bun. Este cazul London City Airport, Fluhafen Bremen Airport, Dortmunt Airport sau Florence Peretola Airport. La o pista de 2.500 de metri am avea costuri mai mici, ar dura mai putin lucrarile, singurul dezavantaj ar fi ca actuala pista ar trebui scoasa din functiune timp de trei luni. Daca se poate si cu 2.500 de metri, inseamna ca un centimetru de pista in plus inseamna cheltuirea fara cap a banului public. In orice caz, ambele variante ale pistei dispar daca CJ nu depune dosarul spre finantare in septembrie", a mai spus

democrat-liberalul. Cu toate acestea, in Romania, doar aerogara din Cluj-Napoca are o pista de 2.100 de metri, restul aerogarilor cu trafic mai mare de un milion de pasageri anual au piste de cel putin 3.200 de metri. Este cazul aerogarilor "Henri Coanda" si "Aurel Vlaicu" din Bucuresti si de cel al Aeroportului "Traian Vuia" din Timisoara. Totodata, autoritatile din Cluj-Napoca vor sa construiasca o noua pista, de 3.500 de metri.

Fenechiu: „Toarna zilnic la Doi si-un sfert"

Replica deputatului PNL Relu Fenechiu a fost foarte dura. Acesta i-a reamintit de promisiunile electorale facute in 2008, dar si de fostele experiente la locurile de munca pe care le-a avut. "Ii voi raspunde domnului Paduraru atunci cind va justifica sutele de milioane de lei (vechi – n.r.) pe care le-a cheltuit cu acea comisia de ancheta de la Nicolina prin care spunea ca va demasca ce ilegalitati as fi facut eu, cind va respecta si va realiza ce a promis in campania electorala din 2008, cind va face si altceva decit sa toarne zilnic la Doi si-un sfert (fosta UM 0215, actualmente Directia Generala de Informatii si Protectie Interna – DGIPI  – n.r.). Cu fraieri de doi lei nu am ce discuta. E un neica nimeni. Nu avea nici serviciu daca nu interveneam eu. Nu era bun de nimic. Intrebati-i pe cei de la Bursa de Marfuri, de la Conex, pe secretarul de stat de la Industrii", a declarat Relu Fenechiu. Acesta a promis ca va continua sa lupte pentru modernizarea Aeroportului, chiar daca nu va anunta in public acest lucru. "Ma voi zbate si voi face Aeroportul, dar acest lucru nu-l va sti nimeni. O fac pentru Iasi, nu pentru mine. Iasul va avea pista adevarata, nu un simulacru de pista", a mai afirmat Relu Fenechiu.

Finantarea pentru Iasi, in mare pericol

Mugur Cozmanciuc sustine ca, daca s-ar opta pentru varianta sustinuta de catre democrat-liberal, Iasul nu ar mai beneficia de fonduri proprii, iar in plus ar pierde competitia cu celelalte orase din regiune pe acest capitol. "Rolul Comitetului a fost si va ramine acela de a oferi o solutie pentru modernizarea Aeroportului. Inca din prima sedinta, membrii sai au decis in unanimitate, deci inclusiv reprezentantii PDL, ca cea mai buna varianta este cea de 3.000 de metri. Necesitatea evidenta e sustinuta de catre alti oameni politici, precum deputatul PDL Petru Movila. Atrag atentia ca pentru a prelungi actuala pista e nevoie de cel putin un an ca aerogara sa fie inchisa, timp in care pasagerii si operatorii ar migra spre Suceava si Bacau. Constat ca sint doar doi oameni politici care se opun ideii de modernizare a Aeroportului, avind probabil o intelegere politica cu judetul Suceava, unde domnul Flutur doreste sa realizeze un Aeroport modern. Cei doi sint Nicusor Paduraru si Constantin Simirad. Sint o multime de firme care sint avizate pentru a construi o pista moderna. Pista pe care o vom construi poate avea pentru inceput 2.500 de metri, pentru a fi lungita ulterior la 3.000 de metri, dar ea trebuie construita neaparat pe amplasamentul stabilit in proiectul realizat de Search Corporation", a spus acesta.

Comentarii