Drumul groazei

Subtitlu

duminică, 18 noiembrie 2012, 21:28
7 MIN
 Drumul groazei

Pentru a ajunge de la Iasi la Plugari, cea mai rapida ruta este ocolind prin harlau, ceea ce inseamna 40 de kilometri in plus. Modernizarea DJ 282C, inceputa acum aproape doi ani, a fost intrerupta in vara. Nici pana atunci nu se lucrase cine stie cat. In cinci luni, drumul si asa dificil a devenit aproape impracticabil. "Nici nu prea ai ce sa ocolesti, trebuie doar sa selectezi gropile cele mai mici", spune un sofer. Inainte de a parcurge ultimii opt kilometri pana la Plugari avertismentele localnicilor au fost dintre cele mai serioase. "Gropi sunt mai putine ca inainte, dar nu ca le-ar fi astupat cineva, ci pentru ca s-au unit mai multe si acum sunt mai mari". 

Sutele de studenti, elevi, localnici, transportatori sau soferi care circula saptamanal spre Botosani pe DJ 282C sunt tot mai revoltati de starea drumului. Visul de a moderniza drumul judetean Iasi – Plugari – Botosani trebuia sa se transforme in realitate inca de luna trecuta, dar constructorul nu a definitivat nici macar 20% din contract. Lucrarile au fost sistate de la sfarsitul lunii august de compania Euroconstruct, castigatoarea contractului de modernizare, care si-a mutat activitatea de pe santier in salile de judecata. Acum, satenii cer sprijin de la politicieni, „ca tot e campanie electorala", pentru a avea ceea asteapta de ani buni, „un drum fara gropi". Reporterii „Ziarul de Iasi" au parcurs traseul in intregime si au imortalizat evenimente care se petrec zilnic in traficul de pe acest tarseu. Localnicii spun ca au rasuflat usurati cand au aflat ca le va fi modernizat drumul, insa acum se vad din nou in postura de a spera doar la o minune. Totodata, soferii devin fara sa vrea practicanti de sporturi extreme si se roaga sa scape cu masina intreaga pana la destinatie.

Asfalt pana la cimitir

De la Iasi pana in satul Mihail Kogalniceanu, comuna Tiganasi, se poate circula relativ lejer, chiar daca in unele zone nu au fost terminate santurile, iar tuburi de beton inca zac pe marginea drumului astepand sa fie montate. Asfaltul se termina in fata cimitirului din sat, unde lucrarile sunt in toi. Se lucreaza la un gard nou, auriu, si o intrare somptuoasa. La doar cativa metri de acest mic santier, un altul mult mai mare a fost lasat in asteptare. „Era bun daca terminau de pus asfalt macar pana la iesirea din sat, asa, ne-a lasat in aer. Acum e campanie electorala, poate politicienii astia care ne cer voturi, pun o pila sa ne termine si noua drumul. Mai departe de sat se duce cine chiar are nevoie, dar e jale. Au mai ramas microbuze impotmolite cand ploua, altii si-au mai stricat masinile, trebuie sa aveti grija cum mergeti", ne-a avertizat Constantin Nistor, seful lucrarilor de la cimitir. In ciuda sfaturilor, am continuat traseul, iar avertizarile satenilor s-au confirmat in doar cateva minute. Acul kilometrajului se incapatana sa stagneze in dreptul valorii 30, iar masinile pareau turmentate, plimbandu-se dintr-o parte in alta a drumului in incercarea de a evita toate gropile. Pe margini inca se mai pot zari gramezi de piatra, semn ca drumul a fost candva nivelat si gropile astupate. Mai era nevoie doar de turnarea primului strat de asfalt, insa oprirea lucrarilor a dus la reaparitia gropilor. Din cauza craterelor imense ce pot fi intalnite, multi soferi prefera sa foloseasca „drumul de tara", un traseu paralel cu drumul judetean, dar care permite soferilor sa circule fara a avea grija blocajului intr-o „capcana". „Drumul asta e judetean doar cu numele, cand nu ploua, drumul de pamant de langa e mult mai bun. Chiar si transportatorii il folosesc cateodata", ne-a explicat soferul unui autoturism Dacia Logan.

„Ma gandesc chiar sa imi mut afacerea"

Soferii sunt revoltati, iar nemultumirea poate fi observata cu usurinta in comportamentul acestora. In drum spre Vladeni, in timpul unei stationari pentru a face poze, soferii opreau, lasau geamul in jos si transmiteau un mesaj comun, „Cereti sa se faca ceva cu drumul asta". Foarte multi din soferii care folosesc acest traseu nu cunosc cine se face vinovat de starea drumului si nici de ce au fost sistate lucrarile, dar stiu cu siguranta ce vor, ca acesta sa fie reparat. Acestia au toate sansele sa isi rupa masinile in craterele imense, care cu greu pot fi evitate. „Sincer sa fiu, nici nu prea ai ce sa ocolesti, trebuie doar sa selectezi gropile cele mai mici si sa conduci incet, ca sa fii sigur ca scapi cu masina intreaga", ne-a spus Ovidiu, care se indrepta spre Botosani. Din sens opus se apropia un autoturism de teren, „Dati de drumul asta nenorocit, mi-am stricat trei masini in el", a strigat soferul nemultumit din mers, dupa care si-a continuat traseul. La nici doua minute distanta, dinspre Iasi se zareste un Transporter care inainteaza anevoios, incercand sa ocoleasca fiecare groapa. Soferul a oprit, a respirat adanc si a inceput seria nemultumirilor. „Am dat 22.000 euro pe masina anul trecut si deja a trebuit sa bag 2.000 lei ca am avut probleme cu amortizoarele. Am o investitie la Vladeni, dar ca sa ne vina transportatorii cu materia prima pana la sediu ne mai cer bani in plus pe traseul Iasi – Vladeni. Poate nu sunt bani sa termine de modernizat, dar macar sa puna niste piatra. Am vorbit si cu primarul, dar vad ca nu se rezolva nimic. Este inuman ce se intampla. Ma gandesc chiar sa imi mut afacerea, nu mai pot parcurge zilnic drumul asta", a declarat Catachi Pricop.

„Drum bun" peste gropi

Un nou sofer, o noua nemultumire. Apele se mai linistesc la intrarea in Vladeni, unde drumul devine din nou relaxant, tronsonul care traverseaza comuna fiind asfaltat dinainte de inceperea „modernizarii". Bucuria dureaza putin, insa, deoarece cosmarul soferilor reincepe odata cu iesirea din localitate. Parca pentru a-i enerva si mai tare, un mesaj de „Drum bun" ii asteapta pe soferi chiar la limita dintre tronsonul modernizat si restul traseului pentru care nu au mai fost gasiti bani. Intamplarea a facut ca din sens opus sa coboare un localnic, pe o bicicleta de culoare mov, avand o roata de rezerva in spate. Batranul a zambit si a comentat ironic situatia, „Pe drumurile astea nici cu bicicleta nu esti sigur ca mai ajungi acasa". Continuandu-ne drumul spre Halceni, ne-au iesit in cale cinci adolescenti care se indreptau pe jos spre scoala din Vladeni, din cauza unei defectiuni la microbuz. „Mergem la scoala, am inteles ca s-a defectat microbuzul pe la Mitoc si nu avea rost sa asteptam in statie. S-a mai intamplat si iarna trecuta o data", a povestit o adolescenta. In continuare, drumul se prezinta in aceeasi stare deplorabila, plin de gropi, pana la Sipote. Aici nici macar piatra sau urme din fostul asfalt nu se mai gasesc. Traseul soferilor este ingreunat atat de nenumaratele gropi, cat si de faptul ca drumul de pamant se tranforma intr-o „cocina" kilometrica dupa ploaie. Un indicator ne arata ca mai avem doar opt kilometri pana la Plugari, ultima comuna din judet inainte de granita cu judetul Botosani. „Nu mai aveti mult pana la Plugari, dar sa stiti ca drumul e rau. Sa stiti, gropi sunt mai putine ca inainte, dar nu ca le-ar fi astupat cineva, ci pentru ca s-au unit mai multe si acum sunt mai mari. Cine merge cu masina pe aici, multe zile nu o sa o mai aiba. Cine stie cand o sa-l termine, cand o-nvia tata", ne-a explicat convins un satean din Sipote, care s-a recomandat „nea Mihai".

Totusi, la Plugari am ajuns in jurul orei 13, cu masina intreaga, dar dupa o aventura de circa doua ore jumatate printre sutele de gropi – jaloane, exceptand stationarile. Din acest motiv, am decis sa facem cale intoarsa pe un alt traseu, pe DN 28 B Frumusica (Botosani) – Harlau – Targu Frumos – Iasi. Desi distanta la intoarcere era de circa 100 kilometri, cu peste 40 de kilometri mai mare decat ruta Iasi – Plugari, starea drumului ne-a permis sa ajungem la destinatie in doar 90 de minute. 

––-

Meciul inca se joaca in instanta

Firma ieseana EuroConstruct Group a castigat contractul de executie a lucrarilor de reabilitare a DJ 282 Iasi – Plugari – Botosani, in valoare de circa 57 milioane lei, la inceputul anului trecut. Lucrarile sunt finantate din fonduri europene, obtinute prin Programul Operational Regional 2007 -2013, iar valoarea totala a proiectului se ridica la peste 77 milioane lei. Durata de executie a contractului a fost de 18 luni, el urmand sa se incheie in luna octombrie a acestui an. Cu toate acestea, la sfarsitul lunii iunie, valoarea lucrarilor executate si decontate era de doar circa 9,8 milioane lei, echivalentul a aproximativ 17% din valoarea contractului de lucrari. Din acest motiv, considerand ca firma nu are capacitatea financiara si timp fizic pentru a-si respecta graficul de lucrari, presedintele CJ, Cristian Adomnitei, a decis sa rezilieze contractul. Nemultumiti de decizia sefului judetului, patronul Euroconstruct a actionat instituta in judecata, cerand si daune de 55.000 lei. Tribunalul Iasi a dat dreptate, in prima faza, Consiliului Judetean, insa compania ieseana a inaintat recurs. 

Comentarii