Profesorii de limba rusa, o „specie”pe cale de disparitie

vineri, 10 iunie 2005, 23:00
5 MIN
 Profesorii de limba rusa, o „specie”pe cale de disparitie

In scolile si liceele din Vrancea nu se mai invata limba rusa intensiv de ani buni. Ultimii profesori specializati in limba lui Tolstoi au iesti la pensie, acestia preferind sa nu mai profeseze decit sa vina sa predea in fata unei clase goale. In Vrancea mai sint doar doi profesori titulari de limba rusa, Klilia Martin de la Liceul Pedagogic din Focsani si Lascar Stan de la Liceul „Emil Botta” din Adjud. Insa, si acestia sint in virsta si nu mai pot activa la catedra prea mult timp, iar profesori de limba rusa din generatia tinara nu sint. Ultimii profesori de rusa se declara nemultumiti de faptul ca obiectul lor de studiu nu mai este in atentia nici a Ministerului Educatiei si Cercetarii, dar nici a elevilor. Profesorul Lascar Stan povesteste ca, de ani buni, nu au mai fost clase cu efectiv intreg de copii care sa studieze limba rusa. Ultimele rezultate la olimpiade si concursuri internationale au fost obtinute cu aproape sase ani in urma, cind judetul Vrancea a avut reprezentanti chiar si la fazele internationale desfasurate la Moscova. „Catedra mea este in lichidare. Acum predau la clasa a XII-a, dar de la anul voi iesi la pensie si nu este alt profesor care sa-mi continue munca. Stiu ca exista un deficit de vorbitori de rusa, insa, la noi la liceu, abia daca se alcatuieste o clasa de elevi care sa studieze aceasta materie”, ne-a spus Lascar Stan, unul din ultimii profesori de limba rusa din judet. Elevii din generatia actuala se declara total dezinteresati de studiul limbii lui Dostoievschi, pe care o considera nefolositoare, caracterizind-o numai prin prisma comunismului. Profesorii sint de parere ca, dupa 1989, s-a facut o diferentiere intre cultura vest-europeana si cea din est. „Dupa 1989 s-a creat o delimitare nu tocmai corecta intre limbile occidentale si limba rusa. A fost o problema si de mentalitate. Sper ca in timp vom reveni la sentimente mai bune fata de limba rusa si ca aceasta va reintra in programa scolara a unitatilor de invatamint din Vrancea”, a mai adaugat Lascar Stan. Oficialii de la ISJ cunosc situatia si spun ca este evolutia fireasca a invatamintului romanesc. Aceasta stare de fapt este intilnita peste tot in scolile si liceele din Romania, nu numai in Vrancea. „In momentul actual exista o orientare clara catre limba engleza. Elevii si parintii cer studierea intensiva a acestei limbi, influentati poate si de perspectiva integrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Acum este un numar foarte mic de elevi care mai studiaza limba rusa. A trecut moda limbii franceze, iar acum ia amploare cea a limbii engleze. Orientarea catre limba engleza si lasarea in urma a rusei este oarecum justificata”, ne-a spus Carmina Corbeanu, inspector scolar adjunct.
Basarabenii, singurii elevi care mai invata rusa
La Liceul Pedagogic „Spiru Haret”, Klilia Martin este singura profesoara de limba rusa din Focsani. Dar si aici, ca si la Adjud, de abia se poate alcatui o clasa cu efectiv complet de elevi care sa studieze aceasta materie. Singurii care mai arata interes fata de limba rusa sint elevii basarabeni care vin sa-si continue studiile liceale in Romania. Ei vin din Republica Moldova cu o baza de cunostinte de limba rusa solida, datorita faptului ca peste Prut se vorbeste, pe linga limba romana, si rusa. Dar si acestia isi doresc sa scape de influenta din rasarit, sa uite vechile legaturi atit de strinse cu Moscova. Multi confunda cultura si literatura rusa cu fenomenul politic al comunismului si cu evenimentele politico-sociale din Romania de dupa 1940. Intelegerea gresita a istoriei a dus la formarea unei mentalitati care condamna limba si cultura rusa. „Predau numai la clase formate din elevi basarabeni. Ei studiaza limba rusa pentru ca vin cu o baza de cunostinte de la gimnaziu, din Moldova, dar nici ei nu arata un interes deosebit pentru aceasta materie. Cred ca situatia politica a influentat mentalitatile copiilor, care confunda cultura rusa cu efectele nocive ale comunismului”, a spus Klilia Martin.
„Moda limbii ruse a trecut”
Inspectoratul Scolar Judetean cunoaste situatia, insa declara ca nu prea poate face nimic. Profesorii din generatia veche vor iesi la pensie si nu sint tineri care sa le ia locul la catedra. Elevii vrinceni nu sint foarte atrasi de studiul acestei materii, iar cadrele didactice nu le pot impune sa invete ceea ce nu-si doresc. Dupa Revolutia din 1989, invatamintul romanesc s-a orientat mai mult spre occident si a incercat cu disperare sa uite mostenirea „din est”. Influenta politicului asupra culturii, educatiei si artei s-a produs si in spatiul autohton, astfel ca, din snobism, s-a renuntat incet-incet la studierea in sistemul preuniversitar a limbii ruse. Cu toate ca este foarte cautata in domeniul tehnic, al cercetarii, automatica sau aeronautica, rusa este considerata de elevii de liceu o limba „moarta”, fara prea multe posibilitati. Inspectorii ISJ Vrancea spun ca nu exista profesori doar de limba rusa, multe dintre cadrele didactice care au predat acest obiect avind duble specializari. Majoritatea lor sint profesori din generatia veche, tinerii preferind sa aprofundeze limbile de circulatie internationala, precum engleza, franceza, italiana si, mai nou, spaniola. „Nu stiu daca s-ar putea pastra un optional in care sa se studieze limba rusa, in conditiile in care nu sint profesori care sa continue munca celor doi dascali care mai predau aceasta materie. Nu stiu daca este normal ceea ce se intimpla, este si o reactie necontrolata a tinerei generatii. Moda limbii ruse a trecut, acum este moda limbii engleze. Poate, cine stie…peste citiva ani va fi la moda alta limba”, a concluzionat Danut Popoiu, inspector scolar general. Elevii vrinceni care doresc totusi sa studieze limba si literatura rusa pot opta pentru o specializare din cadrul Universitatii Bucuresti. Insa si acestia sint din ce in ce mai putini. (Iulia CRETU)
CASETA
Elevii pot alege limbile straine pe care vor sa le studieze
?n conformitate cu prevederile Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de ?nvatamint preuniversitar, la ?nscrierea ?n ?nvatamintul gimnazial, liceal si profesional, continuitatea studiului limbilor moderne se asigura ?n functie de oferta educationala a unitatii scolare. De asemenea, la ?nscrierea ?n ?nvatamintul liceal si profesional, pentru a evita ?mpartirea excesiva a elevilor ?n grupe de studiu a unor limbi moderne, directorul unitatii de ?nvatamint poate interveni, cu acordul parintilor si al elevilor, pentru inversarea ordinii de studiere a celor doua limbi sau chiar pentru schimbarea lor. In ?nvatamintul liceal, ?n cadrul aceluiasi profil sau specializare, clasele se constituie ?n functie de oferta educationala a unitatii de ?nvatamint, de limbile moderne care se studiaza ?n unitatea de ?nvatamint, de optiunile elevilor si de alte criterii proprii cuprinse ?n regulamentul de ordine interioara. Prin urmare, limbile moderne straine, care se studiaza ?n unitatile de ?nvatamint preuniversitar, sint stabilite de conducerea unitatii de ?nvatamint, prin consultarea elevilor si a parintilor. (I.C. )

Comentarii