Vrancea tranzitata de „trenuri fantoma”

luni, 16 august 2004, 23:00
10 MIN
 Vrancea tranzitata de „trenuri fantoma”

Vinovatii incendiului de la Gugesti ramin in ceata. Accidentul feroviar a dezvaluit ca pe liniile de cale ferata ar putea circula foarte bine si trenuri fantoma. Petrolul din garnitura cu 34 de vagoane venea de la Rafo Onesti, societate acuzata de numeroase nereguli si implicata in multiple scandaluri, si era destinata unor afaceristi bucuresteni banuiti ca fac contrabanda cu produse petroliere. Practic, la doua zile de la accident, politistii si procurorii nu sint in masura sa spuna daca transportul a fost ilegal si afirma ca nu au tras o concluzie certa cu privire la modul in care petrolul a luat foc. Ca atare ziaristii au inceput propria ancheta si au dezvaluit ca transportul nu era in regula. Daca ziaristii s-au grabit sa faca speculatii, procurorii spun ca nu au terminat de cercetat cauzele accidentului si abia in urmatoarele zile vor verifica documentele care sa ateste legalitatea sau nelegalitatea transportului. In cursul zilei de ieri, pompierii au lucrat pentru descongestionarea liniilor de cale ferata, iar circulatia feroviara a fost realuata partial. Desi patru militari raniti sint in afara pericolului, soldatul Neculai Macovei (21 ani), care a suferit arsuri de 65% din suprafata corpului, se afla in continuare in stare critica. Colonelul Gheorghe Tepes, comandantul Grupului de Pompieri „Anghel Saligny”, spune ca va face tot ce poate pentru ca tinarul sa scape cu viata.
Incendiul de duminica dimineata, urmat de trei rabufniri puternice, a scos la iveala atit nereguli in ceea ce priveste transportul de combustibil pe calea ferata, cit si actorii unora dintre cele mai importante afaceri cu petrol. Combustibilul din trenul care a deraiat la Gugesti venea de la falimentara RAFO Onesti, iar beneficiarii erau firmele VGB si Visto Primex, ambele din Bucuresti, in spatele carora se ascund persoane controversate din lumea afacerilor cu petrol. Presa centrala a dezvaluit deja ca in afaceri sint implicati controversatii oameni de afaceri Ovidiu Tender si Frank Timis, cel care a demarat exploatarea zacamintelor de aur de la Rosia Montana, cit si sora fostului deputat PSD Gabriel Bivolaru, arestat pentru fraudarea BRD. Desi s-a spus ca unele vagoane inscriptionate ca fiind incarcate cu motorina ar fi continut benzina, anchetatorii au tinut sa infirme aceasta ipoteza, calificind-o ca fiind speculatie. Totodata, s-a lansat ipoteza ca in documente ar fi fost trecut alt tip de combustibil pentru ca beneficiarii sa plateasca mai putine accize si taxe de drum catre stat. Se stie ca pentru motorina taxele sint mult mai mici decit pentru benzina. In cursul zilei de ieri, anchetatorii, cit si cei implicati direct in afacere au incercat sa risipeasca acuzatiile potrivit carora transportul de petrol care a fost la un pas sa arunce Gugestiul in aer ar fi fost ilegal. Insa tot ieri insa s-a vorbit de accidentul din Vrancea ca de o posibila reglare de conturi intre mafiotii din lumea petrolului.
Procurorii se ascund dupa deget
Potrivit procurorului general al Curtii de Apel Galati, Tomita Craciun, exista doi beneficiari ai combustibilului care a luat foc la Gugesti. „Marfa venea de la Rafo Onesti si avea doi beneficiari SC Visto SRL Bucuresti, pentru 11 vagoane de benzina cu destinatia statia CFR Jilava, si SC VGB Impex SRL Dep Bucuresti pentru 23 vagoane de motorina euro cu statia de destinatie CFR Balotesti”, a declarat procurorul general Tomita Craciun. Acesta nu a putut sa ofere amanunte suplimentare despre legalitatea transportului, pe motiv ca cercetarile nu au fost inca finalizate. Intrebat daca marfa ar fi putut fi transportata ilegal, procurorul general Tomita Craciun a declarat: „N-as putea sa lansez o asemenea ipoteza. Este un risc si pentru mine. Vom verifica si aceasta varianta”. La rindul sau, seful Parchetului de pe linga Tribunalul Judetean Vrancea, Ioan Lefter, spune ca s-a terminat cercetarea locului faptei, iar in acest moment se fac expertize de specialitate care sa stabileasca ce s-a intimplat de fapt cu vagonul. Prim-procurorul spune ca scrisoarea de trasura a fost ridicata de alaltaieri si din ea reiese ca erau doua cantitati diferite de combustibil, respectiv benzina si motorina, care aveau doi beneficiari. „Deocamdata facem cercetari pentru accidentul de cale ferata. Incepind de miine vom ridica toate documentele de la Onesti, o sa facem analize si o sa vedem daca cei doi beneficiari au contract legal incheiat cu Rafo. Deocamdata stim ca au actele de livrare de la cele doua societati. Altceva, nu putem sa facem decit speculatii”, ne-a declarat prim-procurorul Ioan Lefter.
Filmul drumului
La rindul lor, cei implicati in tranzactia cu petrolul care a luat foc sustin ca trasportul a fost perfect legal. Potrivit lui Paul Ivascu, directorul general al Rafo Onesti, garnitura de tren a plecat de la Rafo pe 14 august, la ora 9.30 si a pornit spre statia Borzesti, de unde, in aceeasi zi, la ora 15.30,?a plecat spre destinatia finala. „Au fost incarcate 11 vagoane cu 500 de tone de motorina si 23 de?vagoane cu 994 de tone de benzina fara plumb. Transportul a fost insotit de toate documentele necesare si cerute de legislatie. Incarcarea este conforma actelor, ceea ce inseamna ca vagonul in care se spunea ca este benzina, contine benzina si in cel in care se preciza ca este motorina, este motorina. Politia a ridicat de la societate documentele transportului pentru ca sint necesare anchetei, care va privi toate societatile implicate. Au fost luate comanda, actele de plata a accizelor, factura fiscala, avizul de insotire a marfii, nota de greutate si declaratia de conformitate”, a declarat Paul Ivascu, directorul general al RAFO. Duminica,?la ora 4.35, pompierii focsaneni au fost alarmati sa intervina pentru localizarea si lichidarea unui incendiu violent izbucnit la o garnitura de 34 vagoane cisterna incarcate cu benzina si motorina, ce tranzita gara Gugesti. Pe?parcursul interventiei lor, in jurul orei 7.10, un vagon supraincalzit a explodat, iar continutul acestuia s-a deversat. Interventia pompierilor s-a incheiat la ora 7.30, iar la fata locului au ramas forte care au actionat pentru racirea vagoanelor rasturnate. Pagubele produse de accidentul de la Gugesti nu pot fi estimate deocamdata. Sapte vagoane au fost avariate, linia ferata a fost degradata pe o distanta de 800 de metri, iar incendiul a distrus acoperisul unui depozit de cereale. Referitor la masurile pe care Compania CFR Marfa le-a luat, acestea au constat ?n identificarea vagoanelor care au osii din lotul similar cu osia care s-a rupt. Au fost identificate 300 de vagoane cisterna, care au fost oprite ?nca de ieri si care vor fi trimise la producator pentru ?nlocuire conform instructiunilor de la calea ferata. ?ntre cele 300 de vagoane identificate nu exista nici un vagon de calatori. Vagonul care a avut osia rupta duminica fusese verificat ?n data de 6 august si fusese declarat apt pentru circulatie.
Producatorii de osii se disculpa
Procurorul general Tomita Craciun a declarat ca, fara dubii, cauza accidentului feroviar este ruperea osiei la cel de-al saselea vagon de la coada trenului. Procurorul a adaugat ca se va?cerceta daca vagonul a fost verificat corespunzator la plecarea din Borzesti, precum si in celelalte statii de tren. Reprezentantii Subansamble Material Rulant Bals, producatorul de osii invinovatit de accidentul feroviar, neaga acuzele aduse de ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, si infirma ca la societate s-ar face osii si din fier vechi. „Am vazut si eu ce a declarat domnul Mitrea. S-a cam grabit cu declaratiile cind a spus ca totul a avut loc din vina osiei produse de noi, care s-a rupt”, a declarat Marian Balan, directorul Departamentului Resurse Umane, din cadrul SC SMR SA Bals. Acesta s-a?declarat convins?ca exista mai multe motive care ar fi putut cauza evenimentul de la Gugesti. „Poate fi vorba de o eroare de manevrare, incarcare incorecta, asa ca trebuie sa asteptam rezultatul anchetei. Inclin sa cred ca este o concluzie pripita a domnului ministru, atita vreme cit ancheta este in curs de desfasurare”, a mai spus Marian Balan.
Sefii CF Marfa si CF Infrastructura au anuntat ca vor cere in justitie despagubiri producatorului de osii pentru pagubele produse de deraierea trenului de marfa de la Gugesti. Acelasi lucru il vor face si proprietarii petrolului distrus. Rezultatele finale ale anchetei vor fi gata peste cel putin o saptamina. (Camelia MARIN)
50% sanse de supravietuire pentru soldatul Nicolae Macovei
Cei doi tineri pompieri care au fost grav raniti in explozia de la Gugesti se afla inca in spitalele bucurestene. Cel mai grav ranit, soldatul in termen Nicolae Macovei (21 de ani), din comuna Paltin, se afla internat in sectia de Terapie Intensiva a Spitalului SRI din Bucuresti. Cadrele medicale de acolo sustin ca tinarul este constient, linistit si echilibrat cardiovascular si respirator, dar pericolul nu a trecut. Starea lui de sanatate este stabila, dar prezinta risc major deoarece are arsuri profunde de gradul I, II, III si IV pe aproximativ 60% din corp, in special pe fata, git si trunchi. Deoarece Nicolae Macovei era sanatos tun si nu prezinta alta patologie, medicii sint de parere ca are putin mai mult de 50% sanse de supravietuire. Deocamdata, tinarul se afla sub supraveghere medicala stricta. Al doilea tinar pompier ranit, Aurelian Nuca (21 de ani), din Cotesti, se afla internat in sectia de Terapie Intensiva a Spitalului de Urgenta Floreasca. Medicii care il ingrijesc spun ca soldatul este constient si a fost echilibrat. Medicii sustin ca fractura de coloana cervicala survenita in momentul in care a fost aruncat de suflul exploziei nu s-a confirmat la primele investigatii, dar el va ramine sub stricta supraveghere medicala, pentru a nu interveni complicatii. Ceilalti patru pompieri raniti se afla in afara oricarui pericol. Accidentul de munca este cercetat de o comisie speciala care va stabili daca s-au respectat procedurile de stingere a focului. Familiile tinerilor raniti au venit ieri la Grupul de Pompieri „Anghel Saligny” pentru a se interesa de soarta copiilor. Oficialii unitatii i-au asigurat ca vor fi bine ingrijiti si ca vor face tot posibilul ca baietii sa se intoarca sanatosi acasa. (O. STOLNICEANU)
Dezastre feroviare sub „bagheta” ministrului Mitrea
Deputatul PSD de Vrancea, Miron Tudor Mitrea, este cel care controleaza tot ce misca pe calea ferata. De cind este ministru, Mitrea a avut „nesansa” de a inregistra cele mai multe, dar si cele mai grave accidente de cale ferata si rutiere. Pina acum, insa, aproape nici un cap ministerial nu a picat, cu atit mai putin cel al lui Mitrea. De la inceputul anului, pe caile ferate s-au intimplat multe accidente, in care au fost implicate trenuri care transportau substante periculoase. La 28 ianuarie, la sucursala Arpechim Pitesti, sase vagoane ale unui tren incarcat cu solvent greu inflamabil au deraiat. Cel de-al doilea accident feroviar s-a produs la 27 mai, cind o garnitura cu 36 de vagoane-cisterna, ale Rompetrol, a luat foc in Constanta. Pe 8 iunie, in Radoiesti – Teleorman, zece vagoane incarcate cu fier vechi au deraiat, provocind numeroase pagube. In luna iunie au mai avut loc doua accidente de cale ferata, doua trenuri luind foc. Pe 28 iulie, trei vagoane ale unui tren de marfa au deraiat tot in Constanta. La inceputul acestei luni s-a produs un alt accident feroviar in judetul Olt, cind doua marfare s-au ciocnit din cauza acarului de serviciu. In urma impactului au deraiat 18 vagoane. De altfel, in aceasta luna, circulatia feroviara a fost de mai multe ori perturbata. In fine, accidentul de duminica a fost la un pas sa arunce in aer Gugestiul. Pe linga toate accidentele produse pe calea ferata, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, se mai poate „lauda” si cu dezastrul de la Mihailesti, unde au murit doi ziaristi de la Antena 1 si sapte pompieri. Daca intr-o tara din UE s-ar fi produs atitea dezastre sub conducerea unui ministru, cu siguranta acesta nu ar mai fi stat la fel de comod in scaunul ministerial. In ciuda faptelor, Miron Mitrea continua sa sfideze realitatea cruda, anuntind ieri ca va candida din nou in judetul unde tocmai s-a mai produs un adevarat dezastru. (S. OANCEA)
Aerul si solul din Gugesti au fost testate
Desi anchetatorii s-au grabit sa anunte ca incendiul urmat de explozii nu a afectat mediul inconjurator, specialistii din cadrul Agentiei de Protectie a Mediului Bucuresti vor determina poluarea existenta in zona accidentului feroviar de la Gugesti. La fata locului au fost trimise un autolaborator si un cromatograf care vor determina poluarea aerului si solului. Potrivit specialistilor, se fac verificari pentru a se determina compusii organici volatili rezultati in urma evaporarii benzinei, dar si determinarea poluantilor gazosi rezultati in urma arderii combustibilului. „Vom determina cantitatile de dioxid de carbon, sulf, ozon si pulberile totale emanate in zona. Cu aparatele speciale aduse aici incercam sa depistam corpusii organici volatili existenti. Am luat probe din sol si aer pentru a verifica gradul de poluare. Au fost facute masuratori in doua locuri si a fost gasit in aer xilen si foarte putin benzen. Astazi se vor face interpretarile masuratorilor”, ne-a declarat Corina Rugina, director adjunct al ARPM Bucuresti. Rezultatele analizelor vor fi cunoscute abia la sfirsitul acestei saptamini. (M.L., M.I.)
Circulatia feroviara – paralizata pe jumatate
Conducerea Ministerului Transporturilor a anuntat ca traficul feroviar in statia CFR Gugesti va reveni la normal in cursul zilei de joi. Duminica seara, circulatia trenurilor a fost reluata insa numai partial. Ieri dupa amiaza muncitorii lucrau din greu pentru redarea circulatiei feroviare pe ambele sensuri de mers. Abia la ora 14.00 circulatia in zona Gugestiului a fost redata, dar pe un sigur sens de mers. In zona accidentului, trenurile circula foarte incet pentru a nu se mai produce o noua tragedie. „Se lucreaza in continuare la Gugesti. Exista o restrictie de viteza, insa se circula. Sint si calatori nervosi care nu inteleg de ce se intirzie atit, insa sint si altii mai indulgenti”, ne-a spus Bogdan Bran, adjunctul sefului Garii Focsani. Specialistii CFR spun ca circulatia feroviara va reintra in normal doar spre sfirsitul saptaminii deoarece se lucreaza la refacerea terasamentului si a retelei de inalta tensiune. Ieri, trenurile de calatori au avut o intirziere de 10 – 15 minute. (M.I.)

Comentarii