Posibila blocare a portului

marți, 23 mai 2000, 23:00
4 MIN
 Posibila blocare a portului

Dupa ce a devenit actionar majoritar al Romportmet detinind 51% din capitalul social al portului, fondul de investitii americano-cipriot a inceput sa-si impuna deciziile folosind niste metode pe care liderul de sindicat Stefan Frunza le considera incorecte. Noua conducere executiva instaurata de Broadhurst, avindu-l ca lider pe directorul general Alexandru Vana, nu recunoaste dreptul acestuia de a reprezenta salariatii in relatiile cu administratia si nici Contractul Colectiv de Munca (CCM) incheiat intre cele doua parti. Liderii Sindicatului Independent al Romportmet sint pe cale sa declanseze conflictul de munca la nivel de societate si ameninta ca vor bloca activitatea portului daca nu se iau masuri pentru rezolvarea crizei.
Desi are mai putin de o luna de cind a fost numit la conducerea Romportmet, directorul Alexandru Vana a reusit, dupa cum afirma sindicalistii, sa "bulverseze" toate relatiile ce existau anterior intre administratie si salariati. Liderul Sindicatului Independent al Romportment, Stefan Frunza, sustine ca acesta nu a specificat in mod clar care sint motivele pentru care refuza sa recunoasca sindicatul si calitatea acestuia de a-i reprezenta pe angajati.
Trei miliarde de lei dividende pentru actionarul majoritar
"Noul director Alexandru Vana a invocat un motiv banal si anume faptul ca pina acum a lucrat numai in societati particulare si ca de aceea nu cunoaste legislatia sindicala si nici nu se stie ce este o comisie paritara sau un conflict de munca. De cind a preluat conducerea, a incercat in mai multe rinduri sa cenzureze activitatea sindicatului nostru reusind sa distruga relatiile de colaborare existente intre noi si administratie inca de pe vremea cind actionar majoritar era FPS", a spus Stefan Frunza. El afirma ca vina pentru aceasta criza o poarta firma Broadhurst Investments, devenita actionar majoritar in urma cu aproximativ o luna. "De la preluarea conducerii de catre echipa firmei Broadhurst, neintelegerile s-au tinut lant. Nu se recunoaste Contractul Colectiv de Munca, iar actionarul majoritar a cerut sa i se plateasca suma de trei miliarde de lei ca dividende, lasind practic portul fara lichiditati. Din aceasta cauza, pentru a se putea plati salariile, societatea a trebuit sa solicite un credit bancar", a fost de parere Stefan Frunza.
Liderii sindicatului de la Romportmet sustin ca s-au adresat in repetate rinduri noii conduceri pentru a incerca sa gaseasca de comun acord criza aparuta, insa toate solicitarile lor au ramas fara raspuns. "Tinind cont de conditii am fost nevoiti sa depunem la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale doua adrese oficiale prin care am anuntat intentia noastra de a declansa conflictul de munca la nivelul societatii in cazul in care nu se iau masuri pentru a se rezolva situatia si sintem decisi sa ajungem chiar si la manifestari mai dure, adica declansarea unei greve prin care sa blocam activitatea portului", a mai afirmat liderul Sindicatului din Romportmet.
Ieri am incercat sa-l contactam pe directorul Alexandru Vana pentru a afla pozitia lui fata de acuzele ce i-au fost aduse de sinidcat. Secretara acestuia ne-a spus insa ca nici acesta si nici o alta persoana din conducerea Romportmet nu se afla in sediu. Vom incerca sa obtinem un punct de vedere al directorului Vana astazi, cind la Romportmet urmeaza sa aiba loc Adunarea Generala a Actionarilor si o sedinta a Consiliului de Administratie in care se va incerca, printre altele, si solutionarea crizei aparute in societate.
Intreruperea activitatii Romportmet ar afecta grav Sidex
Conform declaratiilor purtatorului de cuvint al Sidex, Cornel Murat, modul in care se desfasoara activitatea Romportmet afecteaza Combinatul. Prin portul aflat sub tutela societatii Romportmet se deruleaza circa 70% din materia prima necesara Combinatului, in 1999 intrind pe aceasta cale 4,3 milioane de tone de minereu, 2,25 milioane de tone de carbune, 45.000 tone de cocs, 900.000 tone de calcar si 45.000 tone de dolomita, iar numai anul acesta, fiind deja derulate circa 460.000 tone de carbune si 390.000 tone de calcar. De asemenea se descurca si incarca sute de mii de tone de laminate.
"In ultimii ani au mai existat nemultumiri din partea salariatilor Romportmet si atunci descarcarea barjelor a fost oprita. De asemenea, au mai fost cazuri cind conducerea de atunci venea cu propuneri de tarife care depaseau orice tarif de manipulare practicat la noi in tara. La un moment dat, Sidex a lucrat cu portul brailean, care practica tarife mult mai mici", sustine Cornel Murat.
Acesta mai afirma ca totusi Romportmet a ramas un partener traditional cu care pina la urma s-a ajuns la o intelegere. Trebuie mentionat si faptul ca portul a fost construit pentru Combinat si chiar au fost intentii ca Sidex sa-l preia. (Adrian CHIRIAC, Nicoleta OPREA)

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii