Aici sint gropile dumneavoastra

vineri, 14 martie 2003, 00:00
4 MIN
 Aici sint gropile dumneavoastra

Ca sa prinda animalele in cursa, sa le jupoaie si sa le puna la rotisor, vinatorii folosesc, adesea, capcane. Le monteaza prin stufaris, iar iepurii salbatici cad prada usor, sfirsind pe masa hulpavilor vinatori. Aceleasi pericole exista si in Iasi, capcane mascate de apa, sau la vedere pe toate strazile. Sint gropi adinci si dese care macina nervii soferilor si atrag masinile in hauri. O bucsa 40.000 lei, un pivot 100.000 lei, o bieleta 55.000 lei, manopera – alte sute de mii lei. Bucuria mecanicului – nepretuita. Pentru toate celelalte exista Primaria municipiului Iasi. Aici sint gropile dumneavoastra.
„M-am saturat de dat prin gropi. Am dus masina in service si, cind mi-a facut calculul de plata, am plecat. O tin si eu pe dreapta pina se vor uni gropile, ca sa nu mai dau prin ele”, ne spune revoltat ieseanul Stefan Ionescu. In fiecare primavara, dupa topirea zapezii, strazile din Iasi ramin ciuruite ca dupa razboi. Se iau angajamente si se fac promisiuni, insa de fiecare data gropile reapar, ciclic, la fel ca circuitul apei in natura.
Simirad: Luni incepem asfaltarile
„Pe 17 martie incepe campania de asfaltari”, a anuntat primarul Constantin Simirad. In acest an, gropile din asfalt vor inghiti peste 40 de miliarde lei din banii iesenilor, adica cu ceva peste un milion de euro. Cu aceasta suma, drumurile din Iasi vor fi doar cirpite. Lucrarile se vor concentra, in mare parte, pe plombari. Mixtura asfaltica folosita la plombare are o durata de viata garantata de doar 6 luni, si asta doar daca reteta este folosita intocmai, iar lucrarile se fac ca la carte. Cu acesti bani s-ar putea turna si covoare asfaltice, insa pe o suprafata insuficienta. Cu milionul de euro – din taxe si impozite platite de ieseni la bugetul local – s-ar putea turna covor asfaltic pe o strada cu doua benzi, lata de 7 metri si lunga de 24 de kilometri. Insa lungimea strazilor din Iasi totalizeaza 380 de kilometri liniari. Sa presupunem ca toate strazile din oras ar avea latimea de 7 metri. In acest caz, cu banii alocati de la buget s-ar putea turna covor asfaltic numai pe 6,3% din drumuri. Insa in Iasi exista si sosele cu mai multe benzi, ceea ce inseamna de fapt ca suprafata care ar urma sa aiba covor este mult mai mica, procentual.
Reparatii capitale doar pe Socola si Bucium
Anul acesta, Consiliul Local a alocat pentru intretinerea strazilor circa 70 miliarde de lei. Din acesti bani, mai bine de 10 miliarde vor fi folosite la semnalizarea rutiera si la dotarea cu mobilier urban: stilpi, banci, grilaje. Alte circa 20 de miliarde vor fi alocate pentru refacerea a doua artere rutiere. „Anul acesta vom executa doar doua reparatii capitale. Una pe b-dul Socola, care va costa 8,3 miliarde de lei, si cealalta pe strada Bucium, in valoare de 11,5 miliarde”, a declarat Catalin Neculau, directorul SC „Citadin”, societate care va executa lucrarile de intretinere la strazile iesene. Mai ramin, prin urmare, aproximativ 40 miliarde de lei, bani destinati exclusiv pentru intretinerea drumurilor. „Eu pot garanta ca o plomba aplicata de ?Citadin? va dura minimum jumatate de an. Prin comparatie, un covor asfaltic executat ?ca la carte? dureaza cel putin patru ani”, a subliniat Neculau. Primele echipe ale „Citadin” vor iesi la plombat strazi la inceputul saptaminii viitoare, si numai daca vremea va fi calda si uscata. Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice a Primariei, crede ca 40 de miliarde este o suma suficienta. „Daca ne schimbam stilul de lucru, cred ca vom aduce drumurile la un nivel calitativ bun”, a declarat Chirica.
Metodele de lucru sint de pe vremea bunicii
Specialistii in constructii de drumuri au aflat de ce mixtura asfaltica de la „Citadin” nu rezista. Reteta nu este respectata pentru ca ingredientele pentru mixtura se pun „ochiometric”. „Problema este ca, utilajele din aceasta baza fiind foarte vechi, cei care pregatesc materialele pentru plombe nu au cum sa respecte dozajul si compozitia necesare”, a declarat, in repetate rinduri, Gheorghe Gugiuman, profesor la Facultatea de Constructii din Iasi. Aceleasi probleme au fost gasite si anul trecut. Atunci, dupa mai multe articole aparute in cotidianul nostru, Inspectoratul de Stat in Constructii a efectuat un control de citeva saptamini in punctele de lucru de la directia din subordinea Primariei. „S-a confirmat faptul ca in faza de preparare a mixturii asfaltice cantitatile de bitum si filer calcar sint masurate dupa volum, si nu dupa greutate. De asemenea, bitumul este
incalzit necorespunzator, ceea ce conduce la arderea si imbatrinirea accentuata a
acestuia”, preciza Radu Lupasteanu, inspector-sef adjunct la IJCI. Acesta mai spunea ca, in faza de plombare a strazilor, „Citadin” nu dispune de compresoare de aer care sa curete locul in care urmeaza sa fie pus asfaltul.
Promisiuni – noul album lansat de „Citadin”
Responsabilii din Primarie promit ca, anul acesta, stilul de lucru va fi altul. „Vom imbunatati reteta pentru asfalt, deoarece amestecul pe care l-am aplicat pina acum nu a facut fata. El a fost afectat de diferentele mari de temperatura dintre zi si noapte”, a declarat Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice din cadrul Primariei. La rindul sau Catalin Neculau, directorul „Citadin”, spune ca asfaltul va avea o calitate superioara, deoarece la prepararea lui va fi folosit un utilaj nou, care va permite o dozare mai precisa a ingredientelor. „Vom achizitiona prin licitatie un cintar gravimetric in valoare de peste 4.000 de euro. De asemenea, vom mai cumpara 10 compresoare cu care vom curata foarte bine gropile inainte de asfaltare, astfel incit plombele vor avea o aderenta mai mare; prin urmare, vor rezista mai multa vreme”, promite Neculau. (Mihai POPA)

Comentarii