Clanul Foia

vineri, 29 august 2003, 23:00
8 MIN
 Clanul Foia

De o saptamina, iesenii care circula cu microbuzele in afara Iasului sint fugariti prin tot orasul. Dupa ce ani de zile s-au obisnuit cu punctul de imbarcare din fata Vamii Vechi, mii de calatori umbla acum buimaci prin imprejurimi in cautarea mijlocului de transport dorit. Cel care a creat aceasta deruta totala este Cristian Foia, seful agentiei iesene a Autoritatii Rutiere Romane (ARR). De cind a fost instalat in functie, acum trei saptamini, Foia pare sa fi declarat razboi pe viata si pe moarte operatorilor de transport persoane in afara Iasului. In ultimele zile, le-a interzis tuturor plecarile din alte puncte decit cele trei autogari autorizate, chiar daca acestea nu fac fata oricum fluxului de calatori pe care-l aveau. Mai mult decit atit, Foia le-a spus patronilor ca transportul de persoane se va face de la si pina la periferia Iasului. Ce motive are seful ARR pentru a impinge operatorii de transport si calatorii la marginea orasului? Oficial, Cristian Foia sustine ca „asa este si in UE”. Neoficial, pare a exista un motiv mult mai „omenesc”: un imens spatiu din capatul cartierului Pacurari, pe care il detine societatea „Transmixt”, proprietatea lui Ilie Foia, fratele sefului ARR Iasi. Cum cele mai multe plecari de microbuze si autobuze din Iasi spre alte orase sint prin Pacurari, aici s-ar putea infiinta o autogara extrem de profitabila.
Balamucul din transportul judetean si interjudetean a fost declansat de o persoana care se afla de proba, pentru 60 de zile, in fruntea agentiei ARR Iasi. Cristian Foia a obtinut acest post in urma unui concurs desfasurat la Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Locuintei fara intrunirea conditiilor legale.
Conform legii, organizarea concursului ar fi trebuit anuntata intr-un ziar local sau national, precum si prin afisarea la sediul institutiei organizatoare. In acest caz, ministerul a „uitat” sa publice anuntul intr-un ziar, el fiind afisat doar la „poarta G” a institutiei, dupa cum ni s-a spus de la minister. Desi un pretendent la postul de sef al ARR Iasi si-a depus dosarul de participare la sediul ARR Bucuresti, chiar inainte ca postul sa fie scos la concurs, acesta nu a mai apucat sa si candideze. Singurul care a aflat de concurs, „deoarece m-am interesat zilnic la minister”, dupa cum sustine, a fost Cristian Foia. Surse din cadrul ARR Bucuresti sustin ca Foia a ajuns sa ocupe postul pe criterii politice, conducerea ARR neavind nici un cuvint de spus.
Amenzi in stinga si in dreapta
„Voi verifica respectarea de catre operatorii de transport a caietelor de sarcini”, a fost una dintre primele declaratii ale sefului ARR Iasi, Cristian Foia, la scurt timp dupa „ungerea” de catre minister in functie. Dupa numai citeva zile, acesta a trecut in revista toate firmele de transport si a inceput sa acorde in stinga si in dreapta „premii” sub forma de amenzi.
„Imbarcare de persoane din loc nepermis(…) Amenda 4 milioane lei conform (…)”, apare scris pe procesele verbale de contraventie ale transportatorilor.
Punctul favorit de control al sefului de proba de la ARR Iasi l-a reprezentat Vama Veche, loc de unde iesenii s-au obisnuit in ultimul timp sa ia microbuzele pentru a pleca in afara Iasului. .
„Seful ARR Iasi a venit si ne-a spus ca ne va obliga sa imbarcam si sa debarcam calatorii la marginea orasului si ca nici un microbuz nu va mai intra in Iasi”, au declarat mai multi soferi aflati la Vama Veche. Dupa ce au incasat mai multe amenzi de la Foia, firma „Europter” a incercat sa se adapteze din mers. „Calatorii veneau la Vama Veche. Pentru a-i obisnui cu noua locatie de imbarcare, am fost nevoiti sa-i transportam cu masini mici pina la autogara din Canta. Cu masini mici deoarece daca foloseam microbuzele eram amendati din nou. Am consumat benzina, am pierdut timp, astfel incit afacerea noastra a avut de suferit”, a declarat Adrian Gheorghe, unul din asociatii de la „Europter”.
Caiete de sarcini anulate pentru ca au fost emise de vechea conducere
Pentru „Intertranscom” si „Transbus Codreanu”, cu sediul in Vama Veche, situatia este si mai dezastruoasa. „Am investit pina acum in autogara de la Vama Veche peste 30 miliarde lei. Am cumparat microbuze noi si vroiam sa mai achizitionez altele in acest an. De aproape o saptamina, am primit zilnic cite doua amenzi de la seful ARR Iasi pe motiv ca plecarile nu se fac din autogara Iasi Vest, situata in Canta. Eu am propriul meu spatiu. Am facut toate demersurile pentru obtinerea autorizatiei de functionare pentru autogara, iar Cristian Foia stie acest lucru. Dupa ce am bagat bani aici sint fortat sa plec la marginea orasului. Nu mi se pare deloc normal acest lucru”, a declarat Constantin Codreanu. In doua caiete de sarcini ale „Intertranscom”, emise si aprobate de ARR Iasi, este trecut „punct de imbarcare-debarcare Vama Veche”. „Seful ARR Iasi, Cristian Foia, ne-a comunicat verbal ca avem termen pina la 25 august sa desfiintam acest punct. Ne-a spus ca va anula caietele de sarcini pe motiv ca au fost aprobate de vechea conducere si ca sa mergem la marginea orasului sa imbarcam pasagerii”, a declarat Gabriel Dulgheru, unul din asociatii de la „Intertranscom”.
Fratele lui Foia are un teren numai bun pentru autogara
Foia le-a explicat transportatorilor ce inseamna un transport modern. „Imbarcarea si debarcarea pasagerilor se face la marginea orasului. Ca asa este in Occident si ca asa va fi si la Iasi”, a povestit Florin Bocai, asociat la „Intertranscom”, una din discutiile cu Foia. Acesta pare a fi motivul declarat al sefului de proba de la ARR Iasi pentru masurile luate impotriva transportatorilor. Care este, insa, interesul lui Foia in acesta actiune?
Odata reglementat transportul judetan si interjudetean de persoane de la si pina la marginea orasului se pune problema infiintarii unei autogari care sa poata prelua intreg fluxul de calatori. „Autogara Iasi Vest este depasita. Numai firma noastra transporta zilnic aproape 1.000 de calatori. Daca ati aduna pasagerii de la toti operatorii s-ar ajunge la o cifra de citeva mii de calatori zilnic, iar autogara nu ar putea face fata. Foia ne-a spus sa facem contracte cu patronul de la Iasi Vest pentru a-l ajuta financiar sa se extinda”, a declarat Florin Bocai.
Daca autogara Iasi Vest ar disparea din peisaj ar trebui cautat un teren propice pentru o noua autogara. In marginea cartierului Pacurari, aproape de iesirea din Iasi, exista un asemenea teren care are si toate facilitatile pe care le prevede legea pentru o autogara. Terenul apartine societatii „Transmixt”, patronul firmei fiind Ilie Foia, nimeni altul decit fratele sefului de proba de la ARR Iasi. Firma are domeniul de activitate „transport rutier”. Cu ani in urma, societatea a gestionat fosta autogara, amplasta pe terenul unde acum este complexul „Billa”.
„Ni s-a sugerat sa ne unim si sa construim o noua autogara”
Dupa preluarea firmei de catre Ilie Foia, terenul respectiv a fost vindut, iar o parte din autobuze vindute sau inchiriate. Terenul din Pacurari are platforme betonate, cladiri care ar putea adaposti casele de bilete si salile de asteptare, precum si garaje pentru mijloace de transport. Totul asteapta numai oportunitatea unei afaceri, fie prin inchirierea spatiului, fie prin vinzarea lui catre cei interesati. „Ni s-a sugerat sa ne unim mai multi operatori si sa construim o autogara la iesirea din Iasi”, a declarat Constantin Codreanu, patronul de la „Transbus Codreanu”. Aceiasi sugestie a fost facuta si catre asociatii de la „Intertranscom” si „Europter”. Cristian Foia a refuzat orice disuctie cu reporterii de la „Ziarul de Iasi”, sustinind ca nu are nimic de declarat.
Dupa demiterea de catre minister, in luna aprilie, a lui Dumitriu Stan, fost sef al ARR Iasi, toata lumea se astepta la organizarea unui concurs pentru ocuparea postului vacant. „Dupa ce vom termina cu sedinta de atribuire a traseelor intrajudetene, cu cea pentru traseele interjudetene si cu traseele internationale, adica jumatatea lunii august, vom organiza si concursului pentru sefia ARR Iasi”, a declarat in luna aprilie Sorin Martoma, director adjunct la ARR Bucuresti. Pe 17 iulie, insa, s-a produs marea supriza. La sediul ministerului a avut loc un concurs pentru ocuparea postului de la Iasi. Unicul inscris a fost Cristian Foia, declarat ulterior cistigator al marelui premiu si uns oficial pe scaun pe data de 11 august.
Intr-un fax remis ieri redactiei noastre de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) este specificat faptul ca „Data organizarii concursului a fost mentionata in anuntul afisat la MTCT – poarta G, in data de 24.06.2003”. Cu alte cuvinte, la una din intrarile secundare in minister.
„Vroiam sa ma inscriu si eu. Acum nu mai am aceasta posibilitate”
Hotarirea de Guvern nr. 1084/25.10.2001, privind organizarea si desfasurarea concursurilor si examenelor pentru ocuparea functiilor publice, prevede, la articolul 27, ca „Functiile publice vacante pentru care se organizeaza concurs se dau publicitatii, prin grija compartimentelor de resurse umane, cu cel putin 30 de zile inainte de data organizarii concursului, printr-un anunt in presa nationala sau locala, precum si prin afisarea la sediul autoritatii sau institutiei publice organizatoare a concursului”.
Numai ca ministerul a „interpretat” aceasta prevedere cum a vrut. Despre concurs nu s-a stiut nici macar la agentia ARR Iasi, unde exista citeva persoane care ar fi dorit sa participe. „Nu am primit la agentie nici o nota de informare cu privire la organizarea concursului pentru postul de sef de filiala. Vroiam sa ma inscriu si eu. Acum nu mai am aceasta posibilitate. Nu mi se pare normal asa ceva”, a declarat Benoni Rata, seful interimar al ARR Iasi.
„Dau in judecata Ministerul si ARR Bucuresti”
Modul de organizare a concursului si rezultatele acestuia au fost contestate si de Catalin Puscasu. Pe data de 17 iunie, cu o luna inainte de concurs, acesta si-a depus dosarul complet la serviciul „Resurse Umane”, din cadrul ARR Bucuresti, cu specificatia concurs pentru ocuparea postului de sef agentie ARR Iasi. „Mi s-a spus ca voi fi contactat pentru comunicarea datei in care se va sustine concursul. Nu m-a sunat nimeni, nu mi-a comunicat nimeni nimic, am aflat din presa ca s-a sustinut concursul si ca a fost numit Foia la Iasi. Dupa depunerea dosarului, timp de doua luni nu am facut nimic altceva decit sa invat din bibliografia indicata. Am depus un memoriu la minister si la ARR Bucuresti si sint decis sa actionez in instanta cele doua institutii pentru prejudiciul moral pe care mi l-au creat”, a declarat Catalin Puscasu.
In acelasi fax al ministerului este specificat „Conform prevederilor art.31 din Legea 53/24.01.2003, Codul Muncii si art.22 (2) din Contractul Colectiv de munca nr 3580/22.04.2003, pentru verificarea aptitudinilor salariatului la incheierea contractului individual de munca s-a stabilit o perioada de proba de 60 de zile calendaristice”. Adica, Foia este sef de proba. Surse din cadrul ARR Bucuresti afirma insa ca, in realitate, Cristian Foia a ocupat postul pe criterii politice, conducerea ARR Bucuresti neavind nimic nici un cuvint de spus. (V. MIRON)

Comentarii