Orasul Culturii se darima peste edili

miercuri, 07 iulie 2004, 23:00
6 MIN
 Orasul Culturii se darima peste edili

Palatul Culturii: a fost construit in perioada 1909-1925. Va fi restaurat in perioada 1995-2195. Filarmonica „Moldova”: corpurile II si III se pot darima in orice moment. Teatrul National: „In octombrie aniversam sase ani de santier si ne mai asteapta inca sase”. Trei monumente istorice, prezente pe orice brosura de prezentare a Iasului. Alese cu grija, atragatoare, fotografiile sint facute pentru a atrage turistul. Odata ajuns linga ele, turistul scuipa speriat in sin, rugindu-se ca zidurile sa nu se prabuseasca chiar in acel moment. Monumente reprezentative pentru orice oras european sint tratate la Iasi ca ultimele cocioabe dintr-o suburbie. An dupa an, autoritatile au alocat fonduri doar pentru a se mentine stadiul actual de degradare a cladirilor. Nu s-a reusit insa nici macar atit.
Palatul Culturii, la pamint la un cutremur mai serios
Fost palat administrativ in perioada interbelica, Palatul Culturii, a intrat in programul de restaurare in 1995, printr-o interventie „de urgenta” pentru refacerea turnului de sud-est. „Urgenta” s-a intins pe 5 ani, banii venind cu tiriita. „Am avut marele noroc ca nu a avut loc nici un cutremur, iar turnul a fost salvat”, ne spune Adrian Puisoru, directorul tehnic al Complexului Muzeal „Moldova”. Lucrarile efectuate pina acum au cuprins insa doar consolidarea constructiei. Finisajele au fost lasate „pentru cind vor fi bani”, fatada turnului raminind scorojita si plina de gauri de la stuturile folosite pentru injectarea betonului. In acelasi ritm de melc s-au demarat in 2000 lucrarile de restaurare a turnului de sud-vest, la care se lucreaza si acum. In patru ani de lucru s-a reusit doar camasuirea cu armatura metalica a bazei turnului. „Nu am putut urca cu lucrarile deoarece la etaj sint sali pe care nu le-am putut evacua. Oricum, la citi bani avem, nu e nevoie sa ne grabim cu evacuarea”, a spus Puisoru. Conform aprecierii lui Puisoru, lucrarile de consolidare la turnul sud-vestic ar mai putea dura inca 5-10 ani, in functie de banii care vor veni de la Bucuresti. Ulterior ar urma sa fie consolidat si turnul central. Aceasta insa intr-un viitor imprevizibil.
„Sintem optimisti: in doua secole taiem panglica”
Ministerul Culturii a alocat in acest an Complexului Muzeal 10 miliarde lei pentru lucrari de consolidare. Din acesti bani, la Palat au ajuns doar 1,5 miliarde lei. „Complexul mai cuprinde Muzeul Unirii, muzeul din Hirlau si multe alte unitati mai mici. Peste tot este nevoie de bani”, a explicat Puisoru. Pentru finalizarea lucrarilor de consolidare a Palatului Culturii ar fi necesare aproximativ 250 miliarde lei, fara a pune la socoteala finisajele si restaurarea structurii interioare. „Anul trecut ziceam ca o sa terminam lucrarile in 440 de ani. Acum sintem mai optimisti: in doua secole taiem panglica”, a incheiat Puisoru.
Filarmonica a incremenit in ruine din 1991
Cladirea Filarmonicii „Moldova” a fost pina in 1948 sediul Manastirii „Notre Dame de Sion”. In 56 de ani de activitate in acelasi sediu, orchestra Filarmonicii a concertat pe toate scenele lumii. Putini au fost insa cei invitati sa cinte la Iasi. De 13 ani, corpul central, Casa Bals, este in plin santier de restaurare. Lucrarile s-au facut cu lungi intreruperi, astfel incit schelele sint departe de a fi ridicate. „S-a lucrat pina in 1994 destul de bine. Apoi nu au mai venit bani timp de un an. S-a mai lucrat un an, iar din 1997 pina in 1998 nu s-a mai alocat nimic. Au mai venit niste fonduri pina in 2002, cind lucrarile s-au suspendat complet”, a spus Cornel Sipoteanu, directorul administrativ al Filarmonicii. Pentru Casa Bals ar mai fi necesare 22 miliarde lei. Pentru tronsoanele II si III, alte 70 de miliarde. „Partea proasta este ca aceste doua tronsoane se pot prabusi la primul cutremur. In tronsonul III, Liceul de Arta a avut citeva sali. Le-au parasit, tocmai din cauza riscului de prabusire. Noi ne-am pastrat acolo birourile. Nu avem unde sa plecam”, a adaugat Sipoteanu. Aici, unii angajati vin la serviciu ca si cum ar intra in mina: facindu-si cruce.
Statut juridic incert
Una din primele lucrari facute la Filarmonica a fost inlocuirea tablei de pe acoperis, pentru a se elimina infiltratiile de apa. In cei 13 ani care au trecut tabla a ruginit, fiind necesara inlocuirea ei. „Practic, a fost o lucrare facuta de pomana. Apa se infiltreaza oricum prin ziduri, care nu mai au tencuiala”, a spus Sipoteanu. Cladirea Filarmonicii a fost revendicata in 2002 de Episcopia Romano-Catolica, proprietara anterioara a constructiei. Cererea de retrocedare a suspendat automat alocarea oricaror fonduri pentru restaurare, pina la clarificarea statutului juridic al cladirii. „Din pacate, nu avem nici o perspectiva. De doi ani ni se tot promite ca se va rezolva aceasta problema si vor reincepe lucrarile de consolidare. Nu am mai auzit insa nimic nou pe aceasta tema”, a incheiat Sipoteanu.
Teatrul National: inca 180 miliarde lei
Teatrul National a fost de departe cea mai bine finantata institutie culturala din Iasi. Fara insa ca restaurarea sa se apropie mult de final. S-a reusit consolidarea fundatiei, realizarea canalizarii exterioare si s-a inceput inlocuirea plafonului salii „Miluta Gheorghiu”. Flancul drept al cladirii inca nu a fost atacat, iar refacerea picturii interioare si a mecanicii de scena sint inca planuri de viitor. „Vom mai avea de lucru la consolidare inca 6 ani, daca se respecta ritmul actual de finantare. Speram sa nu avem surprize din acest punct de vedere”, a spus Ion Holban, directorul Teatrului National.
Lucrarile de consolidare a Teatrului au inchitit pina acum aproximativ 120 miliarde lei. Pentru finalizarea lor mai sint necesare inca 80 miliarde, iar pentru restaurarea picturii interioare, alte 100 de miliarde. „Marea problema in cazul santierelor de restaurare este ca nu se respecta graficele de finantare. S-au facut intilniri cu reprezentantii Ministerului Culturii, ai institutiilor culturale si ai constructorilor, dar finantatorul nu a respectat nici un grafic stabilit. Cita vreme nu stii ce bani o sa primesti, nu poti lucra”, a spus Titel Sinescu, directorul „Iasicon” SA
„De ce sa ma leg la cap daca nu ma doare?”
„Ziarul de Iasi” a tratat in numeroase rinduri problema monumentelor istorice reprezentative ale Iasului. Insa nimic nu s-a schimbat. Directorul Inspectoratului Judetean de Cultura, Bogdan Barleanu, a evitat sa se implice in rezolvarea problemelor legate de restaurare. „M-a intrebat odata ministrul Theodorescu daca nu vreau sa-mi treaca in subordine relatia cu constructorii. Am refuzat. De ce sa ma leg la cap daca nu ma doare? Licitatii imi trebuie mie? Sa ma ia la rost Curtea de Conturi ca nu stiu ce a facut constructorul?”, spunea Barleanu in urma cu citeva luni.
La rindul sau, ministrul Culturii, Razvan Theodorescu, care in plus este si senator de Iasi, a apreciat ca a facut tot posibilul pentru acest oras. Aceasta chiar daca, in fapt, starea monumentelor istorice din Iasi nu s-a schimbat aproape deloc. „Ministerul are disponibil pentru restaurari aproximativ 200 miliarde lei, la care se adauga inca 240 miliarde, alocate de Ministerul Lucrarilor Publice. Cu banii astia nu se poate face mare lucru, dar la Iasi au venit cei mai multi bani, de cind sint ministru”, a spus Theodorescu acum un an.
Contactat telefonic ieri, primarul Gheorghe Nichita a explicat ce se poate face pe plan local pentru cele trei monumente al Iasului. „In privinta Filarmonicii, noi am alocat 5 miliarde prin bugetul pe acest an, tocmai pentru restaurare. Cladirea este insa revendicata, ceea ce blocheaza utilizarea banilor. Legal, nu avem voie sa facem nici o investitie la Filarmonica” , a declarat Nichita. Pentru Palatul Culturii si Teatrul National, primarul a spus ca nu poate interveni direct. Cele doua institutii se afla in subordinea Ministerului Culturii. „Daca am avea un buget mai mare, am putea incerca o asociere cu ministerul pentru a cofinanta lucrarile. Deocamdata insa avem foarte multe investitii pentru care trebuie sa alocam bani. Tot ce pot face ca primar este sa solicit Guvernului alocarea de fonduri suplimentare”, a incheiat Nichita. (Alex ZANOAGA)

Comentarii