Iesenii ar putea fi pusi sa plateasca in plus pentru ineficienta RATP

sâmbătă, 27 februarie 2010, 00:22
3 MIN
 Iesenii ar putea fi pusi sa plateasca in plus pentru ineficienta RATP

Iesenii ar putea plati mai mult pentru o calatorie cu mijloacele de transport in comun. Sefii regiei de transport au propus majorarea pretului biletelor.

Astfel, un bilet cu o calatorie ar urma sa coste 1,8 lei, unul cu doua calatorii 3,5 lei, iar un set cu zece bilete va costa 15 lei. Pretul abonamentelor ar urma sa ramina deocamdata neschimbat.

Proiectul a fost afisat pe site-ul Primariei si urmeaza sa fie supus dezbaterii publice pentru o perioada de 30 de zile.

"La fiecare unitate din subordine se lucreaza acum la fundamentarea bugetului de venituri si cheltuieli pentru 2010. Au doua variante pentru venituri. Una este legata de alocarea de fonduri suplimentare de la bugetul local, dar si eficientizarea activitatii prin scaderea costurilor. Alta posibilitate este cresterea preturilor. Eu le-am spus sa vina cu propuneri care sa fie analizate de directiile noastre si de comisiile Consiliului Local pentru a se lua o decizie", a declarat primarul Gheorghe Nichita.

In cazul in care consilierii locali vor fi de acord cu noile tarife, acestea ar urma sa intre in vigoare cel mai devreme in luna aprilie. Sefii regiei de transport au propus ca un bilet cu o calatorie sa coste 1,8 lei, fata de 1,5 lei, cit este in prezent.

Iesenii ar urma sa plateasca mai mult si pentru un bilet cu doua calatorii. Astfel, daca acum un bilet cu doua calatorii costa 2,5 lei, s-a propus o majorare de pina la 3,5 lei. Setul de zece bilete va costa 15 lei, fata de 12 lei in prezent.

Reprezentantii regiei de transport solicita de la Consiliul Local si un nou tarif special de calatorie. Acesta este platit de iesenii prinsi fara bilet in mijloacele de transport in comun. Acum, acest tarif special este de 20 lei, iar noua varianta este de 40 lei.

"Conform legilor in vigoare, tarifele trebuie revizuite semestrial in cazul in care rezulta pierdere din activitate. La tarife se poate aplica semestrial indicele preturilor de consum. Ultima majorare a tarifelor la bilete a fost in ianuarie 2008. De atunci au fost cresteri importante de pret la combustibil, energie electrica, dar si la salarii. De aceea se impune aceasta majorare de tarif", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP. El a mai spus ca regia asteapta incasari suplimentare de aproximativ 800.000 lei lunar in urma majorarilor propuse. Acum, regia de transport inregistreaza incasari lunare de aproximativ 4,2 milioane lei.

Directorul Gherca sustine ca majorarea de tarif ar permite regiei sa nu mai functioneze cu pierderi din activitatea de transport. "Au trimis o documentatie pe care o analizam. Au prezentat cresterile care au condus la propunerea lor. Fata de 1 ianuarie 2008, pretul la energia electrica a crescut cu 35%, la apa potabila cu 42%, la canalizare cu 94%, la motorina cu 29%, la energie termica cu 31%. Si salariul mediu pe unitate a crescut. In 2007, salariul mediu net pe unitate era de 885, in 2008 a ajuns la 1.121, iar in 2009 la 1.173", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Majorarea solicitata de RATP va aduce ca tarifele practicate de regie sa fie printre cele mai mari din tara. Astfel, la Oradea se plateste pentru o calatorie cu mijloacele de transport in comun 1,5 lei, iar pentru un bilet cu doua calatorii, suma de 3 lei. La Timisoara, din iulie 2009, pretul unui bilet cu o calatorie este de 1,6 lei, iar pentru un bilet cu doua calatorii se platesc 3 lei. La Cluj s-au majorat tarifele din luna februarie 2010.

Astfel, pentru un bilet cu o calatorie, clujenii platesc 1,75 lei, iar pentru un bilet cu doua calatorii 3,5 lei, in timp ce suprataxa de calatorie este de 25 lei.

Comentarii