Miniaeroportul lui Simirad a devenit ieri microaeroport

Subtitlu

vineri, 17 iunie 2011, 13:37
4 MIN
 Miniaeroportul lui Simirad a devenit ieri microaeroport
Actuala pista ar urma sa fie folosita doar drept cale de rulare a avioanelor

Aeroportul intra la apa cu fiecare sedinta dedicata extinderii si modernizarii sale. In urma cu cinci ani, sefii Consiliului Judetean visau la un aeroport in valoare de 200 milioane euro, cu dotari de ultimul racnet si pe care sa-l tranziteze cite 800 de pasageri in fiecare ora si 300 tone de marfa zilnic. Se viza o pista noua, cu suprafete de miscare ample, un terminal de pasageri de doua hectare, o zona cargo si hangare pentru parcarea avioanelor.

Acum, conducerea actuala a CJ se declara fericita cu o pista noua si un rind nou de becuri pe marginile ei. "Fortele noastre financiare sint destul de reduse. Scoatem la licitatie pista, parcarea mai mare si o bretea de legatura. Extindem terminalul de pasageri. Vechiul proiect il pastram pentru cind vom avea bani sa-l facem", a rezumat presedintele CJ, Constantin Simirad.

"Nu putem folosi nimic. Sau aproape nimic"

Consilierii judeteni au fost chemati ieri de Simirad pentru a li se prezenta o varianta redusa a proiectului realizat acum 5 ani de Search Corporation. Ideea lui Simirad era ca dintr-un proiect de 200 de milioane euro sa rezulte unul sub 100 de milioane euro. Terminalul proiectat initial pentru procesarea a doua milioane de pasageri anual, cu patru niveluri si o suprafata desfasurata de 24.000 mp trebuia sa ajunga la 11.000 mp si sa poata fi tranzitat de doar un milion de pasageri anual. Platforma destinata parcarii aeronavelor trebuia redimensionata pentru a putea adaposti, in loc de 16 avioane de toate tipurile, doar 4. Zona cargo urma sa fie eliminata, pentru a fi construita intr-o a doua etapa. Aceeasi soarta era prevazuta de Simirad si pentru hangarele de garare a avioanelor. Depozitul de carburanti urma sa fie micsorat, la fel si hala de intretinere, iar doua cai de rulare a aeronavelor, eliminate. Intr-o prezentare de jumatate de ora, reprezentantul Search Corporation a incercat sa explice ca intre dorinta si posibilitate este distanta lunga.

Arhitectul Stefan Cios a abordat fiecare noua cerinta a CJ, in noua varianta de modernizare a Aeroportului. A fost luata in calcul fiecare categorie de lucrari pentru a se vedea in ce masura unele pot fi pastrate, scotind altele din proiect. "Varianta dorita de CJ ar conduce la supradimensionarea unor lucrari si la necesitatea realizarii altora. Depozitul de carburant ar ramine la 350 m de platforma, trebuind totusi sa facem drum de acces pina acolo si sa tragem retelele de utilitati. La fel, hala de intretinere ramine la 200 m de platforma. Daca micsoram platforma pentru a gazdui doar 4 avioane, ramine o suprafata mare de teren acoperit cu iarba. Trebuie regindit si sistemul de canalizare. Daca eliminam doua cai de rulare, trebuie reproiectat sistemul de balizaj. De asemenea, tot marcajul trebuie reproiectat", a explicat Cios.

Micsorarea terminalului a fost si ea respinsa de arhitect. Conform acestuia, fluxurile de pasageri, bagaje sau personal nu ar incapea in doar 11.000 mp. Concluzia lui Cios a fost simpla. Pentru ca aeroportul sa fie realizat asa cum il vedea Simirad, proiectul trebuia refacut complet. Arhitectul a apreciat ca doar 20% din calculele facute initial ar mai ramine in picioare.

Opiniile exprimate de arhitect au provocat indignarea presedintelui CJ. "Veniti si ne spuneti ca un proiect pe care s-au cheltuit doua milioane de euro nu e bun de nimic. Eu inteleg ca vreti sa mai cistigati un rind de bani. Dar asa, ne convine sa lucram cu alt proiectant, ca tot nu puteti folosi nimic din vechiul proiect", a spus Simirad. La acuza presedintelui CJ, reprezentantul Search Corporation a ridicat sec din umeri. „Noi nu tinem sa facem noul proiect. Dar asa e. Nu putem folosi nimic. Sau aproape nimic. Datele de tema difera radical", a declarat Cios.

"Daca e gratis, e bine"

Discutiile au fost deblocate dupa interventia vicepresedintelui CJ, Constantin Adascalitei. Acesta a propus renuntarea, cel putin temporar, la cea mai mare parte a proiectului.

Solutia propusa de Adascalitei a fost de a se construi doar o noua pista, iar cea veche sa fie folosita drept cale de rulare a aeronavelor. O simpla bretea asfaltata ar urma sa lege cele doua piste.

Terminalul de pasageri nu ar fi reconstruit spre Aroneanu, ci s-ar folosi actualul terminal, extins putin, cu terminalul Schengen, a carui executie se afla in curs de licitare. Numarul de pasageri ar fi redus la un sfert fata de volumul din proiectul initial, dar pista de 3.000 de metri ar permite totusi aterizarea unor avioane mult mai mari decit cele care ajung acum la Iasi.

Solutia prezentata de Adascalitei a mai fost vehiculata de altfel, inainte de realizarea proiectului actual de extindere. "Asta se poate face. Trebuie regindit balizajul, dar restul ramine. Intr-o saptamina putem prezenta o estimare a costurilor necesare pentru pista de 3.000 de metri, legatura intre piste si adaptarea balizajului", a precizat Cios.

Afirmatia acestuia ca schita va fi realizata gratuit l-a linistit pe Simirad. "Ei, vedeti ca ne intelegem? Daca e gratis, e bine", a spus acesta.

Luarea unei decizii finale in privinta Aeroportului a fost aminata pentru saptamina viitoare. Search Corporation ar urma sa prezinte varianta minimala a Aeroportului marti. Reprezentantii PSD si PNL au anuntat ieri ca renunta la sedinta extraordinara a CJ convocata pentru astazi, in asteptarea propunerilor Search Corporation.

Comentarii