PNL a promis la Iasi doua miliarde de euro

Subtitlu

joi, 06 septembrie 2007, 21:28
4 MIN
 PNL a promis la Iasi doua miliarde de euro

Totodata a anuntat ca eternul santier de la Gara va fi finalizat si inchis. Ministrul a mai dat asigurari ca banii pentru toate proiectele exista sau vor fi prevazuti in viitoarele bugete nationale. Ramine de vazut in ce masura promisiunile facute acum de liderii liberali isi vor gasi acoperirea in realitate. Pentru ca alte promisiuni nu au fost respectate, "Ziarul de Iasi" va urmari indeaproape modul de punere in aplicare a promisiunilor relansate ieri de Ludovic Orban si  va sanctiona orice intirziere in indeplinirea angajamentelor.

Ludovic Orban si-a facut ieri incalzirea la santierul de la Gara, unde a tunat si a fulgerat impotriva constructorilor si a sefului Regionalei CFR Infrastructura Iasi. "La etaj, am cautat muncitorii cu lupa, si nu i-am gasit. Am cerut un grafic clar de lucrari. Daca nu se respecta, reziliem contractele", a spus ministrul. Potrivit declaratiilor acestuia, lucrarile se vor incheia pina la sfirsitul anului.

Sosea de centura in doi ani

O alta promisiune a carei concretizare ar trebui sa devina vizibila inca din acest an este construirea soselei de centura. Concret, exproprierea terenurilor de pe traseul viitoarei artere si saparea primilor metri cubi de pamint ar urma sa aiba loc pina in decembrie. Lucru destul de greu de facut, avind in vedere ca sintem in septembrie. Termenul limita avansat de Orban pentru incheierea lucrarilor este luna septembrie 2009. Practic, in decurs de doi ani, ar trebui terminata soseaua ocolitoare de sud a Iasului pentru traficul greu, pe traseul DN 28 (in zona Metro) – Uricani – Valea Ursului – Ezareni – Hlincea – Poitiers – Tomesti. Initial, soseaua va avea doua benzi, fiind programate insa exproprieri pe o latime dubla, pentru a permite viitoarea extindere pe patru benzi. Un al doilea tronson al soselei de centura, destinat traficului usor, va pleca tot din DN 28, de la Uricani urmind sa treaca pe linga Gaureni si Miroslava, intrind in Iasi pe soseaua Cicoarei si iesind in soseaua Nicolina. Aceasta ultima portiune a traseului ar urma sa fie reabilitata de Primarie. "Termenul prevazut pentru exproprieri este extrem de scurt, in conditiile in care pina acum nu s-a actionat in directia asta. In ce priveste constructia propriu-zisa, termenul septembrie 2009 ar putea fi respectat, daca se imparte lucrarea in mai multe tronsoane sau daca va lucra o firma puternica. Teoretic, se poate. Practic, ma indoiesc. Prea ar fi frumos", a comentat critic senatorul PD Dan Carlan, presedinte al Comisiei de Organizare a Teritoriului din Senat. Soseaua de centura, ca investitie, este evaluata la 52 milioane de euro.

"Primul hirlet il vom da in 2009"

Autostrada Iasi – Tirgu Mures, o investitie situata intre 1,5 si 2 miliarde euro, a fost promisa ieri din nou de ministrul Transporturilor. Cu harta pe perete, intr-un decor 100% electoral, Orban a prezentat cele trei variante de traseu luate in calcul. Prima varianta ar insemna ca artera sa plece din autostrada Brasov -Bors, din apropierea orasului Tirgu Mures, pe ruta Sovata – Gheorgheni – Cheile Bicazului – Piatra Neamt – Pascani – Tirgu Frumos – Sculeni. "Pe traseul asta, am avea problema trecerii muntilor pe la Cheile Bicazului. Acolo este si parc national, cu statutul sau, trebuie aprobari, tunel. E mai dificil", a spus ministrul. In a doua varianta, autostrada s-ar indrepta spre Reghin, iar de aici merge paralel cu DJ 583C (spre Lapusna), apoi spre Ditrau, Tulghes, zona Ceahlau, iar de aici spre Poiana Largului, Tirgu Neamt, Pascani, Tirgu Frumos si Sculeni. A treia varianta de traseu ar urma ruta Tirgu Mures – Reghin – Toplita – Borsec – Poiana Largului – Tirgu Neamt – Pascani – Tirgu Frumos – Sculeni. A fost luata in calcul si posibilitatea ca autostrada sa se indrepte spre Ungheni, unde s-ar construi un pod rutier. In total, viitoarea autostrada ar urma sa aiba intre 290 si 320 km. Conform afirmatiilor lui Orban, pina la sfirsitul anului ar urma sa fie selectata firma care va redacta studiul de fezabilitate, prin care se va stabili concret traseul. Intocmirea studiului s-ar incheia in toamna anului viitor, cind va fi licitata si executia lucrarilor. "Dupa mine, a doua varianta de traseu ar fi cea mai usor de realizat tehnic, dar asta o vom vedea dupa redactarea studiului de fezabilitate. Oricum, vom imparti autostrada in 4, 5 sau 6 tronsoane. Lucrarile vor merge mai repede, iar daca un constructor ne trage teapa, il dam afara si dam lucrarea celorlalti doi, de la cele doua capete ale tronsonului. Primul hirlet il vom da la inceputul lui 2009", a spus Orban.
Termenul enuntat de ministru a fost calificat drept "optimist" de senatorul Dan Carlan. "Este un proiect pe care as fi bucuros sa-l vad finalizat, pentru ca este un proiect comun si de o importanta covirsitoare pentru Iasi. Vor fi insa costuri enorme, pe care doar partial le vor acoperi concesionarii. Putem vorbi de 1,5-2 miliarde de euro sau de sume inca mai mari. Sint de facut exproprieri pe 300 km lungime si macar 50 metri latime. Nu este deloc o problema simpla. Interesant este totusi ca la aceste proiecte, care nu sint noi si la care se lucreaza de trei ani de zile, se vor deschide santierele tocmai in primavara lui 2009. Adica exact data pina la care liberalii vor sa amine alegerile generale", a incheiat Carlan.

Comentarii