Sapte metode de a scapa de amenzile din trafic

Subtitlu

duminică, 06 ianuarie 2008, 20:27
8 MIN
 Sapte metode de a scapa de amenzile din trafic

Toate metodele sint elaborate de specialisti in drept sau avocati. Nu ne propunem sa ingreunam munca, si asa grea, a politistilor. Vrem doar sa ii obligam sa respecte legea intocmai, la "punct si virgula", pentru a nu lasa loc la alte abuzuri. 

 

Vi s-a intimplat vreodata sa fiti amendati de politisti si sa platiti amenda fara sa stiti ca ati fi putut scapa de aceasta? Vi s-a retinut permisul de conducere si nu ati stiut cum sa faceti ca sa il recuperati imediat? De cite ori ati luat amenda in trafic, desi nu erati convins ca sinteti vinovat? In general, se spune ca politistii respecta regulile si litera legii. Nu o fac insa intotdeauna, ceea ce poate naste abuzuri.

„Ziarul de Iasi" va propune un asa-numit „ghid practic" de lupta impotriva unor eventuale abuzuri sau nereguli ale politistilor, in special ale celor de la Politia Rutiera. Va prezentam nu mai putin de sapte modalitati prin care puteti scapa de amenzi, daca politistii nu au respectat legea intocmai, pina la „punct si virgula". Nereguli care se intimpla adesea la oamenii legii, fie din nestiinta, fie din comoditate, fie bazindu-se pe ignoranta celor amendati. Daca in aceste cazuri veti contesta in instanta procesele verbale, aveti toate sansele de anulare a acestora.

Anul trecut, nu mai putin de un sfert dintre iesenii care au facut constestatie au avut cistig de cauza. Multi insa au pierdut pentru ca nu s-au mai prezentat. Astfel, numerosi ieseni au reusit in instanta, pe baza neregulilor din procesele verbale sau din comportamentul politistilor, sa anuleze amenzi sau sa-si recapete permisele de conducere.

Prin acest „ghid" nu ne propunem sa ingreunam munca politistilor, ci vrem doar sa ii obligam sa respecte absolut toate prevederile legii, fara a da nastere la eventuale abuzuri, iar iesenii amendati pe nedrept sau fara respectarea dispozitiilor legale sa-i poata „sanctiona" astfel pe agentii superficiali sau comozi.

In primele 11 luni ale anului, peste 1.400 de soferi au contestat amenzile primite de la agentii Politiei Rutiere. „Au fost inregistrate 1.430 de dosare, care au ca obiect contestatii ale proceselor verbale de amenda intocmite de Politia Rutiera. In 744 de cazuri au fost deja judecate", a explicat comisarul sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ.

Din dosarele deja judecate in instanta, un sfert din contestatii (188 de dosare) au fost cistigate de soferii care au atacat procesele verbale ale Politiei Rutiere. Juristii spun insa ca multi contestatari, care au facut plingerea imediat dupa sanctiune, sub imperiul nervilor, nu se mai prezinta ulterior la termene si pierd procesul.

Chiar si asa, aceasta inseamna ca sansele de reusita in instanta sint destul de mari, iar multi agenti de politie fac greseli in completarea proceselor verbale sau greseli de alta natura, sanctionabile de catre contravenienti.

Ce sa contestati la radar?

Una din probele Politiei ce par infailibile este cea legata de radar. Experienta arata insa ca lucrurile nu stau chiar asa. De exemplu, masuratorile cu radare nu pot fi folosite ca probe in instanta daca fotografiile au fost facute in conditii de ceata, ploaie, ninsoare sau furtuna si, ca urmare, culoarea masinii, numarul sau soferul acesteia nu pot fi determinate absolut fara dubiu.

Acelasi lucru daca aparatul este unul de tip stationar si inregistrarea este facuta in miscare, neregula care se intimpla frecvent, sau daca in momentul inregistrarii exista simultan mai multe masini, iar autoturismul vizat nu poate fi clar evidentiat in fotografia-proba: numar, culoare, sofer.

In plus, pe fotografie trebuie sa apara obligatoriu data si ora la care a fost efectuata masuratoarea, valoarea vitezei, sensul in care s-a deplasat masina si faptul ca a fost efectuata anterior auto-testarea radarului (un test care se face ca exercitiu, cu prima masina care trece).

Potrivit site-ului specializat amenda.ro, autotestarea face sa nu fie valabila o inregistrare radar luata cu aparatul pornit chiar atunci, asa cum se pare ca procedeaza unii politisti. Acestia stau cu radarul inchis, pentru a nu fi depistati de detectoarele soferilor, si-l pornesc brusc la aparitia unei masini ce pare a avea viteza superioara. Asadar, in acest caz autotestarea nu a avut loc, iar daca un sofer constata ca poza lui are pe ecran litera „T", inseamna ca aceasta este autotestare, adica este prima poza de la pornirea aparatului, deci nu poate fi proba.

Radare sperietoare

In plus, in imaginea radar trebuie sa se vada clar numarul de inmatriculare al masinii vizate de politisti. „Sint intr-adevar radare care nu functioneaza in anumite conditii meteo. In astfel de cazuri sint folosite nu pentru a avea probe in cazul unei contestatii, ci pentru ca exista multe masini dotate cu detectoare radar. Prezenta unui radar pe sosele ii avertizeaza pe soferi si atunci sint mai temperati si reduc viteza", a explicat inspectorul principal Cristian Mindru, seful Biroului Siguranta Circulatiei pentru Mediul Urban (BSCMU) al Politiei Rutiere.

Echipajul de Politie care efectueaza controale cu radare trebuie sa aiba in permanenta asupra lui certificatul de omologare al radarului, buletinul de verificare metrologica – in termen de valabilitate de 12 luni, si autorizatia de operator radar, pentru agentul care intocmeste procesul verbal. Lipsa oricarui din aceste documente poate fi trecuta in procesul verbal la rubrica „alte mentiuni" si atrage nulitatea amenzii, daca este contestata in instanta.

Atentie, insa: echipajul de Politie nu este obligat sa arate soferului fotografia – proba. „In cazul aparatelor cu inregistrare video, acestea sint pornite la intrarea in serviciu si oprite la intoarcere. Politistul nu are voie sa intrerupa sau sa deruleze inregistrarea. In cazul celorlalte aparate, fotografiile sint realizate pe film clasic, care apoi sint developate. Agentul de politie nu are cum si nu este obligat sa prezinte fotografia decit in instanta, in cazul in care procesul verbal este contestat de catre sofer", a mai spus seful BSCMU Iasi.

Radarele au o functie de autotestare care se face automat la fiecare pornire a aparatului. In timpul testarii, in coltul din stinga jos a inregistrarii video sau foto apare litera „T". Fotografiile astfel marcate nu pot fi folosite de Politie ca probe in instanta, pentru ca aparatul nu era reglat in momentul folosirii. Aparatele radar de tip stationar nu pot fi amplasate in apropierea surselor puternice de radiatii electromagnetice (stilp de radio, televiziune, telefonie mobila sau retea de inalta tensiune).

Totodata, camerele digitale amplasate de Politie pe sosele nu sint omologate si pentru determinarea vitezei. Inregistrarile de pe acestea pot fi folosite doar pentru a proba o depasire neregulamentara sau trecere pe rosu la semafor. Singurele camere din tara care in acest moment pot inregistra viteze sint montate pe DN1, la Balotesti, Ciolpani, Puchenii Mari, Barcanesti, Comarnic si Sinaia.

Cum trebuie sa se comporte agentul

Aplicarea sanctiunilor contraventionale se face numai de catre „agenti constatatori". In cazul amenzilor rutiere, singurii agenti constatatori sint, potrivit saitului specializat www.amenda.ro, politistii de la Rutiera. Politistul care v-a oprit in trafic are, pe linga drepturi, si o serie de obligatii.

Astfel, in momentul in care sinteti tras „pe dreapta", agentul de la Rutiera trebuie sa vina in dreptul portierei soferului, sa salute, sa se prezinte (grad profesional, nume si unitatea de politie din care face parte) si sa ceara pe un ton politicos documentele (actul de identitate, permisul de conducere, atestatul profesional – daca este cazul, talonul masinii si asigurarea RCA). Toate actele trebuie prezentate in original. Lipsa unuia se sanctioneaza cu avertisment sau amenda. In cazul in care nu aveti actele la dumneavoastra, agentul poate face verificarea prin statie in baza de date.

Politistul trebuie sa ii comunice soferului motivul opririi si abaterea comisa, precum si faptul ca trebuie sa ramina in masina pina la completarea actelor de constatare. La finalul controlului, agentul Politiei Rutiere trebuie sa returneze toate documentele (in cazul in care nu s-a retinut vreunul la constatarea abaterii) si sa ii spuna soferului ca are dreptul de a face mentiuni in procesul verbal, precum si termenul in care procesul verbal poate fi contestat.

Tot ce trebuie sa contina un proces verbal

Pentru a fi valabil, pe procesul verbal trebuie obligatoriu inscrise data si locul unde este incheiat; numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul constatator; datele dumneavoastra personale din actul de identitate; codul numeric personal al dumneavoastra; ocupatia si locul de munca, precum si descrierea faptei pentru care ati fost oprit, prin indicarea datei, orei si locului si descrierea imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite.

Pe procesul verbal trebuie sa se regaseasca, de asemenea, numarul actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza fapta pentru care ati fost oprit (care trebuie verificate, adesea constatindu-se neconcordante fie din cauza ignorantei agentului, fie a unei greseli. In caz de accident, trebuie trecut si numele societatii de asigurare. Posibilitatea achitarii in 48 de ore a jumatate din minimul amenzii si termenul de atacare si institutia la care se depune plingerea impotriva procesului verbal trebuie, de asemenea, inscrise in actul de constatare.

Un proces verbal nu poate fi completat de alta persoana decit „agentul constatator". Nu pot fi asadar date amenzi radar folosind date transmise prin statie, uneori la kilometri distanta, politistului care v-a oprit. In acest caz, contestarea sanctiunii are sanse maxime de reusita.

Daca procesul verbal nu poarta semnatura dumneavoastra, politistul trebuie sa aleaga un martor care sa contrasemneze (un politist nu poate fi trecut ca martor). Politistii pot trimite procesele verbale celor amendati si prin posta. Daca nu semnati procesul verbal sau nu erati de fata cind s-a intocmit, se va considera ca ati luat cunostinta de acesta cind ati primit de la posta scrisoarea cu amenda, iar termenul de atacare in justitie curge din ziua imediat urmatoare.

Plingerea impotriva procesului verbal suspenda executarea, iar cit timp dosarul este in instanta nu exista nici o prevedere care sa va oblige sa platiti amenda.

Cum se contesta procesul verbal

Pentru sesizarea instantei nu este nevoie de prezenta dumneavoastra: puteti sa trimiteti plingerea prin posta, cu confirmare de primire. Plingerea se depune la sediul Politiei Rutiere unde lucreaza politistul care v-a amendat si se adreseaza Judecatoriei pe raza careia a fost savirsita fapta.

Termenul de atacare a amenzii este de 15 zile de la data la care ati luat cunostinta de continutul procesului verbal. Dosarul prin care contestati amenda trebuie sa contina copie dupa actul de identitate si dupa amenda, plingerea impotriva procesului verbal si un memoriu impotriva politistului (daca este cazul). Toate documentele trebuie prezentate in cite doua exemplare.

Principalele motive de anulare a proceselor verbale

Motivele sint selectate din hotariri judecatoresti, iar statistica este facuta la nivel national:

– neprezentarea probei radar in instanta; 

– politistul nu mentioneaza distanta de indicatorul care interzice oprirea / stationarea si nu mentioneaza numarul casei in fata careia a fost oprita masina; 

– nementionarea motivelor care au dus la intocmirea unui proces verbal sau care nu contine datele cerute de lege;

– nu sint mentionate obiectiunile contravenientului; 

– lipsa semnaturii agentului constatator;

– lipsa mentiunilor cu privire la numele si functia agentului constatator; 

– stabilirea amenzii in suma totala, fara sa indice sanctiunea aplicata pentru fiecare din contraventile stabilite.

Comentarii