Soferii incepatori, implicati in 60% din accidentele usoare

Subtitlu

joi, 11 septembrie 2008, 01:35
4 MIN
 Soferii incepatori, implicati in 60% din accidentele usoare

In jur de 60-70% din coliziunile din Iasi, fara victime, petrecute in prima jumatate a anului au fost provocate de soferii lipsiti de experienta. Politistii dau vina pe instructorii auto, care nu ii pregatesc indeajuns pe cursanti pentru a intra in jungla de pe strazile Iasului.

Reprezentantii scolilor de soferi spun insa ca nu au nici o vina pentru faptul ca elevii nu au indeminare si sint prea putine ore obligatorii "la strada". Anul acesta, doua persoane si-au pierdut viata si alte 40 de persoane au ajuns la spital in urma accidentelor provocate de soferii incepatori. In momentul de fata, pe strazile Iasului circula aproximativ 10.000 de incepatori.

Seful Politiei: "Cei mai multi se comporta ca niste sfintisori pina promoveaza examenul"

Potrivit reprezentantilor Politiei (IPJ), cei mai multi soferi care se prezinta la Biroul Tamponari al Politiei Rutiere sint incepatori. "In procent de 60-70 la suta din evenimetele rutiere soldate doar cu pagube materiale sint implicati conducatori auto care detin permisul de conducere de mai putin de un an de zile", a mentionat Virginia Pralea, purtator de cuvint al IPJ.

In majoritatea situatiilor este vorba fie de neacordare de prioritate, fie de neindeminarea soferilor. In ce priveste accidentele soldate cu victime, incepatorii au provocat in prima jumatate a anului zece la suta din numarul total al accidentelor inregistrate. In urma acestora, doua persoane au decedat, iar alte 40 de victime au ajuns la spital pentru ingrijiri medicale.

De remarcat ca, in cazul accidentelor grave, incepatorii se inscriu in media statistica (acestia reprezentind in jur de 10% din totalul soferilor). "Una dintre cauze este si pregatirea practica precara", a rezumat comisarul Petru Frunza, seful Serviciului Politie Rutiera.

Pe linga acest lucru, politistii spun ca cei mai multi candidati uita regulile de circulatie imediat ce s-au vazut cu permisul in mina. "Cei mai multi se comporta ca niste sfintisori pina promoveaza examenul, apoi nu mai respecta nimic, nici cele mai elementare reguli. Incep raliuri si fac slalom printre masinile din trafic sau depasesc viteza legala", a mentionat comisarul sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ.

Acesta a adaugat ca schimbarea conditiilor de trafic ar trebui sa modifice si tipul de pregatire a candidatilor. „In 1995, daca faceai scoala de soferi existau anumite valori de trafic, care in momentul de fata au crescut de foarte multe ori. Inainte exista pregatirea pe timp de noapte si pregatirea in poligon, la care s-a renuntat. In plus, cei care se pregatesc si sustin examenul in orase mici, cum sint Pascani sau Hirlau, au probleme in momentul in care circula in orase aglomerate, cum este Iasul", a continuat comisarul sef Zanfirescu.

Instructorii vor sa faca mai multe ore de conducere cu elevii

De partea cealalta, reprezentantii scolilor de soferi spun ca numarul de ore este insuficient pentru a pregati un sofer capabil sa circule in haosul rutier din Iasi. "Poate sint si instructori care nu isi dau interesul, dar majoritatea sint constiinciosi. Acum, depinde si de elevi, unii capata indeminare mai repede, altii mai greu. Cei care nu au condus deloc inainte de orele de scoala au probleme. Orele de instruire practica sint insa foarte putine. Ar trebui cel putin 20 de ore in plus pentru ca pregatirea practica sa fie suficienta pentru toti candidatii", a explicat Grigore Olteanu, instructor auto independent.

"Din cite am inteles, sindicatul nostru a facut propuneri pentru ca numarul orelor de practica sa creasca, pentru ca nu sint suficiente. In 15 sedinte nu poti sa transformi in sofer un om care nu a pus in viata lui mina pe volan. La fel cum patesc eu cind sint cu elevul in trafic, cind claxoneaza toti din jur si unii chiar injura, asa patesc si cei care au bulina de incepator", a adaugat Olteanu.

Altii sint insa de parere ca, dupa ce si-au luat permisul, responsabilitatea apartine in intregime proaspatului sofer. "Daca un eveniment rutier facut de un incepator s-a produs din cauze neindeminarii, atunci ar putea fi scoala vinovata. Eu nu cred insa ca un candidat care nu are indeminare ajunge sa iasa din scoala sa mearga in examen si apoi sa plece cu permisul de conducere in mina. Conditiile de examinare sint foarte exigente de un an incoace. Chiar se examineaza la singe. Dar daca el circula cu 150 de kilometri la ora sau se urca baut la volan, este responsabilitatea lui, nu poate fi acuzat instructorul", a explicat Ion Iordache, directorul unei scoli auto.

Potrivit statisticilor, in momentul de fata, in Iasi circula aproximativ 10.000 de incepatori, aproape 7.000 dintre acestia promovind examenul in primele sase luni ale anului. "Nu isi permite nimeni sa declare un candidat «admis» daca cel examinat nu indeplineste conditiile pentru acest calificativ", a explicat comisarul sef Tudor Minea, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor Iasi, institutie care se ocupa de examinarea candidatilor.

Comentarii