Doi radauteni au construit un avion dintr-un motor de Trabant

joi, 20 august 1998, 23:00
3 MIN
 Doi radauteni au construit un avion dintr-un motor de Trabant

La sfirsitul acestei saptamini, radautenii Dorel Moldoveanu si Sorin Trelea vor incepe probele de zbor la singurul avion construit in totalitate artizanal dupa o tehnologie proprie, in Moldova. Indragostiti de avioanele clasice din perioada interbelica, cei doi radauteni s-au hotarit sa construiasca avionul numai din lemn si pinza, folosind metalul doar pentru anumite imbinari si trenul de aterizare. "Nu sintem la prima incercare de acest gen. Inca din perioada vechiului regim (n.r. – anul 1978) am construit un deltaplan. Mai precis l-a construit Dorel, eu fiind alaturi de el in calitate de pilot. Tin minte ca atunci am stirnit interesul maxim al fostei securitati, care nu agrea constructiile aviatice de amatori, data fiind posibilitatea de a parasi Romania pe calea aerului. Dupa 1989 am construit, tot in regie proprie, un motodeltaplan. Acesta pur si simplu nu a vrut sa zboare. Atunci ne-am zis ca daca nu putem minca piine, mincam cozonac si ne-am apucat sa construim un avion" ne-a povestit Sorin Trelea. Pentru a putea sa-si indeplineasca visul, s-au folosit de motorul unui Trabant care este "simplu si eficace, este micut, in doi cilindri si se raceste cu aer". In prima faza proiectul fusese realizat de catre Dorel Moldoveanu pentru un avion monoplan cu aripa mediana, apoi pentru un monoplan cu aripa parasol, ca in final sa construiasca un biplan monoloc pentru "a mari securitatea zborului in cazul cedarii motorului". Din momentul in care au inceput efectiv treaba, sectia aeromodelism a Clubului Copiilor si Scolarilor din Radauti, acolo unde Dorel Moldoveanu este maistru instructor de peste 22 de ani, s-a transformat intr-un adevarat "laborator de lucru". "Aici am construit si am montat jumatate din avion. Deja cind am ajuns la montatul aripilor, am fost nevoiti sa-l ducem in hangar la Aeroclubul din Suceava" ne-a spus Dorel Moldoveanu. Lucrul efectiv pentru realizarea indraznetului proiect a durat 8 ani, timp in care au mai aparut si perioade cind, din lipsa banilor sau a materialelor de constructie au fost nevoiti sa faca mici pauze". In tot acest timp, au fost incurajati, asa dupa cum ne povestea Sorin Trelea, de faptul ca autoritatea aeronautica din Romania a transferat Aeroclubului Roman dreptul de a omologa si autoriza aparatele de zbor ultrausoare. "Pina acum eu am dat doar cu pensula, Dorel fiind cel care a dus tot greul. Abia de acum trebuie sa-mi intru eu in drepturi. Fiind pilot, va trebui sa fac un zbor de incercare ca sa-l putem omologa. Trebuie sa recunosc in schimb faptul ca, desi am peste 2.000 de ore de zbor in cei peste 30 de ani de cint sint pilot, simt o emotie aparte deoarece voi pilota un aparat unicat, construit in regie proprie, fara interventiile unei firme constructoare de avioane" a spus Sorin Trelea. Pentru a putea fi omologat mai repede, avionul cu motor de Trabant trebuie sa urmeze un lung sir de probe la sol si de zbor. Pentru ca nu au aparate sofisticate de care sa se foloseasca pentru testarea rezistentei aparatului, cei doi radauteni au fost nevoiti sa foloseasca cele mai trasnite metode. Pentru exemplificare, ca sa poata verifica rezistenta trenului de aterizare, l-au trintit in repetate rinduri de pamint pina ce s-a rupt o bucatica din el. Fericiti ca nu s-a intimplat fenomenul in timpul aterizarii, cei doi au mai construit unul, cu mult mai rezistent.
Acum, avionul proaspat terminat asteapta sa intre in tavalugul probelor de zbor. Constructorii se arata optimisti iar Sorin Trelea crede ca aparatul va rezista si la cea mai dificila proba care consta in realizarea in zbor a tuturor cazurilor periculoase: cedarea comenzilor, viteza de angajare in aterizarea cu motorul oprit. Daca avionul va trece toate probele si va fi omologat, constructorii intentioneaza sa-l foloseasdca pentru turism, in zboruri de agrement sau pentru publicitate. In orice caz acest lucru va putea fi realizat abia dupa ce avionului i se vor aduce unele modificari, construindu-se inca un loc, in prezent el fiind monoloc, echipat doar cu strictul necesar. Atunci va fi interesant de aflat si ce nume ii vor da deoarece acum Dorel Moldoveanu si Sorin Trelea, se gindesc mai mult la probele de zbor, urmind ca dupa aceea sa "naseasca" aparatul. Din cauza superstitiilor specifice pilotilor, presa nu va avea acces la probele de zbor, dar daca acestea vor reusi, va avea loc un zbor demonstrativ. (Florin COTOS)

Comentarii