Responsabilii de la Ambulanta spun ca nu au inteles

miercuri, 28 martie 2001, 23:00
4 MIN
 Responsabilii de la Ambulanta spun ca nu au inteles

Evenimentul de alaltaieri seara a bulversat destul de multa lume. Un vasluian, Ion Alexandrov, 32 de ani, care fusese lovit de o masina si avea o fractura deschisa la picior a stat mai bine de o ora in ploaie in asteptarea ajutorului medical de specialitate, adica al Ambulantei.
Desi citeva persoane au chemat de mai multe ori o masina a Ambulantei Vaslui, dispecerul de serviciu a refuzat sa trimita un mijloc de transport, daca nu i se confirma ca va fi platita benzina consumata. Ca urmare a acestui incident, medicul Mioara Sandica, sefa Serviciului de Ambulanta Judetean, a fost chemata ieri la Prefectura si la Directia de Sanatate Publica, pentru a da o serie de explicatii.
Pentru urgente de gradul doi se cer bani pe transport
Am incercat ieri sa aflam ce s-a intimplat si am contactat o parte din persoanele care ar trebui sa se implice in bunul mers al treburilor de la Ambulanta Vaslui.
Anisoara Munteanu, asistenta sefa de la Ambulanta Vaslui, ne-a declarat: "Noi nu putem onora, la momentul acesta, urgentele de grad II, decit contra cost. Cine a sunat nu a spus ca este vorba de un accident de circulatie. Ni s-a spus ca e vorba despre o persoana, cu fractura la picior, care statea pe scaun. Fracturile sint urgente de grad II. Din cauza lipsei de bani, noi nu asiguram gratuit decit urgentele de grad I si 0. Ca sa vedeti ca e asa, cu o ora inainte, a sunat cineva de la Politia TF si ne-a anuntat de o tentativa de suicid care a avut loc intr-un tren. Bineinteles ca masina noastra a fost in gara cu aproape jumatate de ora inainte de a sosi trenul si am ridicat acea persoana imediat. Incercam si noi sa ne descurcam cu ce avem."
Aceeasi varianta se regaseste si in nota explicativa, dar si in declaratiile pe care le-a facut ieri Aurelia Feraru, dispecerul de serviciu la ora la care a fost chemata ambulanta: "Nu mi s-a spus nimic de vreun accident. Dupa ce am raspuns ca la fracturi nu ne putem deplasa decit cu acordul pacientului, care trebuie sa plateasca si contravaloare deplasarii, s-a trecut direct la amenitari si am fost intrebata daca ne-am privatizat cumva. Nu am fost anuntati de existenta vreunui accidentat." Daca ar fi asa, oare a intrebat cineva de la Ambulanta, macar din curiozitate, in ce conditii si-a rupt omul piciorul?
Intelegem acum ca toti cei care solicita Ambulanta trebuie sa aiba suficienta pregatire medicala pentru a pune diagnostice, pentru a stabili cit de grave sint simptomele pe care le prezinta bolnavul, ca sa nu mai vorbim de singe rece si prezenta de spirit mai ale in cazul cind omul aflat in durere este o persoana apropiata. Intelegem ca trebuie prezentate toate detaliile, daca a fost accident, daca a alunecat pe o coaja de banana etc, astfel incit personalul saritor al Ambulantei sa puna o solutie competenta: ne deplasam sau nu. Oare ce se intimpla cind suna un copil si spune ca mama lui a lesinat in baie? Dar daca omul cu pricina ar fi fost o ruda a vreunui "cap" al sistemului sanitar sau al judetului? La ce grad de urgenta s-ar fi incadrat?
Cauza pretinsa a dezumanizarii: lipsa acuta de bani
Fiecare dintre noi crede cu siguranta acelasi lucru: indiferent daca sint sau nu bani si daca acuzam simptome ale unei boli grave sau nu, ar trebui sa beneficiem de acelasi tratament. In primul rind, ar trebui sa fim transportati la un spital cit mai uregent pentru ca, odata cu scurgerea minutelor, afectiunile se pot agrava. Aceste variante tin insa de o lume civilizata si in care exista bani cel putin pentru un minimum de asistenta medicala.
"Nu avem bani si nu ne putem imparti peste tot. Stiu ca normal ar fi sa onoram gratuit fiecare solicitare in parte, dar, din ce imi da CJAS Vaslui nu pot sa acopar decit urgentele de grad 0 si I. Mai mult, in acest caz, ni s-au dat prea putine informatii, lapidare si nici macar nu s-a pomenit despre un accident de circulatie. Pe viitor, pentru a nu mai aparea probleme de acest gen, va trebui sa ne cumparam un telefon cu robot sau ceva de genul acesta, ca sa nu mai fim acuzati pe nedrept. Toata lumea cere, dar cind urlam ca nu avem bani, nu ne ajuta nimeni", ne-a spus la rindul ei Mioara Sandica, seful Serviciului de Ambulanta Judetean Vaslui.
La rindul lor, reprezentantii Casei Judetene de Asigurari de Sanatate (CJAS) Vaslui sustin ca banii au fost virati Serviciului de Ambulanta Judetean asa cum prevede contractul-cadru.
"Noi le-am virat banii, toti pe care trebuia sa-i viram pina acum. Nu au voie sa ceara nici un leu pentru urgentele de grad 0 si I", ne-a spus Maria Roman, directorul economic al CJAS Vaslui.
Am incercat sa afla si care este parerea medicului Narcis Gafton, directorul Directiei de Sanatate Publica (DSP).
El ne-a spus ca nu comenteaza in nici un fel evenimentul. "In plus nu citesc ziarul, nu l-am citit si nu-l voi citi", a incheiat Gafton, referindu-se la "Monitorul de Vaslui".
Tot la fel stau lucrurile si la Birlad
Problemele nu au ocolit nici Statia de Salvare Birlad. Medicul Gabriela Rotaru, seful statiei birladene, ne-a declarat: "Probleme sint, dar nu din vina noastra. Mai multe relatii va poate da directorul unitatii, care cunoaste toate problemele din fiecare statie. Eu sint obligata sa instiintez directorul despre fiecare problema care apare. El va poate da relatii apropo de finantarea care o avem si ce urgente putem asigura si ce nu."
Din surse neoficiale am aflat ca si Statia de salvare Birlad a refuzat in mai multe rinduri transportul bolnavilor din cauza lipsei de combustibil, mai ales in februarie. Luna aceasta au mai fost refuzate doar urgente de gradul II, adica bolnavi care sufereau de afectiuni ce nu le puneau in pericol viata. (Ana JITARITA, Carmen STEFANESCU)

Comentarii