Din nou despre „amanuntul biografic”

vineri, 04 mai 2012, 18:45
6 MIN
 Din nou despre „amanuntul biografic”

 Cu ultima sa aparitie, Cuvinte incrucisate, Aurora Liiceanu e la a cincea carte in seria de autor pe care editura Polirom i-a consacrat-o. Dupa ce a facut cercetare psihologica de laborator si ancheta antropologica, acum se delecteaza cu "cercetare calitativa": psihosociologie clinica, studii de caz, analize biografice. Categoria aceasta de psihologi este tot mai rara; de regula, e reprezentata de cei care au trecut prin scoala terenului sau laboratorului si s-au indepartat de abordarile cantitativiste care pierd din vedere complexitatea persoanei sau grupului. Scoala de psihosociologie clinica, in Franta, reuneste nume importante, autori care penduleaza intre abordarea psihosociologica, sociologica, antropologica, filosofica. Oameni de cultura care nu mai sint de mult constrinsi de presiunea carierei academice si nu sint interesati de publicatiile cotate ISI. Tipul acesta de scriitura nu e insa accesibil oricui, mai ales celor fara lecturi, experienta sociala si subtilitate analitica. La o intilnire recenta, la Iasi, cu un tinar coleg roman care a facut cariera in Olanda, un student se plingea celor de fata ca e dezamagit de programa Facultatii de Psihologie: numai cantitativism, numai statistica, numai cifre si diagrame, putina analiza pe cazuri. Va veti putea ocupa de studii calitative, i-a raspuns, intelept, tinarul fost clujean, dupa ce veti trece prin scoala aspra a tehnicilor si veti stapini metodologia. Iar eu i-am amintit ca cei care au scris si scriu carti de psihologie de succes, ca Serge Moscovici, au lucrat in tinerete in laboratoare experimentale, dobindind experienta si o "cunoastere inarmata" cu instrumente adecvate. Avem doua exemple si din istoria psihologiei romanesti: Mihai Ralea si Vasile Pavelcu. Scriitori de psihologie, mai mult eseisti, specie rara, produse ale spiritului critic iesean, de la "Viata romaneasca" si "Ethos". Citi ca ei? Desi cu buletin de Bucuresti, Aurora Liiceanu scrie "moldoveneste", adica cultural-subtil, aici si-a gasit si editura care i se potriveste. Iar prin cartea de fata parca vrea sa evadeze si mai mult din constringerile psihologiei academice, imbatosata si uneori simplista, apropiindu-se de subiectii sai cu o uimitoare capacitate  empatica. Cum sta bine unui psiholog autentic.

Cartea sta sub semnul dezbaterii unei teme extrem de incitante: "amanuntul biografic" care schimba viata omului. O invitatie la reflectie despre aventurile spiritelor nelinistite, ale celor care cauta vesnic ceva nou, alt peisaj, un alt sens, un alt context. Preferatii sai sint cautatorii, cei care cerceteaza, umbla si descopera lucruri noi, sensuri ascunse. Am scris mai de mult un text, in "Timpul", dirijat atunci de Liviu Antonesei, despre "amanuntul biografic" care deturneaza viata individului, intimplarea care-l disloca din traiectoria sa si-l trimite la periferia vietii sociale, deformindu-i biografia, scotindu-l din proiectul sau de viata. Ma refeream, mai ales, la soarta unei parti din populatia Romaniei, pusa la grele incercari in anii de dupa razboi. Prin etichetare, anchete brutale, trimiterea in inchisori sau deportare, multe dintre elitele Romaniei interbelice au fost anulate. Ei si adesea urmasii lor care purtau povara "originii sociale nesanatoase". Am tot reluat ideea, exemplificind si  ajungind la concluzia ca putem vorbi de un factor determinant major: contextul social care – in scopul controlului – inventeaza constringeri, cadre de referinta, imagini de marca, modele comportamentale si practici cotidiene, in numele unei ideologii dominante. Contextul joaca un rol hotaritor in modelarea mintii umane care decodeaza, judeca, evalueaza si produce in functie de modelele cognitive si practicile sociale permise, incurajate. El se prezinta ca un sistem de idei si credinte, norme si obiceiuri autorizate si se transmite prin sistemul de educatie si limbajul pe care-l numim, acum, „de lemn".

Aurora Liiceanu sustine ca aceasta este numai o latura a conceptului, ca sintagma aceasta pe care o tot exploram amindoi de o vreme ar mai avea o fata, pe linga cea sociala, venita din exterior: determinismul intern, firea omului, structura lui de personalitate care-l indeamna sa se angajeze in actiuni decisive sau sa refuze evidenta, contextul, „comanda sociala". Oamenii sint condusi in viata de credintele lor, uneori atit de puternice incit ii determina sa se impotriveasca presiunii externe, chiar daca realizeaza ca aceasta le poate fi daunator. Convertirile pot insemna uneori incorporarea presiunii externe sau mimarea acesteia (in copilaria mea se spunea despre  cei convertiti la noua politica ca s-au „inrosit"), dar si impotrivirea fata de valul ce-i copleseste. Unii se impaca cu „soarta" ce a venit peste ei, altii o infrunta, dar costurile sint totdeauna mari. Durerile schimbarii, scrie doamna Liiceanu, fie ca vin din afara, fie ca vin dinauntrul nostru, intaresc caracterul; sau, dimpotriva, musca din credinta, o darima. Iar credinta, zic psihosociologii, sta la temelia reprezentarilor noastre sociale si a actiunii. O credinta ravasita destabilizeaza  puterea insului in lupta cu contextul.

Curioasa optiunea Aurorei Liiceanu: mizeaza pe valoarea individuala, pe determinantul personal in momentele de rascruce si nu pe impactul socialului, al contextului care navaleste peste ins si-l demoleaza, fara ca el sa poata face ceva. Tocmai ea, cea care a fost crunt lovita de „soarta" fabricata, cu intentie si rea-credinta, de altii. In cazul sau, ca si al altor colegi-psihologi, un montaj social pervers,  avind ca tinta discreditarea tagmei. Instrumentul a fost  „afacerea meditatia transcedentala". Am citit de curind dosarul acestei „afaceri" la CNSAS (am fost inspirat, nu cred ca un anumit domn, aflat la putere acum, va mai tolera institutia care l-a divulgat ca informator) si am constatat ca procesul discreditarii celor carecautau alternative la situatia din anii optzeci a fost indelung si amplu preparat. Nu e locul aici sa reinitiez dezbaterea acestui subiect, poate se va ivi odata momentul; l-am amintit numai pentru a sugera ca „soarta" care a lovit-o cindva crunt pe colega mea, suferintele si umilintele dupa ce i s-a luat dreptul de a lucra in meserie au sensibilizat-o, i-au ascutit spiritul de observatie, i-au dezvoltat o competenta deosebita in a descifra intimplari, gesturi, momente cu efect decisiv. Intilnirile dintre oameni, scrie, pot avea rolul unui amanunt biografic, pot schimba viata celor doi care se intilnesc; un asemenea eveniment „ti se urca la cap", iti schimba mintea, sufletul. Si simti asta. Aceste tipuri de schimbari interindividuale nu aduc insa „bogatie, lux nemasurat, pozitii sociale si alte asemenea lucruri" („Amanuntul biografic"), dar o intilnire cu o minte care te poate influenta hotaritor poate avea ca efect schimbarea pe care o tot asteptai. Cum si lectura unei carti poate uneori schimba total perceptia asupra vietii. Ce este asta? Soarta, destin, intimplare, coincidenta? Poate ca toate acestea, cumulate, poate ca tu insuti erai copt sa primesti schimbarea. Reflectii de tipul acesta i-au fost declansate de vizionarea, la ore tirzii, a doua filme in care se intilnesc oameni cu destine ratacite prin lume, solitari, nefericiti dornici sa-si schimbe drumul. O intilnire decisiva seamana cu o descoperire (de altul, de sine?), ea schimba mintile, adesea umanizeaza, transforma psihic omul. Intilnirea cu un „altul" poate deveni pentru cineva un amanunt biografic, poate produce mutatii personale semnificative. Uneori inseamna iesirea dintr-o viata terna, din rutina; alteori o iubire naucitoare poate da un sens nou vietii. Citeodata amanuntul biografic „vine ca un trasnet, cind nici nu te astepti". Viata nu e lineara, uneori esti dislocat, asa, deodata, si nu stii cu ce ai gresit. Se intimpla, cum spune doamna Liiceanu, ca „ne loveste amanuntul biografic cel rau".

P.S.: Luni, 7 mai, la ora 12, doamna Aurora Liiceanu va conferentia, in Aula Magna a Universitatii „Alexandru Ioan Cuza". Despre Lumea ca spectacol: ingrijorarile unora si nepasarea multora". Va urma lansarea cartii despre care a fost vorba aici.

Iar la ora 18, la libraria Carturesti de la Mall, va avea o interventie despre crizele omului de azi.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii