Sintem in grafic

joi, 19 iulie 2007, 20:32
3 MIN
 Sintem in grafic

Design-ul grafic prinde din ce in ce mai mult teren in contextul urban, de la aparitia sa in transportul public la invadarea super-marketurilor si de la mobilarea vizuala a magazinelor de servicii, in farmacii si locuri de comercializare a telefoniei mobile, la sufocarea cutiilor postale cu brosuri si pliante.
La limita dintre conceptualizarea-manufacturarea artistica si publicitatea-consumarea comerciala a unui produs, grafic design-ul ingenios (asa-numitul wit design) a devenit una dintre formele culturale cele mai interesante de aplicare a creativitatii vizuale ca modalitate de lecturare, intelegere si intrebuintare a lumii.
Intr-un asemenea context, graficienii au pornit de la ideea ca nu e indeajuns sa ne oprim la analizarea nevoii de lucruri si trairii situatiilor, ci ar trebui sa trecem la realizarea design-ului care sa ne aduca mai aproape de aceste lucruri. Astfel, ajungem la o forma inteligenta de comunicare, in care devenim constienti ca sintem provocati de creativitate si ca am putea fi subminati de educatia asimilata fara critica.
In incercarea lor de a-si explica demersul, graficienii sustin ca gindirea grafica ingenioasa, in sensul de spirituala (wit design), ar fi in fapt o gindire structurala, chiar daca s-ar baza pe "familiaritate" si "joc". Ceea ce e familiar ar putea tine de un cliseu vizual standard, de un icon grafic sau de o sintagma usor de recunoscut, asupra carora poate interveni jocul sub forma unei modalitati agile si spectaculoase de gindire cu un final neasteptat. Saltul de idei si rasturnarea de concepte pot sugera solutii de abordare imprevizibile, care ofera in final experienta a doua emotii derivate din utilizarea ludica a familiaritatilor, respectiv recunoasterea si surpriza. In multe dintre cazurile de grafic design care combina un grad inalt de familiaritate cu o situatie cit mai surprinzatoare, umorul devine elementul cheie al comunicarii. 
Designul grafic ingenios are cel mai mare efect atunci cind apare sub forma unei singure imagini, de la poster la logo ori de la pachet la coperta de carte. In spatele acestor produse se afla placerea de a crea, iar in fata lor avem de-a face cu beneficiul comercializarii. Intre cele doua aspecte ale formalizarii designului grafic se afla o serie de caracteristici care recomanda calitatea, ca sa evit sa spun succesul, abordarii grafice a promovarii, nu neaparat comerciale, a unui produs.
Graficienii sustin ca abordarea ingenioasa te ajuta sa cistigi timp, invita la participare, iti ofera placerea decodarii, iti ofera o recompensa, te amuza, iti intra in gratii, creeaza o legatura, merge in profunzime si devine memorabila. Astfel, cea mai buna metoda de a cistiga timp pentru receptarea mesajului ar fi intrigarea, care presupune in fapt seducerea privitorului, care va ramine captivat in fata imaginii pina cind ii va fi satisfacuta curiozitatea. Interactivitatea solicita participarea, respectiv contributia privitorului, care e pus in situatia de a lua parte la comunicarea ideii prin activarea curiozitatii intelectuale, a nevoii de a intelege, similara nevoii de satisfacere gastronomica sau sexuala. Placerea decodarii mesajului ofera un sentiment de satisfactie, care e un amestec de auto-admiratie si auto-felicitare ca rezultat al unei gratificari intelectuale. Umorul creeaza conexiuni intre oameni cu atitudini comune, fiind considerat a fi cea mai scurta distanta intre doi oameni, cita vreme arata oamenilor ca nu ar fi singuri. Tinind cont de scurtarea timpului si supraincarcarea memoriei din vremurile noastre, graficienii speculeaza inteligent atentia cognitiva si retentia mentala. Printre pericolele ratarii comunicarii cu publicul, graficienii vorbesc despre riscul fortarii "solutiilor inteligente", despre supracodare sau despre arbitraritate.  
Experimentam perceptii construite si gustam estetici rafinate intr-o lume in care textul devine imagine, iar imaginea ajunge idee sau emotie. Traim intr-o lume desenata, in care fiecare tusa pe care o adaugam ne sterge trecutul si ne ingroasa gluma.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii