Drumurile din judet au ajuns pericol public

miercuri, 22 aprilie 2009, 21:47
5 MIN
 Drumurile din judet au ajuns pericol public

Reporterii Monitorul au facut o analiza in teren a  drumurilor care trec prin localitatile din judet, a drumurilor comunale, judetene si a celor nationale, iar situatia este critica. Cel mai grav este, insa, faptul ca 90% din strazile principale din comune sunt distruse.

Primarii ar putea in unele cazuri sa intervina cu resurse proprii pentru repararea celui mai important drum din comuna, insa multi se plang ca nu o pot face pentru ca nu au autoritate pe drumul respectiv. Mai precis, majoritatea comunelor sunt legate de drumuri judetene, iar cel care trece asadar prin localitate este in administratia Consiliului Judetean (CJ). CJ face si modernizari de drumuri sau reparatii curente, insa intr-un ritm foarte lent. De exemplu, din cei 607 kilometri de drumuri judetene, in ultimii ani s-au modernizat doar in jur de 100 de kilometri, neexistand pana in prezent un plan pentru repararea drumurilor principale din comune.

In unele comune primarii au reusit sa acceseze fonduri SAPARD pentru modernizarea drumurilor satesti sau comunale, insa drumul principal apartinand CJ a ramas la fel de distrus.

La Dangeni de exemplu, CJ a modernizat drumul de la Strahotin pana la hotarul cu localitatea, insa drumul judetean care trece prin comuna a fost lasat pietruit. „Nu pot sa intervin sau sa fac un proiect pentru accesarea de fonduri europene daca drumul nu il am trecut in Monitorul Oficial, in inventar. Noi avem de exemplu, un drum comunal DC 17 din Ungureni in Hulub, care il avem aprobat pentru modernizare printr-o lege speciala si la care am demarat lucrarile", a explicat Stelica Trofin, primarul comunei Dangeni. Oficialul crede ca solutia ar fi trecerea drumului din administrarea CJ in cea a Consiliului Local. Desi acest lucru este posibil, primarul  recunoaste ca nu a facut niciun demers in acest sens.

Comuna Roma este traversata de cel mai distrus drum judetean asfaltat din judet, pe DJ 296 existand o portiune de cateva sute de metri aproape impracticabila, unde media de viteza este de 20- 30 de kilometri pe ora. Constantin Humelnicu, primarul comunei, a explicat ca, desi ar avea bani sa faca reparatii, nu are competenta sa intervina si asteapta ca CJ-ul sa faca ceva. Potrivit presedintelui CJ, Mihai Tabuleac, niciun primar din judet nu a facut demersuri pentru a prelua drumurile de la judet, insa acesta sustine ca nici nu aproba o asemenea solutie.

La fel de prost este  DJ 292 de la Plopeni spre Dorohoi. De altfel pe acest drum reporterii ziarului au dat si peste o masina careia i-a sarit propriu-zis roata dupa ce a intrat in plin intr-o groapa.

Lista ar putea continua cu majoritatea drumurilor judetene diferentele de calitate a strazii fiind foarte mici. Cert este ca din cei aproximativ 1000 de kilometri de drumuri nationale si judetene din judet se poate circula aproape civilizat pe aproximativ 100 de kilometri.

Bani ceruti de la Uniunea Europeana

In cateva cazuri, insa, si drumurile aflate in administrarea comunei sunt deosebit de proaste. 

La Unteni si Durnesti drumurile aflate in administrarea Primariei sunt pietruite, ambii primari declarand ca au demarat proiecte PNDR (Programul National pentru Dezvoltare Rurala) pe masura 322 prin care se pot obtine pana la 2,5 milioane de euro pentru alimentari cu apa si canalizare, constructii de scoli si reabilitari de drumuri. Aceasta masura se refera la Renovarea si dezvoltarea satelor, UE punand la dispozitie pana in 2013, 1,54 miliarde de euro, fonduri nerambursabile 100%.

Totusi, accesarea de fonduri europene prin aceasta masura a devenit in prezent mai complicata.

Livia Vornicu, directorul Oficiului Judetean de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit, a atras de mai multe ori atentia asupra faptului ca putine primarii depun proiecte pe aceasta masura, desi nu exista comuna care sa nu aiba nevoie de acesti bani. Daca anul trecut, cand doar opt comune botosanene au cerut bani, proiectele au fost aprobate rapid, in 2009 s-a inregistrat o crestere semnificativa a numarului solicitarilor, ceea ce inseamna ca vor exista si proiecte respinse.

Strategie de modernizare  pregatita de Consiliul Judetean

Jumatate din cele 600 de kilometri de drumuri judetene sunt doar pietruite si deci nu se pot numi sosele. Insa, investitiile din ultimii ani au facut ca unele portiuni de drumuri judetene sa fie cele mai bune din judet, astfel incat sa se circule mult mai bine decat pe drumul asa-zis european. Printre cateva astfel de exemple sunt portiunile dintre Strahotin si Dangeni, Broscauti-Corlateni sau Dobarceni-Padureni. Anul trecut s-au finalizat opt astfel de drumuri care au costat 60 de milioane de lei, bani proveniti dintr-un credit bancar. Celelalte drumuri judetene sunt considerate asfaltate si vor fi peticite doar pe parcursul intregului an. Mihai Tabuleac, presedintele CJ, sustine ca institutia pe care o conduce pregateste un proiect de Hotarare de Guvern care prevede transformarea drumurilor comunale in drumuri judetene, astfel incat sa nu mai existe in judet comune care sa nu fie legate prin reteaua de drumuri judetene.

Mihai Tabuleac este optimist si sustine ca aceasta strategie este justificata de faptul ca drumurile judetene ar putea fi modernizate prin Programul Special de modernizare a drumurilor judetene. Seful CJ sustine ca prin acest program vor fi modernizate 10.000 de kilometri de DJ in toata tara, la Botosani urmand sa intre in program, in urmatorii doi-trei ani, 250 de kilometri.

Drumurile nationale sunt depasite tehnic

La iesirea din iarna drumurile nationale arata ca dupa bombardament, Sectia Drumuri Nationale facand si in acest an doar peticiri de calitate inferioara. Acest aspect se poate verifica pe drumul european spre Targu Frumos sau pe drumul national 29 B spre Suceava sau 29 C spre Bucecea. Pe alte drumuri nationale nu s-au facut inca nici macar aceste lucrari, precum cel spre Trusesti si Stefanesti, 29 D, cel mai prost drum national din judet. Pe acest drum, sunt portiuni, precum cele de la Dealu Mare sau Drislea, unde s-ar putea organiza fara probleme curse de motocros. La acelasi nivel este si singurul drum national din tara inca pietruit, 24 C, Radauti Prut-Manoleasa. Dupa cum aprecia si conducerea Sectiei Drumuri Nationale din Botosani, toate drumurile nationale din judet (cumuland in jur de 450 de kilometri) ar trebui refacute in totalitate pornind de la fundatie, pentru ca majoritatea au fost facute cu cel putin 30 de ani in urma si nu sunt adaptate la conditiile de trafic greu din prezent.

Autoritatile centrale au facut promisiuni ca drumul national spre Suceava va fi modernizat chiar in acest an, iar la Dealu Mare va fi amenajat un viaduct.

Cat despre drumul european spre Targu Frumos s-a tot vorbit in anii anteriori, insa promisiunile nu s-au concretizat.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii