In scandalul „Gunoiul”: CJ Vrancea, acuzat de tentativa de masluire a licitatiei

marți, 03 august 2010, 20:33
5 MIN
 In scandalul „Gunoiul”: CJ Vrancea, acuzat de tentativa de masluire a licitatiei

Scandalul "Gunoiul" continua cu noi dezvaluiri, cu tenta de sicane politice. Dupa ce in urma cu doua zile Ziarul de Vrancea a relatat episodul in care premierul Emil Boc a cerut explicatii cu privire la intirzierea proiectului "Sistemul Integrat de Management al Deseurilor in Judetul Vrancea", pe rind, presedintele Consiliului Judetean (CJ), Marian Oprisan, cit si reprezentantii Prefecturii si ai Directiei de Finante au venit cu precizari despre ceea ce se presupune ca s-ar fi intimplat in acest caz.

Ieri, si Agentia Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a venit cu un punct de vedere, acuzind CJ de intocmirea defectuoasa a documentatiei de atribuire. Marian Oprisan a revenit ieri cu o replica la acuzele ANRMAP, pasind "pisica" in curtea Ministerului Mediului, care a intocmit documentatia, si spunind ca tot scandalul este special creat pentru a-l discredita.

Punctaje acordate arbitrar la licitatie

Potrivit unui drept la replica formulat catre "Ziarul de Vrancea", conducerea DGFP sustine ca observatorul desemnat in cazul licitatiei organizat de CJ a constatat o serie de abateri pe care n-a facut decit sa le semnaleze.

"Dupa publicarea in SEAP a documentatiei  de atribuire, declarata de Consiliul Judetean Vrancea ca fiind conforma cu legislatia in vigoare, observatorul desemnat  a constatat ca aceasta contine abateri si neconcordante privind legislatia in materie de achizitii publice, incalcari care priveau modul de constituire a garantiei de participare si a garantiei de buna executie solicitat a fi constitut de ofertanti,  era limitat numai la o scrisoare de garantie bancara, fara a fi inscrise si celelalte forme prevazute de lege. Factorii de evaluare din cadrul punctajului tehnic care nu puteau fi cuantificati, astfel incit acestia sa poata fi masurabili de catre orice participant, pentru respectarea principiului transparentei, iar criteriile de calificare si selectie au fost utilizate si ca factori de evaluare, ceea  ce contravine prevederilor legale", se arata in comunicatul Directiei de Finante.

Cu alte cuvinte, modul de acordare a punctajului pentru oferte era lasat la latitudinea comisiei de evaluare de la nivelul CJ Vrancea, fapt care contravine prevederilor legale.

Constatarile observatorului DGFP, corecte si reale

Desi obiectiile au fost  notificate CJ, acesta a refuzat sa remedieze timp de doua luni deficientele semnalate, ceea ce a condus la alte doua luni de intirziere. Abia dupa notificarea ANRMAP din 27 mai 2010 si recomandarea explicita a Autoritatii de Management a POS Mediu, licitatia a fost anulata. In iunie 2010, ANRMAP a transmis punctul de vedere solicitat in care se mentioneaza ca observatiile reprezentantului DGFP sint corecte si reale.

Potrivit finantistilor, procedura de achizitie a fost contestata  la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor si de catre un operator economic  care a invocat aceleasi deficiente constatate de catre observator. "De altfel, in conditiile in care CJ Vrancea considera ca cerintele documentatiei de atribuire sint conforme cu legislatia, ar fi putut finaliza procedura de achizitie publica initiata asumindu-si responsabilitatea pentru deciziile luate, fara sa tina seama de recomandarile observatorului desemnat sau ale ANRMAP", ne precizeaza directorul DGFP Vrancea, Eugen Ciorici.

Practica licitatiilor "cu dedicatie", evidentiata de ANRMAP

Oficialii ANRMAP subliniaza faptul ca numai practica organizarii de licitatii "cu dedicatie" determina unele autoritati contractante sa se plinga de vigilenta statului in supravegherea licitatiilor.

Printr-un drept la replica formulat la comunicatul CJ Vrancea, ANRMAP considera ca autoritatea contractanta, in speta CJ Vrancea, nu are dreptul sa acuze reprezentantii structurilor locale ale Ministerului Finantelor Publice, din moment ce, inclusiv, prin punctul de vedere al ANRMAP transmis CJ in 31 mai 2010, "fondul problemei este cu totul altul, si anume intocmirea defectuoasa a documentatiei de atribuire pentru achizitionarea de servicii de "Asistenta tehnica pentru sprijin managerial", parte a proiectului amintit mai sus.

"In consecinta, ANRMAP considera ca vina pentru intirzierea inregistrata in implementarea proiectului amintit anterior apartine chiar autoritatii contractante, responsabila pentru elaborarea unei documentatii de atribuire al carei continut incalca dispozitiile legale in vigoare, si nu reprezentantilor structurilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. Practica intocmirii caietelor de sarcini "cu dedicatie" este, se pare, cea care determina autoritatile contractante, inclusiv din speta mentionata mai sus, sa aiba un asemenea comportament in raport cu autoritatile statului care verifica procedurile de achizitie publica ce implica fonduri structurale", se arata in comunicatul ANRMAP.

CJ, singurul vinovat, crede Trasculescu  

In opinia reprezentantilor partidului de guvernamint, respectiv a conducerii PDL Vrancea, singurul vinovat pentru intirzierea implementarii proiectului "Sistemul Integrat de Management al Deseurilor in judetul Vrancea" este Consiliul Judetean, condus de Marian Oprisan, existind riscul ca judetul Vrancea sa piarda, din cauza "neseriozitatii si intirzierii autoritatii contractante, aproape 40 de milioane de euro de la Uniunea Europeana". "Incapatinarea acestei institutii de a face ea legea in ceea ce priveste modul de cheltuire a banilor europeni este ingrijoratoare. A poza acum, in ceasul al treisprezecelea, drept victima sistemului mascheaza incompententa si reaua credinta in folosirea banului public, in interesul unei clientele politice si nu a cetatenilor judetului", a precizat liderul PDL Vrancea, deputatul Alin Trasculescu.

Oprisan contraataca si pozeaza in victima politica

Marian Oprisan a revenit ieri seara cu o replica la adresa afirmatiilor din comunicatul de presa al ANRMAP privind "practica intocmirii caietelor de sarcini cu dedicatii", afirmind ca acestea sint "calomnioase". Presedintele CJ "arunca pisica" in curtea Ministerului Mediului, care a intocmit documentatia. "Fisa tehnica si caietul de sarcini pentru aceasta achizitie au fost elaborate de companiile angajate de catre Ministerul Mediului si Padurilor pentru acordarea de asistenta tehnica de specialitate in vederea realizarii proiectului si avizate de acelasi minister. In acest caz, acuzatiile privind "practica intocmirii caietelor de sarcini cu dedicatii" s-ar putea referi la alte institutii, chestiune pe care o va elucida ANRMAP in fata instantelor de judecata", transmite Oprisan tot prin intermediul unui comunicat de presa. Conducerea CJ este de parere ca proiectul "Sistemul Integrat de Management al Deseurilor" este un pretext de atac politic la adresa "baronului" Oprisan. "Proiectul se transforma, pentru guvernarea PDL, intr-un atac politic la adresa unui vicepresedinte al PSD. Acest proiect din fonduri europene este blocat din cauze care nu pot fi imputabile CJ Vrancea", mai transmite Marian Oprisan. Ramine de vazut cum se va incheia acest razboi surd, la mijloc fiind un proiect pe bani europeni.

 

Sursa: Ziarul de Vrancea

Comentarii