Cand autoritatile nu stiu despre ce vorbesc: Fara nicio sansa!

marți, 22 septembrie 2009, 19:33
4 MIN
 Cand autoritatile nu stiu despre ce vorbesc: Fara nicio sansa!

Acestia au fost tocmai directorii care isi desfasoara activitatea in comunele cele mai sarace, care nu au raspuns anii trecuti solicitarii Centrului de Asistenta Psihopedagogica de a prezenta cifrelele celor care ar trebui sa aiba statutul de elevi, dar nu il au. Singura motivatie a directorilor a fost una personala, si anume aceea ca nu cumva cifrele sa "dea rau" in ochii sefilor de la judet. Voinesti si Dragomiresti sunt astfel de cazuri, alaturi de multe altele. Statisticile trunchiate "oripileaza" in fiecare an oficialitatile locale si chiar nationale si face ca judetul Vaslui sa fie citat cu respectivele cifre chiar si de diriguitorii invatamantului romanesc. Oare care ar fi reactia acestora daca ar exista si cifre reale?

 

In judetul Vaslui, despre abandon scolar si analfabetism se vorbeste cu fiecare moment propice pentru analiza sistemului de invatamant. Inceputurile si sfarsiturile de an scolar, ca si prezentarile de rapoarte asupra activitatii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Vaslui prilejuiesc astfel de discutii, cu prezentarea de cifre "alarmante", lamentari ale autoritatilor, deplangeri ale situatiei, stabilirea cauzelor si a efectelor, ca si discutii teoretice despre modul in care ar trebui abordata si solutionata problema. Intre timp, insa, numarul copiilor care nu vor ajunge vreodata sa citeasca macar articolul din Constitutie in care se vorbeste despre liberul acces la educatie creste constant.

Daca in septembrie 2007 rata abandonului scolar era de 1,14%, in septembrie 2008 aceasta devenise de 1,72%. Numai in acest an scolar numarul copiilor vasluieni care nu vor avea sansa de a intra intr-o scoala se va imbogatit cu peste 1.000 de suflete.

"Ne asteptam ca anul aceasta rata abandonului scolar sa fie mult mai mare, in conditiile economice actuale", a declarat Maria Amariei, directorul Centrului Judetean de Asistenta Psihopedagogica.

Pana la sfarsitul acestei luni, Centrul va strange date din teritoriu pentru a incerca stabilirea exacta a numarului copiilor care nu sunt cuprinsi in sistemul de invatamant. Autoritatile nu au probleme numai in "stavilirea" sau "lupta" impotriva acestui fenomen, lucruri despre care li se intampla sa vorbeasca din cand in cand, dar in judetul Vaslui nu s-a facut niciodata o statistica reala a abandonului scolar.

Asa cum recunoaste Maria Amariei, pana acum, in nici un an, nu s-a putut face o statistica reala a cazurilor de abandon scolar din judetul Vaslui din cauza indiferentei aratate de unii directori ai scolilor coordonatoare.

Acestia au fost tocmai directorii care isi desfasoara activitatea in comunele cele mai sarace. Tocmai aceste scoli sunt cele care nu au raspuns anii trecuti solicitarii Centrului de a prezenta cifrelele celor care ar trebui sa aiba statutul de elevi, dar nu il au.

"Probabil de teama de a nu fi trecuti pe o lista neagra a ISJ, directorii nu au dat curs solicitarii nostre. Anii trecuti le-am transmis solicitarea nostra de a completa formulare respective, iar apoi am insistat periodic cu telefoane. Ne lipsesc insa mijloacele de constrangere, astfel incat, pur si simplu, nu am avut ce face pentru a afla care este situatia in Voinesti, de exemplu", a mai spus Maria Amariei.

Directoarea Centrului recunoaste ca cifrele cu care se lucreaza in evaluarea abandonului scolar sunt incomplete.

Cifre de dragul statisticilor

In Romania, statisticile sunt la mare cautare. Cel putin pentru politicieni, acestea spun tot ce au nevoie sa stie. La fel se intampla si in Vaslui, judet in care despre efectele saraciei, politicienii vorbesc cu cifre "concrete" pentru a exemplifica misiunile lor "istorice" de mai bine. In acest joc a intrat adeseori si statistica abandonului scolar, care cuprinde, asa partiala cum este, cifre extrem de "grave". Din aceste date incomplete, in privinta numarului elevilor care au abandonat scoala si a nescolarizatilor, s-a observat ca anul scolar trecut unitatile cu rata cea mai mare de abandon au fost Scolile de Arte si Meserii (SAM), cu un procent de 6,76%. Un numar de 144 de copii (11,45% din total) proveniti din mediul rural nu au mai dorit sau nu au mai putut sa isi continue studiile. In mediul urban 95 de elevi de la SAM au abandonat scoala.

"Semnale de alarma ridica rata abandonului din ciclul gimnazial, unde un numar de 375 de copii (1,96%) au renuntat la continuarea studiilor, 233 in mediul rural (2,17%) si un numar de 142 din mediul urban (1,70%)", se spune in raportul Centrului pe anul scolar 2008-2009.

La liceu, rata abandonului a fost de 1,17%, adica 54 de elevi au renuntat la studii, 23 de baieti si 31 de fete. Rata abandonului a fost de 3,55% in mediul rural si 0,68% in mediul urban.

Cea mai mica rata a abandonului a fost la ciclul primar (0,61%). Au abandonat scoala un numar de 110 elevi.

Printre cauzele cele mai frecvente identificate de Centrul de Asistenta Psihopedagogica care stau la originea abandonului au fost "familii dezorganizate cu conditii materiale precare si nivel de trai scazut; lipsa interesului pentru scoala atat din partea parintilor, cat si din partea copiilor; nesupravegherea copiilor de catre parinti fie prin lipsa de autoritate a acestora, fie prin plecarea lor in strainatate; o alta parte dintre copii abandoneaza scoala pentru ca provin din familii cu parinti alcoolici, divortati sau decedati; exista si situatii in care familiile considera ca este mai utila folosirea copiilor pentru a intregi veniturile familiei. Aceasta situatie se gaseste mai ales in mediul rural unde copii ajuta la munca campului sau sunt folositi pe post de ciobani".  

"Speram ca anul acesta toti directorii de scoli sa raspunda pozitiv solicitarilor nostre. Demersurile noastre nu pot, insa, decat sa se opreasca la rugaminti adresate lor si conducerii ISJ Vaslui pentru a face presiuni asupra conducerilor scolilor", a mai spus Amariei.

 

Sursa: Obiectiv de Vaslui

Comentarii