”Şoferii ieşeni sunt şmecheri, grăbiţi şi au maşini proaste!” Rezultatele unui studiu

vineri, 28 octombrie 2016, 01:59
4 MIN
 ”Şoferii ieşeni sunt şmecheri, grăbiţi şi au maşini proaste!” Rezultatele unui studiu

Niciuna din măsurile pentru combaterea poluării adoptate în ultimii cinci ani nu a dus la îmbunătăţirea calităţii aerului din oraş. Dimpotrivă, situaţia se agravează. Agenţia pentru Protecţia Mediului a prezentat ieri la Prefectură un raport de-a dreptul alarmant privind starea mediului în judeţ. Depăşiri ale valorilor maxime admise s-au înregistrat constant la pulberile în suspensie. A fost înregistrată pentru prima oară depăşirea valorii limită pentru protecţia sănătăţii umane la dioxid de azot. Concentraţiile de benzen au crescut în ultimii cinci ani cu peste 50%, situându-se totuşi sub limitele maxim admise. „Toţi aceşti factori poluanţi sunt cauzaţi de traficul auto. Traficul în Iaşi este ciudat. Şoferii ieşeni sunt şmecheri, grăbiţi şi au maşini proaste. Traficul trebuie fluidizat. Să mai lăsăm faptul că se circulă cu 62 km la oră şi să ne uităm la dopurile în trafic, la parcările pe două rânduri. Acestea generează ambuteiaje şi poluare“, a declarat directorul APM Iaşi, Bogdan Davideanu.

APM Iaşi urmăreşte factorii poluanţi prin intermediul a şase staţii de monitorizare. Anul trecut au fost înregistrate 64 de depăşiri ale valorii limită zilnice la particulele în suspensie, învinovăţite de provocarea a numeroase boli de plămâni, inclusiv a cancerului pulmonar. La staţia de monitorizare din Podul de Piatră au fost înregistrate 38 de depăşiri, faţă de maximum 35 permise pe parcursul unui an. Anul acesta, situaţia este şi mai sumbră, fiind înregistrate până la sfârşitul lunii trecute 70 de depăşiri la toate staţiile, din care 34 în Podul de Piatră şi 21 în Tomeşti. Valorile medii ale acestui parametru în staţia din Podul de Piatră s-au situat anul trecut la 40 micrograme pe metru cub, care este de altfel valoarea maximă admisă de lege. Chiar şi la staţiile care monitorizează fondul suburban, valoarea medie a fost ridicată, trecând de 30 de micograme.

Staţia APM din Podul de Piatră, care monitorizează traficul auto, a înregistrat anul trecut depăşirea valorii limită anuale pentru dioxidul de azot. Faţă de o valoare maximă de 40 micrograme la metru cub de aer, staţia de monitorizare a înregistrat o valoare de 42,77 micrograme. Dioxidul de azot provoacă iritaţii ale căilor respiratorii, disfuncţii ale plămânilor, iar pe termen lung, emfizem pulmonar, anul trecut fiind primul în care acest poluant a depăşit limitele de la care afectează sănătatea.

Prea mult ozon în Copou

Unul dintre puţinii parametri la care Iaşul se prezintă relativ bine este ozonul. Acesta provoacă iritarea căilor respiratorii şi a ochilor, iar concentraţiile mari pot provoca reducerea funcţiei respiratorii. Anul trecut au fost înregistrate 28 de depăşiri ale valorilor maxime admise, din care 19 la staţia de monitorizare din Copou. Numărul maxim de depăşiri admis la o singură staţie este de 25. La alţi poluanţi, precum benzenul, dioxidul de sulf, plumbul, cadmiul sau nichelul, nu s-au depăşit valorile limită. Totuşi, în cazul benzenului, Bogdan Davideanu a apreciat că evoluţia este îngrijorătoare. Valoarea medie înregistrată anul trecut a fost de 3,71 micrograme pe metru cub, faţă de 5 micrograme cât este limita anuală pentru protecţia sănătăţii. Concentraţiile de benzen, care provoacă ameţeli şi dureri de cap, iar pe termen lung diverse forme de cancer, inclusiv leucemie, au crescut cu peste 50% faţă de 2010, când au fost de doar 2,17 micrograme.

„Benzenul rezultă din arderea incompletă a combustibilului şi din vaporii de benzină sau motorină ajunşi în atmosferă. Cea mai eficientă metodă de controlare a poluanţilor provocaţi de trafic este fluidizarea acestuia, pentru reducerea emisiilor. Fac o observaţie anecdotică. Când plec dimineaţa la serviciu, înainte de 7.00, când traficul este lejer, maşina mea consumă 6,1 litri la suta de kilometri. La întoarcere, pe la 18.00, când traficul este aşa cum îl ştim, consumă 11,2-11,4 litri la sută. Nu este o observaţie ştiinţifică, bineînţeles, dar arată care este problema“, a apreciat Davideanu.

Mihai Chirica respinge concluziile raportului

Primarul Mihai Chirica a respins concluziile prezentate de directorul APM, apreciind că apropierea campaniei electorale ar fi explicaţia interesului pentru situaţia poluării municipiului. „Când s-a pus staţia de monitorizare în Podul de Piatră, în mijlocul unei intersecţii aglomerate, era clar ce o să iasă. Normal că o să măsoare noxe, dacă e în intersecţie. N-o să iasă valorile de pe vârful muntelui Ceahlău. Raportul lui Davideanu este zero barat din punctul meu de vedere. Primăria are un studiu de calitate a aerului, aflat în dezbatere publică. Dacă doreşte Davideanu, ne contrazicem ştiinţific, pe un studiu clar, nu pe ce a încropit el“, a spus Chirica. Acesta a apreciat că oficialii APM ar trebui să prezinte şi soluţii, nu doar problemele. „Vezi benzenul. Îmi spui că e concentraţia mai mare. Mulţumesc, şi? O atitudine profesionistă înseamnă să te implici, să vii cu soluţii dacă vezi o problemă. Nu poţi sta ca simplu observator o viaţă întreagă, pe leafă de la stat. Aici vorbim de mobilitatea populaţiei. Nu Primăria îi scoate pe oameni din casă cu maşinile. Oamenii au nevoie să se mişte, nu se plimbă“, a încheiat primarul. 

Comentarii