Negocieri secrete la Consiliul Judeţean Iaşi

EXCLUSIV! Avioane tip Boeing 737 şi Airbus 320 vor putea fi reparate la Iași

marți, 23 august 2016, 02:01
5 MIN
 EXCLUSIV! Avioane tip Boeing 737 şi Airbus 320 vor putea fi reparate la Iași

Liderul regional în Europa Centrală şi de Est în domeniul industriei aeronautice şi de apărare, fabrica Aerostar din Bacău, va deschide o unitate şi la Iaşi. Negocierile cu Consiliul Judeţean sunt foarte avansate, fabrica băcăuană dorind un teren de aproape un hectar lângă Aeroport. Societatea are la Bacău două unităţi de producţie, având 1.700 de angajaţi. Ce planuri are pentru Iaşi Aerostar SA ne-a spus în exclusivitate chiar managerul firmei. Fabrica de avioane este controlată de un grup de oameni de afaceri din domeniul aeronautic.

Dezvoltarea Aeroportului Internaţional atrage investitori la Iaşi. Aerostar Bacău, una dintre cele mai cunoscute companii româneşti, vrea să dezvolte o unitate de mentenanţă pentru avioane din familiile Boeing 737 şi Airbus 320. Şefii Aerostar au confirmat ieri pentru „Ziarul de Iaşi“ că discuţiile cu Consiliul Judeţean Iaşi au ajuns într-un stadiu avansat. Unitatea va fi construită în apropierea aerogării ieşene, cu ieşire la pista de decolare/aterizare a aeroportului.

În 2015, Aerostar a avut un profit de peste 52 milioane lei, de 2,6 ori mai mare faţă de anul precedent, compania având un număr mediu de aproape 1.700 de angajaţi. La Iaşi, Aerostar va crea în primă fază minimum 100 de locuri de muncă, în contextul în care forţa de muncă va fi recrutată din capitala Moldovei.

Forţa de muncă calificată, un atu

Discuţiile cu CJ au debutat încă din primăvara acestui an, dar niciuna dintre părţi nu a făcut public până acum parteneriatul. Aerostar a înaintat la CJ o cerere pentru concesionarea unui teren de 8.000 mp, pe jumătate din această suprafaţă urmând a fi construit hangarul. Compania va investi şi în căi de rulare suplimentare sau suprafeţe de platforme.

Iniţial, discuţiile s-au axat pe terenul unde a fost Aviaţia Utilitară, dar, în cele din urmă, cele două părţi au convenit asupra unui alt teren din apropiere. Singurul obstacol rămas în demararea investiţiei este o hotărâre a CJ prin care terenul să fie concesionat. Şefii Aerostar au precizat că au găsit deschidere la CJ Iaşi, încă de la debutul negocierilor.

„Hangarul pe care vrem să-l dezvoltăm la Iaşi va permite lucrul simultan la trei avioane. Aici, la Bacău, avem două hangare şi simţim nevoia să ne extindem cu un al treilea hangar. Având în vedere accesul pe care l-am dobândit la piaţă, cu siguranţă trebuie să ne extindem, iar orientarea noastră a fost să mergem pe altă locaţie. Aeroportul Iaşi e un aeroport convenabil din punctul nostru de vedere, nu e departe nici de Bacău, forţă de muncă din Iaşi calificată se poate găsi“, a declarat ieri pentru „Ziarul de Iaşi“ directorul general al Aerostar Bacău, Grigore Filip.

El a adăugat că investiţia va ajunge în final la 10 milioane de euro, iar la hangar vor lucra minimum 100 de angajaţi în etapa medie de dezvoltare a proiectului. În acelaşi timp, Filip a subliniat că personalul va fi recrutat de la Iaşi, iar prima echipă va fi şcolarizată la Bacău. Ulterior, angajaţii vor fi formaţi profesional la Iaşi.

„Din momentul în care avem terenul, în maximum un an vom avea hangarul construit. Între timp, noi vom începe pregătirea personalului, şi sperăm ca în 1-2 ani să facem prima lucrare la Iaşi. Lucrurile vor fi făcute progresiv. Pentru a autoriza personalul durează în jur de patru ani, cu doi ani practică aici la noi, iar în restul perioadei vor urma o serie de examene atât la noi, cât şi la autorităţile aeronautice“, a mai spus Filip.

„Aerostar este o companie de mare anvergură pe piaţa europeană“

Contactat telefonic, directorul aerogării ieşene, Marius Bodea, a precizat că primele întâlniri cu Aerostar au fost la Iaşi, în perioada în care compania căuta un aeroport din ţară unde să dezvolte investiţia.

„Le-am furnizat imediat toate detaliile tehnice, le-am prezentat şi perspectiva următoare de dezvoltare, detaliile părţii academice de la Iaşi şi altele. Am stabilit împreună potenţialul amplasament şi alte detalii operaţionale“, a declarat Bodea.

El a adăugat că Aerostar este „o unitate românească 100%, de mare anvergură pe piaţa europeană, un brand“.

În context, Bodea a amintit din nou despre necesitatea construirii unui nou drum spre Aeroportul Iaşi.

„Fiind vorba despre o unitate ce foloseşte în procesul său de activitate diverse componente mari de avion, trebuie să aibă posibilitate de acces rutier larg, de aici cu atât mai mult nevoia unui drum de acces nou către aeroport, larg şi drept“, a menţionat directorul aerogării ieşene.

Aerostar are o istorie de peste 60 de ani, precursoarea companiei actuale fiind Întreprinderea Economică „Uzina de Reparaţii Avioane“, înfiinţată în anul 1953. Compania a fost privatizată în anul 2000 şi, până acum, a mers doar pe profit. Anul trecut, a înregistrat un profit record în ultimii 16 ani, de 52 milioane lei, la o cifră de afaceri de aproape 330 milioane lei.

Activităţile Aerostar, lider regional în Europa Centrală şi de Sud-Est în domeniul fabricaţiei şi integrării pentru industria aeronautică şi de apărare, constau în fabricaţie, modernizări şi mentenanţă pentru sisteme de aviaţie şi sisteme defensive terestre, compania fiind şi furnizor de piese, aerostructuri, subansamble şi echipamente pentru aviaţia civilă, în contextul în care asigură şi servicii de mentenanţă şi conversie tot pentru aviaţia civilă.

Acţionarul majoritar al Aerostar este Iarom SA, firmă ce se ocupă cu acordarea de consultanţă şi studii de strategie în industria aeronautică, ce deţine 71% din acţiuni. Iarom SA este, la rândul ei, controlată de un grup de oameni de afaceri români, acţionar principal fiind Mihai Toncea, nume de notorietate în industria aeronautică. Alături de acesta, acţionari importanţi la Iarom sunt Grigore Filip şi Doru Damaschin, ultimii doi fiind chiar directori în cadrul Aerostar.

Comentarii