Surprizele din facturi: ApaVital taxează ieşenii şi pentru ploaia din parc

joi, 20 februarie 2014, 11:21
6 MIN
 Surprizele din facturi: ApaVital taxează ieşenii şi pentru ploaia din parc

Plouă cu bani peste ieşeni. Facturi de peste 6,7 milioane de lei a primit municipalitatea de plată de la ApaVital pentru serviciile de canalizare a apei meteorice de pe domeniul public, pentru 2013. Suma, achitată indirect tot din buzunarele ieşenilor, este considerată exagerat de mare de edili, fiind aproape dublă faţă de cât s-a plătit acum doi ani pentru acelaşi serviciu. În preţ este inclusă chiar şi apa de ploaie care cade peste spaţiile verzi, şi care nu mai ajunge în canalizarea ApaVital. La fel şi apa care se duce direct în râurile sau pârâurile din oraş, curgând pe străzile fără canalizare. Per contribuabil, reiese o sumă de 31 de lei pentru apa de ploaie de anul trecut. „Noi ştim că este normal ca acea apă care ajunge într-o anumită cantitate în staţia de epurare necesită nişte costuri, dar, totuşi, s-a exagerat. Şi s-a exagerat foarte mult. Motiv pentru care vom interveni prin schimbarea regulamentului în interiorul ARSACIS, pentru a nu mai plăti atât“, ameninţă Primăria. Ce spune însă ApaVital?

Mai concret, ieşenii sunt puşi la plată şi când vine vorba de apa de ploaie şi zăpada topită din oraş. Societatea ApaVital a facturat anul trecut peste 15,98 milioane de lei pe serviciile de canalizare a apei meteorice, iar peste 40% din această sumă reprezintă ploaia de pe străzile, spaţiile verzi şi versanţii aflate în administrarea Primăriei. Consumatorii casnici sunt scutiţi de la plata acestui serviciu încă de acum trei ani din cauza numeroaselor reclamaţii, însă apa meteorică este în continuare facturată instituţiilor publice şi agenţilor economici, în număr total de 1.632. Totuşi, fiecare ieşean contribuie indirect pentru plata apei meteorice preluate în canalizare, prin factură emisă pe numele Primăriei, şi care se ridică la peste 6,7 milioane de lei pentru anul 2013. Coroborând această valoare cu numărul contribuabililor din Iaşi, reiese că fiecare persoană fizică ce îşi plăteşte oricum taxele şi impozitele la Primărie a suportat anul trecut încă 31 de lei pentru preluarea apei şi a zăpezii topite. Cele mai scumpe luni au fost cele cu precipitaţii abundente. Primăria a plătit pe factura din luna iulie peste 1,58 milioane de lei, pentru august, 944.000 de lei, iar pentru ianuarie, 724.000 de lei.

Ce spune ApaVital

Conform oficialilor de la ApaVital, aceste sume se regăsesc în apa de ploaie şi zăpada topită care, în mod teoretic, este preluată de reţeaua de canalizare. Aceasta este apoi filtrată în staţia de epurare şi revărsată în râul Bahlui. „ApaVital facturează către instituţiile publice şi agenţii economici de pe raza municipiului Iaşi serviciile de canalizare a apelor meteorice care presupun colectarea apei meteorice de pe suprafeţele de teren deţinute, transportul prin intermediul canalelor colectoare, epurarea acestor ape care antrenează diverse suspensii şi redarea acestora în circuitul pluvial natural curăţate. Toate aceste operaţiuni sunt realizate cu costuri şi nu trebuie confundate cu plata apei meteorice care poate ajunge în circuitul natural fără nicio prelucrare“, au transmis oficialii societăţii de apă. ApaVital facturează acest consum după o formulă aprobată printr-un regulament al Asociaţiei Regionale a Serviciilor de Apa Canal Iaşi (ARSACIS). Cel mai important factor este suprafaţa construită şi cea neconstruită comunicată de fiecare beneficiar în momentul semnării contractului cu societatea. În mod evident, Primăria este cel mai „generos“ client, cu peste 5,7 milioane de mp de spaţii verzi, străzi municipale sau versanţi. Din aceasta, peste 3,6 milioane de mp reprezintă suprafaţa construită, iar 2,1 milioane mp, suprafaţa neconstruită. Factura este calculată ulterior în funcţie de cantităţile de apă meteorică comunicate de Institutul Naţional de Meteorologie şi Hidrologie.

Conform acestora, ploile din luna iulie au generat cele mai mari cantităţi de precipitaţii, respectiv 172,4 litri/mp, precum şi în luna august, 102,8 litri/mp. Acestea au condus la facturi totale în Iaşi în valoare de 3,7 milioane de lei, respectiv 2,2 milioane de lei. Primăria a plătit pentru iulie 1,5 milioane de lei, iar pentru august, 944.000 de lei. Problema apare atunci când nu toată apa meteorică este preluată de canalizarea de la ApaVital, dar totuşi plătită, sau când precipitaţiile din vara trecută au ajuns direct în Bahlui. „Pe perioada inundaţiilor s-au ridicat stăvilarele, şi noi ştim lucrul acesta. De exemplu, în zona Alexandru unde am fost personal şi am pus pompele şi am ridicat stăvilarele să pompeze apa direct în Bahlui. Am cerut volumele de plată să fie date jos din plată. De asemenea, sunt foarte multe zone în care apa nu are nimic de-a face cu sistemele de canalizare. Ea se scurge de pe spaţiul public şi se duce direct în Nicolina, chiar dacă este stradă. Strada nu are sistem de canalizare sau nu funcţionează pentru că sunt extrem de multe gaighere care nu preiau nimic pentru că sunt înfundate“, a declarat viceprimarul Mihai Chirica.

Reprezentanţii ApaVital susţin că acest serviciu trebuie plătit de comunitate pentru că generează costuri. Conform acestora, apa de ploaie „nu staţionează în parcuri, ci se curge undeva şi se duce în canalizare“. În legătură cu apa meteorică care nu este preluată de canalizare şi totuşi plătită – „În momentul în care există suprafeţe care nu asigură preluarea şi deversarea prin canalizare, utilizatorul solicită o verificare, se merge la faţa locului şi se constată dacă sunt modalităţi de evacuare a apei din suprafeţele respective“, ne-a transmis Răzvan Manolache, purtătorul de cuvânt al instituţiei. Conform acestuia, Primăria nu a cerut o astfel de verificare.

Facturi şi la stăvilare

Oficialii Primăriei spun că au solicitat scăderea din factură a volumului de apă preluat de Bahlui prin stăvilare, solicitare care nu ar fi fost rezolvată. Edilii mai spun că vor interveni pentru modificarea formulei care stă la baza comsumului facturat. Conform ApaVital, stabilirea cantităţii de apă pluvială preluată în reţeaua de canalizare se determină prin înmulţirea cantităţii specifice de apă pluvială comunicată de ANMH, cu suprafeţele totale ale incintelor construite şi neconstruite, declarate de fiecare utilizator (cu excepţia persoanelor fizice şi a asociaţiilor de proprietari/locatari) şi cu coeficienţii de scurgere 0,85 – pentru suprafeţele construite şi 0,05 – pentru suprafeţe neconstruite. „Am făcut o analiză împreună cu domnul primar Nichita legat de apa meteorică plătită de municipiu în anul 2013, o sumă de peste 6 milioane de lei care din bugetul local s-a dus pe o chesiune pe care nu o vede nimeni. Noi ştim că este normal ca acea apă care ajunge într-o anumită cantitate în staţia de epurare necesită nişte costuri, dar totuşi s-a exagerat, şi s-a exagerat foarte mult. Motiv pentru care vom interveni prin schimbarea regulamentului în interiorul ARSACIS pentru a nu mai plăti atât. Trebuie să refacem formula de calcul pentru că plătim extradordinar de mult“, a mai spus viceprimarul Mihai Chirica.
Menţionăm că ApaVital a facturat anul trecut peste 144,5 milioane de lei pentru apă şi canalizare, iar din această sumă 15,9 milioane de lei reprezintă canalizarea apei meteorice. Ninsorile din luna ianuarie au generat o factură a apei meteorice de aproape 170.000 de lei.

Comentarii