Ați renunța la mașina veche pentru 500 de euro? Plan de reducere a poluării în Iași

sâmbătă, 09 martie 2019, 03:01
6 MIN
 Ați renunța la mașina veche pentru 500 de euro? Plan de reducere a poluării în Iași

După ce ne-am situat pe primul loc într-un clasament naţional al poluării, primarul Mihai Chirica a prezentat un plan de măsuri. Una ar fi ca cei cu maşini mai vechi de 10 ani să primească un voucher de 500 de euro ca să le dea la fier vechi. Greu de crezut că vor renunţa la aceste maşini în condiţiile în care acestea se tranzacţionează la peste 1.000 de euro. Ar fi un stimulent în plus pentru cei care vor să intre în programul „rabla“, numai că ar trebui cumpărată o maşină nouă. Nici sursa banilor nu există: ar urma să fie ceruţi de la UE. Primarul a adus iar în discuţie limitarea traficului greu pe timp de zi, numai că pentru această măsură ar trebui ca municipalitatea să aibă în administrare drumurile naţionale din oraş. Primarul ar mai vrea supraimpozitarea ieşenilor cu centrale termice.

Primăria propune măsuri pentru combaterea poluării, dar termenele de implementare sunt cu bătaie lungă. Principalele două măsuri fac referire la posibilitatea răscumpărării de către Primărie a maşinilor mai vechi de 10 ani şi interzicerea traficului greu în oraş pe timp de zi. Nu este exclusă şi o supraimpozitare a posesorilor de centrale termice de apartament. Pe termen scurt, doar restricţiile de trafic pot aduce unele îmbunătăţiri la calitatea aerului respirat în Iaşi, aşa cum însuşi primarul Mihai Chirica a precizat ieri. Restricţiile de trafic nu au fost detaliate, urmează a fi prezentat un plan în această direcţie, dar primarul a amintit de metode implementate în oraşe din străinătate prin care accesul maşinilor este selectiv. Un exemplu ar fi măsuri de tipul o zi cu maşini pare, iar o zi cu maşini impare, după cum chiar primarul a susţinut.

Reacţia edilului vine după ce un clasament la nivel internaţional a plasat Iaşul pe locul 27 în Europa în topul celor mai poluate oraşe, fiind 930 de localităţi monitorizate. În acelaşi timp, Iaşul ocupă primul loc în ţară şi este singurul oraş care a avut, în 2018, un indice mediu de poluare peste valoarea maximă admisă.

Amintim că măsurătorile fac referire la cele mai periculoase particule (PM2,5), aşa-numitele „particule fine“ ce provin în special din arderile de combustibili. Dar Iaşul nu stă bine nici la un alt indice important (PM10, în special particule de praf de la şantiere), anul trecut existând numeroase depăşiri ale valorilor maxime admise.

În cazul şantierelor, Consiliul Local a aprobat un regulament ceva mai strict, dar normele sunt rar respectate de constructori, iar controalele Poliţiei Locale sunt limitate. În iulie 2018, municipalitatea a aprobat, după ani de tergiversări, şi un plan pentru îmbunătăţirea calităţii aerului în municipiu, dar, deocamdată, nu a fost făcut public vreun raport privind stadiul implementării acestui plan.

Cum vrea Primăria să răscumpere maşinile second-hand

Propunerea primarului vizează ca municipalitatea să ofere câte un voucher de 500 euro pe o maşină mai veche de 10 ani, iar banii să provină de la Uniunea Europeană. Ulterior, autovehiculele vor fi casate. O astfel de linie de finan­ţare nu există acum, dar primarul spune că va trimite propunerea către Comisia Europeană săptă­mâna viitoare. Totodată, edilul a precizat că va discuta despre acest proiect şi cu omologii lui din ţară, pe 26 martie, când va avea loc o întâlnire la Bucureşti a edililor ce conduc municipii cu peste 100.000 locuitori.

„Propunerea este să fie iniţiat un fond european prin care să recuperăm de la proprietari toate vehiculele care poluează excesiv prin acordarea unor vouchere. (…) Din tot ce am evaluat noi de pe piaţa automobilelor care sunt mai vechi de 10 ani, valoarea medie se duce în jur de 500 euro“, a declarat primarul Mihai Chirica.

El a estimat că în Iaşi există circa 25.000 de maşini care poluează excesiv, ceea ce ar însemna un necesar de finanţare de 12,5 milioane euro.

„Proprietarul primeşte un voucher de 500 de euro pe care îl va folosi cum doreşte, dar doar cu măsuri de protecţia mediului pentru a nu genera alte deşeuri excesive, iar noi să ducem vehiculul respectiv la casare şi să-l transformăm, pe cât este posibil, în materiale refolosibile“, a detaliat Mihai Chirica.

Interzicerea traficului greu pe timp de zi

O altă măsură anunţată de edil vizează interzicerea completă a traficului greu în oraş pe timp de zi. Însă, el nu a acordat şi un termen de implementare.

„De la ora 5.00 până la ora 21.00 să nu mai poată intra, pe nicio parte a municipiului, niciun vehicul greu, niciun autocamion, de niciun fel. Aprovizionările să fie făcute pe timp de noapte. În felul acesta, şi vitezele de parcurs vor creşte şi consumul de carburant excesiv va scădea simţitor“, a susţinut primarul.

Edilul a adăugat că Primăria va prezenta în curând un plan în această direcţie, în condiţiile în care va fi efectuată o analiză în acest sens şi cu un centru de cercetare şi siguranţă rutieră din cadrul Facultăţii de Mecanică, instituţie cu care municipalitatea a încheiat recent un protocol de colaborare. Acelaşi centru trebuie să prezinte anul acesta soluţii pentru introducerea de benzi dedicate transportului public, a unor noi sensuri unice şi transformarea unor străzi în pietonale.

Despre interzicerea traficului greu se vorbeşte de mai mulţi ani, iar municipalitatea a avut o soluţie la îndemână prin preluarea drumurilor naţionale după ce guvernul a finanţat reabilitarea lor. Acum câţiva ani, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) a avizat negativ măsura de interzicere a traficului greu pe drumurile naţionale. Dar, culmea, DRDP şi Primăria se judecă în instanţă pentru că municipalitatea ar fi refuzat să preia drumurile de la DRDP, cel puţin aşa au susţinut, în mai multe rânduri, şefii DRDP. În trecut, unul dintre motivele invocate de Primărie a vizat faptul că DRDP nu a prezentat toate documentaţiile aferente preluării acestor drumuri.

„Mai avem de împărţit acea divergenţă cu DRDP, prin care noi am vrut să întrerupem traficul greu şi ne-au răspuns, negru pe alb, că se opun. Am găsit soluţie şi aici: le vom lua cu totul“, a declarat primarul, fără să amintească faptul că DRDP încearcă de mai mult timp să predea drumurile naţionale la Primărie.

Municipiul Iaşi este străbătut de două trasee de drumuri naţionale (DN24 şi DN28) în lungime totală de peste 21 km. Din această reţea, 16 km au trecut la DRDP în 2004, iar, până în anul 2012, au fost efectuate investiţii în valoare de peste 53 milioane lei.

Vor fi supraimpozitaţi posesorii de centrale termice?

O altă măsură ce ar putea fi implementată vizează supraimpozitarea proprietarilor care deţin centrale termice.

„Este o modificare pe codul fiscal, referitoare la supraimpozitarea posesorilor de centrale de apartament, în funcţie de vechimea lor. Facem şi noi o analiză pentru că trebuie să trecem la o inventariere rapidă (…) şi încercăm să venim cu o soluţie, prin care, bine, nu vrem să ucidem pe nimeni, nu vrem să transformăm într-o oază de sărăcie prin supraimpozitare, dar să avertizăm că soluţia cu centrală de apartament la bloc nu este o soluţie viabilă în condiţiile în care conducta de termoficare trece pe lângă tine“, a mai spus primarul Mihai Chirica.

În trecut, edilul a avut numeroase critici în ceea ce priveşte folosirea centralelor termice în încercarea de a prezenta sistemul centralizat de termoficare ca o soluţie mai eficientă pentru populaţie.

Cu ce măsuri adoptate se laudă Primăria

Primarul a trecut în revistă şi unele proiecte derulate deja de Primărie în sensul reducerii poluării: achiziţia a 100 de autobuze Euro 6, modernizarea sistemului de termoficare, achiziţia de utilaje performante la Salubris şi Citadin şi obligarea proprietarilor de terenuri extravilane să asigure spaţii verzi pe o suprafaţă de 30% la trecerea terenului în intravilan. El a mai vorbit despre planul de plantări ce va fi continuat în acest an şi campania de colectare selectivă a deşeurilor. Totodată, Mihai Chirica a mai amintit despre proiecte europene iniţiate precum achiziţia de noi mijloace de transport (32 tramvaie şi 44 autobuze electrice) şi înfiinţarea de noi spaţii verzi.

„Sunt măsuri prin care vrem să arătăm faptul că ne doare orice se spune despre Iaşi, şi trebuie să luăm măsuri, şi nu trebuie să stăm într-o bulă din care să nu vedem realitatea“, a conchis primarul Mihai Chirica.

Comentarii