Concurs ținut departe de ochii ieșenilor pentru joburi plătite cu zeci de mii de lei lunar

sâmbătă, 18 ianuarie 2020, 01:44
5 MIN
 Concurs ținut departe de ochii ieșenilor pentru joburi plătite cu zeci de mii de lei lunar
A început procesul de selecţie a Consiliului de Administraţie al Apavital. Cine va fi selectat va câştiga bani frumoşi. În urmă cu doi ani au câştigat 33.000 de lei pe an

 

 

Una dintre cele mai mari societăţi comerciale cu capital de stat din judeţ se află în plin proces de reînnoire a administraţiei şi a conducerii executive. Contractele de mandat sunt scoase la concurs o dată la fiecare patru ani, doar că legislaţia este ceva mai restrictivă de la precedenta selecţie. 
Deşi deţinătorul societăţii este Consiliul Judeţean, concursul pentru cele nouă mandate de administrator a fost convocat de o asociaţie din care Apavital SA face parte ca operator, alături de reprezentanţii administraţiilor care o alcătuiesc. Asociaţia Regională a Serviciilor de Apă Canal Iaşi (ARSACIS), înfiinţată în primăvara anului 2009, este cea care controlează Apavital. CJ este un simplu membru, dar în acest moment deţine preşedinţia. Potrivit paginii de internet a ARSACIS, toate comunele şi oraşele din judeţ fac parte din asociaţie alături de CJ, de şase comune din judeţul Neamţ şi câte una din Botoşani şi Vaslui.
Transparenţa vine la finalul concursului pentru CA
Decizia de convocare a concursului a fost luată într-o şedinţă a Adunării Generale a Asociaţilor, în noiembrie trecut. „Procedura de selecţie se efectuează cu scopul de a asigura transparentizarea şi profesionalizarea Consiliilor de Administraţie potrivit standardelor de guvernanţă corporativă a întreprinderilor publice“, precizează din capul locului hotărârea ARSACIS. Cât priveşte planul de selecţie, el este întocmit în aşa fel încât „procedura de recrutare şi selecţie să se realizeze cu respectarea dreptului la libera competiţie, echitate şi egalitate de şanse, nediscriminare, transparenţă, tratament egal şi asumarea răspunderii“. 
La concurs s-au înscris 19 candidaţi, iar de selecţia dosarelor au trecut 18. Spre deosebire de selecţia făcută de Consiliul Judeţean pentru administraţia Aeroportului, în 2017, lista celor înscrişi în competiţia pentru administrarea societăţii de apă canal este secretă. Reprezentanta firmei de recrutare a invocat protecţia datelor personale. Însă în Actul Constitutiv şi în Statutul ARSACIS, documente publicate pe pagina de internet a asociaţiei, găsim toate datele (adresă, CNP, serie şi număr de carte de identitate) primarilor din judeţ şi ale preşedintelui CJ din 2009. Majoritatea se află în funcţii şi astăzi.
Cât câştigă un administrator
E de presupus că printre cei 18 candidaţi la mandatele CA se află toţi cei 9 membri ai actualului consiliu. Directorul general, Ion Toma, şi directorul tehnic, Mihail Doruş, ne-au confirmat candidaturile. Spre deosebire de Aeroport, unde conducerea CJ a impus separarea executivului de administraţie, la Apavital sunt 3 administratori executivi şi 6 neexecutivi. Practic, trei dintre directorii societăţii de apă sunt şi administratori, însă fără să beneficieze de indemnizaţii. Potrivit declaraţiilor de avere completate în iunie trecut de cei şase administratori remuneraţi, indemnizaţia anuală a fost de aproximativ 33.000 de lei net pentru fiecare, comparabilă cu cea a administratorilor de la Aeroport – 30.000 de lei fără primele de performanţă.
Cine a auzit că se caută administratori la Apavital?
În 2018, Apavital a înregistrat un profit de 11,37 milioane de lei la o cifră de afaceri de 159,25 milioane şi un efectiv de 1300 de angajaţi. Dincolo de performanţele înregistrate, rămâne un semn de întrebare asupra opacităţii organizării concursului. Pe de o parte, criteriile de selecţie impuse prin lege sunt foarte precise şi riguroase. Totuşi, lansarea procedurii pare că a fost făcută fără tam-tam. Expertul în recrutare angajat ne-a spus că anunţul a fost publicat în presă şi este afişat pe paginile de internet ale ARSACIS şi Apavital. Dacă de pagina asociaţiei trebuia doar să ştii, pentru că e una foarte simplă, la Apavital a fost o pistă falsă. Secţiunea „Cariere/ Joburi active“ a operatorului este goală. Aflăm aici că, „în măsura în care se eliberează un post pentru care competenţele şi abilităţile tale se suprapun cu cerinţele postului vacant, sperăm că vei considera organizaţia noastră ca o posibilă oportunitate de dezvoltare a carierei tale“. Surprizele sunt frumos împachetate la alt capitol: „Despre noi/Guvernanţă Corporativă“.
Joburile grele
Dacă selecţia noului CA este pe final, cea pentru cele cinci mandate de director se află abia la faza înscrierilor. De data aceasta, concursul este derulat de Apavital, asistat de aceeaşi companie de recrutare ca şi la selecţia viitorilor administratori. Termenul de înscriere în competiţia pentru funcţiile de director general, tehnic, economic, operaţional şi comercial este 7 februarie. 
Nu mai puţin de 18 cerinţe trebuie să îndeplinească aspiranţii la cea mai înaltă dintre ele. Printre acestea, 15 ani de experienţă profesională în domeniul studiilor superioare (tehnice) şi 10 în conducerea unei societăţi de anvergura Apavital. Pe lângă cazierul imaculat, candidaţii trebuie să nu fi fost destituiţi dintr-o funcţie publică, respectiv să nu le fi încetat contractul de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 7 ani. Cei care vor să fie director tehnic au de îndeplinit condiţii similare, în timp ce jobul de director economic impune minimum 7 ani în funcţii de conducere şi 12 ani vechime în domeniul studiilor superioare (economice) absolvite. 
E de aşteptat ca, în ciuda criteriilor numeroase şi cu standard ridicat, pentru aceste trei contracte să îşi depună dosarele mai mulţi candidaţi. Ion Toma ne-a declarat că nu va aplica pentru un nou mandat şi că speră să rămână în viitorul Consiliu de Administraţie. La fel a făcut şi fostul director economic, Mariana Chirilă, după ce s-a pensionat.
Trebuie spus că mandatele de director general, cel de director tehnic şi cel economic sunt cel mai bine plătite. Bonusurile încasate pentru îndeplinirea criteriilor de performanţă dublează veniturile celor care deţin posturile respective. Ziarul nostru a prezentat anul trecut cât au primit cei trei directori, în 2018. Potrivit declaraţiilor de avere, managerul general Ion Toma a ridicat aproape 340.000 de lei, la fel ca directorul economic. Numărul 2 în societatea de furnizare a apei, Mihail Doruş, a declarat 330.000 de lei. Directorii operaţional şi comercial au avut în 2018 ceva mai mult de 145.000 de lei, aproape cât preşedintele Consiliul Judeţean. Cei doi vicepreşedinţi ai CJ, dintre care unul este preşedintele ARSACIS, au declarat doar 133.000 de lei.

Comentarii